Ny chefsekonom till TCO

Pressmeddelanden 08:24 12 maj, 2017

TCO har anställt Mikael Sandström som ny chefsekonom och teamchef. Mikael är ekonomie doktor från Handelshögskolan i Stockholm och har bland annat arbetat som statssekreterare åt Fredrik Reinfeldt där han ansvarade för att samordna politiken mellan partierna i Alliansen.

– Frågor om jobbskapande och konkurrenskraft har gått som en röd tråd genom nästan hela mitt yrkesliv. Sverige ligger i framkant i de här frågorna och det beror bland annat på partsmodellen. Men i takt med att arbetsmarknaden förändras kommer det att krävas mer. En nyckelfråga är att det finns goda möjligheter till utveckling och omställning genom hela yrkeslivet. Det hoppas jag kunna bidra till med min erfarenhet, säger Mikael Sandström.

Mikael Sandström tillträder sin nya tjänst den 12 juni.

– Jag är väldigt glad över den här rekryteringen. Mikael är en oerhört kompetent ekonom och han har dessutom en lång och gedigen erfarenhet från rikspolitiken. Det kommer ytterligare att stärka TCO som facklig påverkansorganisation, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

TCO:s styrelse antar AI-utmaning

TCO-styrelsen, som består av ordförandena från de tretton medlemsförbunden, är nyfikna på att lär sig mer om artificiell intelligens (AI).

Höstterminen är här!

Nu funderar många över hur man ska få tid till både arbete, familj och annat som man tycker är viktigt i livet. Livspusslet helt enkelt.

A-kassan - fyra år sedan taket höjdes

TCO presenterar en rapport som beskriver hur ersättningsgraden i a-kassan har utvecklats. Medverkar gör bland annat Lars Calmfors professor emeritus vid Stockholms universitet.