Modernt arbetsliv medför ökat ansvar för arbetsmiljöarbete

Pressmeddelanden 13:03 28 mars, 2017

I dag överlämnas två utredningar till regeringen: Ett arbetsliv i förändring – hur påverkas ansvaret för arbetsmiljön? (SOU 207:24) samt Ett nationellt centrum för kunskap om och utvärdering av arbetsmiljö (SOU 2017:28).

-         För att möta nya utmaningar i takt med globalisering och digitalisering krävs nytänkande. Därför är det välkommet att utredningarna har en bred ansats till arbetsmiljö, inklusive arbetslivets villkor, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

TCO vill se ett ökat fokus på arbetsmiljöfrågor och välkomnar därför inrättandet av ett nationellt arbetsmiljöcentrum. Behovet av en samlande, kunskapsspridande, utåtriktad och utvärderande funktion rörande arbetsmiljö är stort. I dagsläget saknas en naturlig svensk samarbetspartner vilket gör att Sverige många gånger står utanför internationella samarbeten. Med det nya arbetsmiljöcentrumet kommer detta tomrum att kunna fyllas vilket är positivt.

-  Nu är det viktigt att den nya organisationen får till stånd ett kontinuerligt samarbete med högskola, universitet och arbetsmarknadens parter samtidigt som nödvändiga resurser avsätts. Arbetslivsforskningen behöver stärkas och stödjas liksom det svenska arbetsmiljöarbetet i stort, säger Eva Nordmark.

TCO välkomnar förslaget om att regionala skyddsombud ska få tillträde till arbetsplatser, inte bara där ett fackförbund har medlemmar, utan även om det finns en koppling till kollektivavtal med arbetsgivaren.

-  Den ökade rörligheten på arbetsmarknaden gör att det ibland kan vara svårt att veta om det finns en medlem på arbetsplatsen. Regionala skyddsombud utför dagligen viktigt arbetsmiljöarbete på arbetsplatser där det saknas skyddsombud och skyddskommitté, därför är detta förslag viktigt, säger Eva Nordmark.

TCO kan konstatera att det är en spretig bild som utredningen tecknar över förekomsten av olika atypiska anlitandeformer. Flera av anlitandeformerna karaktäriseras i många fall av en otryggare tillvaro än för de traditionellt anställda.

-  Arbetsmiljölagstiftningen liksom a-kassan och sjukförsäkringen bör ses över och vid behov utvecklas och anpassas för att inkludera personer med andra anställningsformer i större utsträckning. Det är rätt väg att gå om man på allvar vill möta en arbetsmarknad i förändring, säger Eva Nordmark.

För mer information:

Amanda Florin, pressekreterare, 072-204  22 54, amanda.florin@tco.se

TCO:s styrelse antar AI-utmaning

TCO-styrelsen, som består av ordförandena från de tretton medlemsförbunden, är nyfikna på att lär sig mer om artificiell intelligens (AI).

Höstterminen är här!

Nu funderar många över hur man ska få tid till både arbete, familj och annat som man tycker är viktigt i livet. Livspusslet helt enkelt.

A-kassan - fyra år sedan taket höjdes

TCO presenterar en rapport som beskriver hur ersättningsgraden i a-kassan har utvecklats. Medverkar gör bland annat Lars Calmfors professor emeritus vid Stockholms universitet.