Ökat utbud av vidareutbildning skapar större efterfrågan

Pressmeddelanden 11:16 13 september, 2017

OECD har idag presenterat rapporten Education at a Glance , som ger en internationell jämförelse av utbildningssystem. Studien har bland annat undersökt behovet av utbildning och kompetensutveckling för vuxna. En tredjedel av de som deltagit i undersökningen i Sverige har velat delta i en utbildningsinsats av något slag under det senaste året, men tvingats avstå, jämfört med OECD-snittet på en fjärdedel. Rapporten bekräftar TCO:s egna undersökningar som visar att efterfrågan på kompetensutveckling är hög.

– Det behövs fler möjligheter att fylla på med ny kunskap genom hela yrkeslivet. OECD:s studie bekräftar att efterfrågan på kompetensutveckling är hög. Ska Sverige ligga i framkant är det viktigt att även yrkesverksamma kan utvecklas och ställa om, säger TCO:s ordförande Eva Nordmark.

TCO har genom SCB tidigare låtit undersöka behovet av vidareutbildning bland yrkesverksamma tjänstemän. 63 % av de som är i behov av kompetensutveckling vill i första hand vidareutbilda sig vid universitet och högskola.

– Högskolan har en oerhört viktig roll att spela för att möta behoven av vidareutbildning, men det måste gå att kombinera studier med arbete. Dagens kursutbud inte är anpassat efter yrkesverksammas verklighet. Därför vill TCO se fler kurser på deltid, kvällstid och distans. Om det skulle ske kommer också efterfrågan att öka ytterligare, vilket även OECD bekräftar. Det skulle vara väldigt positivt för svensk framtida konkurrenskraft, säger Eva Nordmark.

Den 26 maj är det val till Europaparlamentet!

Hur politiken utformas i EU påverkar TCO-förbundens medlemmar

Är du nyfiken på vad EU betyder för svensk ekonomi?

Svensk ekonomi är beroende av EU. Värdet av vår export av varor och tjänster utgör och står för halva vår BNP-tillväxt och 70 procent av exporten går till EU:s inre marknad

Är du doktorand eller nydisputerad forskare med intresse för arbetsmarknaden?

Ansök till TCO:s akademi för framtidens arbetsmarknadsforskare.