Modernt arbetsliv medför ökat ansvar för arbetsmiljöarbete

Pressmeddelanden 13:03 28 mars, 2017

I dag överlämnas två utredningar till regeringen: Ett arbetsliv i förändring – hur påverkas ansvaret för arbetsmiljön? (SOU 207:24) samt Ett nationellt centrum för kunskap om och utvärdering av arbetsmiljö (SOU 2017:28).

-         För att möta nya utmaningar i takt med globalisering och digitalisering krävs nytänkande. Därför är det välkommet att utredningarna har en bred ansats till arbetsmiljö, inklusive arbetslivets villkor, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

TCO vill se ett ökat fokus på arbetsmiljöfrågor och välkomnar därför inrättandet av ett nationellt arbetsmiljöcentrum. Behovet av en samlande, kunskapsspridande, utåtriktad och utvärderande funktion rörande arbetsmiljö är stort. I dagsläget saknas en naturlig svensk samarbetspartner vilket gör att Sverige många gånger står utanför internationella samarbeten. Med det nya arbetsmiljöcentrumet kommer detta tomrum att kunna fyllas vilket är positivt.

-  Nu är det viktigt att den nya organisationen får till stånd ett kontinuerligt samarbete med högskola, universitet och arbetsmarknadens parter samtidigt som nödvändiga resurser avsätts. Arbetslivsforskningen behöver stärkas och stödjas liksom det svenska arbetsmiljöarbetet i stort, säger Eva Nordmark.

TCO välkomnar förslaget om att regionala skyddsombud ska få tillträde till arbetsplatser, inte bara där ett fackförbund har medlemmar, utan även om det finns en koppling till kollektivavtal med arbetsgivaren.

-  Den ökade rörligheten på arbetsmarknaden gör att det ibland kan vara svårt att veta om det finns en medlem på arbetsplatsen. Regionala skyddsombud utför dagligen viktigt arbetsmiljöarbete på arbetsplatser där det saknas skyddsombud och skyddskommitté, därför är detta förslag viktigt, säger Eva Nordmark.

TCO kan konstatera att det är en spretig bild som utredningen tecknar över förekomsten av olika atypiska anlitandeformer. Flera av anlitandeformerna karaktäriseras i många fall av en otryggare tillvaro än för de traditionellt anställda.

-  Arbetsmiljölagstiftningen liksom a-kassan och sjukförsäkringen bör ses över och vid behov utvecklas och anpassas för att inkludera personer med andra anställningsformer i större utsträckning. Det är rätt väg att gå om man på allvar vill möta en arbetsmarknad i förändring, säger Eva Nordmark.

För mer information:

Amanda Florin, pressekreterare, 072-204  22 54, amanda.florin@tco.se

Vi vet att Sverige måste våga mer i morgon

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Vi är sjuksköterskor, lärare, poliser och journalister. Du möter oss genom hela livet. Och i hela landet. Inför höstens riksdagsval är våra prioriterade frågor bättre möjligheter till vidareutbildning genom hela livet, framtidens arbetsliv samt en bred skattereform. Men vi ställer inte bara krav. Vi har lösningar också.

Ny bok för mer jämställda möten

TCO lanserar Handbok för jämställda möten. Det är en metodbok och praktiskt guide i hur man skapar mer demokratiska möten i föreningar och organisationer. Du kan läsa den gratis här på webben.

Regeringen borde ta initiativ till viktiga reformer i vårpropositionen

TCO har pekat på flera viktiga samhällsproblem som kompetensförsörjning och behovet av en genomgripande skattereform som sänker skatten på arbete och höjer den på miljö och konsumtion. Det är nu, när svensk ekonomi går för full maskin, som regeringen borde ta initiativ till reformer som dessa.

image description

Den samproducerande högskolan

Som ordförande i TCO och i och med vårt prioriterade arbete med att förbättra yrkesverksammas möjligheter till kompetensutveckling och livslångt lärande möter jag ofta och gärna företrädare för olika lärosäten runt om i landet. I tisdags hade jag det stora nöjet att få resa till Eskilstuna, där jag fick delta på Unionens regionråd i Mälardalen och även möta Mälardalens högskola.

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här