Ny chefsekonom till TCO

Pressmeddelanden 08:24 12 maj, 2017

TCO har anställt Mikael Sandström som ny chefsekonom och teamchef. Mikael är ekonomie doktor från Handelshögskolan i Stockholm och har bland annat arbetat som statssekreterare åt Fredrik Reinfeldt där han ansvarade för att samordna politiken mellan partierna i Alliansen.

– Frågor om jobbskapande och konkurrenskraft har gått som en röd tråd genom nästan hela mitt yrkesliv. Sverige ligger i framkant i de här frågorna och det beror bland annat på partsmodellen. Men i takt med att arbetsmarknaden förändras kommer det att krävas mer. En nyckelfråga är att det finns goda möjligheter till utveckling och omställning genom hela yrkeslivet. Det hoppas jag kunna bidra till med min erfarenhet, säger Mikael Sandström.

Mikael Sandström tillträder sin nya tjänst den 12 juni.

– Jag är väldigt glad över den här rekryteringen. Mikael är en oerhört kompetent ekonom och han har dessutom en lång och gedigen erfarenhet från rikspolitiken. Det kommer ytterligare att stärka TCO som facklig påverkansorganisation, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Den svenska partsmodellen

Hur fack och arbetsgivarorganisationer tillsammans kommer överens om de bästa villkoren på arbetsmarknaden.

Läs mer och se våra filmer

Staten måste ta ett större ansvar för att rusta upp trygghetssystemen!

Vad säger politiken om ansvarsfördelningen mellan stat och arbetsmarknadens parter? Välkommen till analys och samtal tisdag 22 oktober

Läs mer och anmäl dig här

Att gå från lön till studiemedel innebär stora kostnader!

Det krävs en högre ersättningsnivå än den som ges inom dagens studiemedel för att yrkesverksamma ska kunna vidareutbilda sig

Läs mer i rapporten