Modernt arbetsliv medför ökat ansvar för arbetsmiljöarbete

Pressmeddelanden 13:03 28 mars, 2017

I dag överlämnas två utredningar till regeringen: Ett arbetsliv i förändring – hur påverkas ansvaret för arbetsmiljön? (SOU 207:24) samt Ett nationellt centrum för kunskap om och utvärdering av arbetsmiljö (SOU 2017:28).

-         För att möta nya utmaningar i takt med globalisering och digitalisering krävs nytänkande. Därför är det välkommet att utredningarna har en bred ansats till arbetsmiljö, inklusive arbetslivets villkor, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

TCO vill se ett ökat fokus på arbetsmiljöfrågor och välkomnar därför inrättandet av ett nationellt arbetsmiljöcentrum. Behovet av en samlande, kunskapsspridande, utåtriktad och utvärderande funktion rörande arbetsmiljö är stort. I dagsläget saknas en naturlig svensk samarbetspartner vilket gör att Sverige många gånger står utanför internationella samarbeten. Med det nya arbetsmiljöcentrumet kommer detta tomrum att kunna fyllas vilket är positivt.

-  Nu är det viktigt att den nya organisationen får till stånd ett kontinuerligt samarbete med högskola, universitet och arbetsmarknadens parter samtidigt som nödvändiga resurser avsätts. Arbetslivsforskningen behöver stärkas och stödjas liksom det svenska arbetsmiljöarbetet i stort, säger Eva Nordmark.

TCO välkomnar förslaget om att regionala skyddsombud ska få tillträde till arbetsplatser, inte bara där ett fackförbund har medlemmar, utan även om det finns en koppling till kollektivavtal med arbetsgivaren.

-  Den ökade rörligheten på arbetsmarknaden gör att det ibland kan vara svårt att veta om det finns en medlem på arbetsplatsen. Regionala skyddsombud utför dagligen viktigt arbetsmiljöarbete på arbetsplatser där det saknas skyddsombud och skyddskommitté, därför är detta förslag viktigt, säger Eva Nordmark.

TCO kan konstatera att det är en spretig bild som utredningen tecknar över förekomsten av olika atypiska anlitandeformer. Flera av anlitandeformerna karaktäriseras i många fall av en otryggare tillvaro än för de traditionellt anställda.

-  Arbetsmiljölagstiftningen liksom a-kassan och sjukförsäkringen bör ses över och vid behov utvecklas och anpassas för att inkludera personer med andra anställningsformer i större utsträckning. Det är rätt väg att gå om man på allvar vill möta en arbetsmarknad i förändring, säger Eva Nordmark.

För mer information:

Amanda Florin, pressekreterare, 072-204  22 54, amanda.florin@tco.se

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Får man läsa personalens mejl?

Övervakningen på arbetsplatserna blir allt vanligare. Var går gränsen för vad arbetsgivaren får göra? Är det ok med krav om medicinska tester eller att läsa personalens mejl? Välkommen till ett seminarium om integritet i arbetslivet.

Hur kan EU-frågorna ta en större plats under valåret 2018?

Välkommen till ett samtal med EU-minister Ann Linde (S) och Centerpartiets partiledare Annie Lööf.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description