Ny chefsekonom till TCO

Pressmeddelanden 08:24 12 maj, 2017

TCO har anställt Mikael Sandström som ny chefsekonom och teamchef. Mikael är ekonomie doktor från Handelshögskolan i Stockholm och har bland annat arbetat som statssekreterare åt Fredrik Reinfeldt där han ansvarade för att samordna politiken mellan partierna i Alliansen.

– Frågor om jobbskapande och konkurrenskraft har gått som en röd tråd genom nästan hela mitt yrkesliv. Sverige ligger i framkant i de här frågorna och det beror bland annat på partsmodellen. Men i takt med att arbetsmarknaden förändras kommer det att krävas mer. En nyckelfråga är att det finns goda möjligheter till utveckling och omställning genom hela yrkeslivet. Det hoppas jag kunna bidra till med min erfarenhet, säger Mikael Sandström.

Mikael Sandström tillträder sin nya tjänst den 12 juni.

– Jag är väldigt glad över den här rekryteringen. Mikael är en oerhört kompetent ekonom och han har dessutom en lång och gedigen erfarenhet från rikspolitiken. Det kommer ytterligare att stärka TCO som facklig påverkansorganisation, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Den 26 maj är det val till Europaparlamentet!

Hur politiken utformas i EU påverkar TCO-förbundens medlemmar

Är du nyfiken på vad EU betyder för svensk ekonomi?

Svensk ekonomi är beroende av EU. Värdet av vår export av varor och tjänster utgör och står för halva vår BNP-tillväxt och 70 procent av exporten går till EU:s inre marknad

Är du doktorand eller nydisputerad forskare med intresse för arbetsmarknaden?

Ansök till TCO:s akademi för framtidens arbetsmarknadsforskare.