Ny chefsekonom till TCO

Pressmeddelanden 08:24 12 maj, 2017

TCO har anställt Mikael Sandström som ny chefsekonom och teamchef. Mikael är ekonomie doktor från Handelshögskolan i Stockholm och har bland annat arbetat som statssekreterare åt Fredrik Reinfeldt där han ansvarade för att samordna politiken mellan partierna i Alliansen.

– Frågor om jobbskapande och konkurrenskraft har gått som en röd tråd genom nästan hela mitt yrkesliv. Sverige ligger i framkant i de här frågorna och det beror bland annat på partsmodellen. Men i takt med att arbetsmarknaden förändras kommer det att krävas mer. En nyckelfråga är att det finns goda möjligheter till utveckling och omställning genom hela yrkeslivet. Det hoppas jag kunna bidra till med min erfarenhet, säger Mikael Sandström.

Mikael Sandström tillträder sin nya tjänst den 12 juni.

– Jag är väldigt glad över den här rekryteringen. Mikael är en oerhört kompetent ekonom och han har dessutom en lång och gedigen erfarenhet från rikspolitiken. Det kommer ytterligare att stärka TCO som facklig påverkansorganisation, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Vi vet att Sverige måste våga mer i morgon

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Vi är sjuksköterskor, lärare, poliser och journalister. Du möter oss genom hela livet. Och i hela landet. Inför höstens riksdagsval är våra prioriterade frågor bättre möjligheter till vidareutbildning genom hela livet, framtidens arbetsliv samt en bred skattereform. Men vi ställer inte bara krav. Vi har lösningar också.

Ny bok för mer jämställda möten

TCO lanserar Handbok för jämställda möten. Det är en metodbok och praktiskt guide i hur man skapar mer demokratiska möten i föreningar och organisationer. Du kan läsa den gratis här på webben.

Regeringen borde ta initiativ till viktiga reformer i vårpropositionen

TCO har pekat på flera viktiga samhällsproblem som kompetensförsörjning och behovet av en genomgripande skattereform som sänker skatten på arbete och höjer den på miljö och konsumtion. Det är nu, när svensk ekonomi går för full maskin, som regeringen borde ta initiativ till reformer som dessa.

image description

Den samproducerande högskolan

Som ordförande i TCO och i och med vårt prioriterade arbete med att förbättra yrkesverksammas möjligheter till kompetensutveckling och livslångt lärande möter jag ofta och gärna företrädare för olika lärosäten runt om i landet. I tisdags hade jag det stora nöjet att få resa till Eskilstuna, där jag fick delta på Unionens regionråd i Mälardalen och även möta Mälardalens högskola.

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här