Ökat utbud av vidareutbildning skapar större efterfrågan

Pressmeddelanden 11:16 13 september, 2017

OECD har idag presenterat rapporten Education at a Glance , som ger en internationell jämförelse av utbildningssystem. Studien har bland annat undersökt behovet av utbildning och kompetensutveckling för vuxna. En tredjedel av de som deltagit i undersökningen i Sverige har velat delta i en utbildningsinsats av något slag under det senaste året, men tvingats avstå, jämfört med OECD-snittet på en fjärdedel. Rapporten bekräftar TCO:s egna undersökningar som visar att efterfrågan på kompetensutveckling är hög.

– Det behövs fler möjligheter att fylla på med ny kunskap genom hela yrkeslivet. OECD:s studie bekräftar att efterfrågan på kompetensutveckling är hög. Ska Sverige ligga i framkant är det viktigt att även yrkesverksamma kan utvecklas och ställa om, säger TCO:s ordförande Eva Nordmark.

TCO har genom SCB tidigare låtit undersöka behovet av vidareutbildning bland yrkesverksamma tjänstemän. 63 % av de som är i behov av kompetensutveckling vill i första hand vidareutbilda sig vid universitet och högskola.

– Högskolan har en oerhört viktig roll att spela för att möta behoven av vidareutbildning, men det måste gå att kombinera studier med arbete. Dagens kursutbud inte är anpassat efter yrkesverksammas verklighet. Därför vill TCO se fler kurser på deltid, kvällstid och distans. Om det skulle ske kommer också efterfrågan att öka ytterligare, vilket även OECD bekräftar. Det skulle vara väldigt positivt för svensk framtida konkurrenskraft, säger Eva Nordmark.

Therese Svanström, ny ordförande i TCO!

– Jag är oerhört stolt och glad över att ha fått det här förtroendet.

Ta del av pressmeddelandet

A-kassan måste omfatta många fler!

- Och taket i a-kassan måste höjas.

TCO:s förslag

Hur ska vi finansiera framtidens pensioner?

Se seminariet i efterhand

Till inspelningen