Män tar bara en femtedel av föräldradagarna barnets två första år

Pressmeddelanden 07:03 24 augusti, 2017

Män i Sverige tar bara en femtedel av dagarna med föräldrapenning barnets två första år. Kvinnor står alltså för fyra av fem dagar. Nya siffror som Försäkringskassan tagit fram för TCOs räkning visar på stora variationer i landets kommuner. Medan män i Överkalix tar 30 procent av dagarna under barnens två första år, tar män i Strömstad bara knappt 9 procent.

– I den bästa av världar skulle alla pappor kräva att få ta hälften av föräldraledigheten innan barnet börjar förskolan, och mammor skulle bli bättre på att lämna över ansvaret och dela med sig. Ett jämställt uttag är viktigt för en god relation mellan barn och deras pappor. Det ojämna uttaget tidigt under föräldraledigheten lägger grunden för framtida deltidsarbete och påverkar kvinnors löner och pensioner negativt, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Tre fjärdedelar av alla dagar med föräldrapenning tas ut under barnets två första år. En fjärdedel av dagarna sprids sedan ut mellan barnets tvåårsdag och åttaårsåldern. Hur jämställt uttaget är skiljer sig mellan de olika åldersintervallen. Efter barnets tvåårsdag delar män och kvinnor relativt jämställt på dagarna.

– Det finns många fördelar med föräldraförsäkringen i sin nuvarande form, men också mindre bra effekter som är viktiga att belysa och problematisera. Kvinnor är föräldralediga längre perioder från arbetet, arbetar mer deltid och får sämre löne- och karriärutveckling än män, säger Eva Nordmark.

Försäkringskassan har visat att både kvinnor och män är mer benägna att göra en större del av hushålls- och omsorgsarbetet och att förvärvsarbeta mindre efter avslutad föräldraledighet om de tar ut en större andel av föräldraledigheten.

Stora variationer i landets kommuner

Kvinnor står för merparten av dagarna med föräldrapenning barnets två första år i alla landets kommuner, men det finns stora variationer. Män i Överkalix tar ut 30,1 procent, men i Strömstad står män endast för 8,6 procent av dagarna barnets två första år. Om man slår ut mäns uttag på alla kommuner blir snittet 19,7 procent, alltså knappt var femte dag under barnets två första år.

Topp 10
Mäns andel av dagarna med föräldrapenning barnets två första år. Siffror från Försäkringskassan för barn födda 2014.

Kommun

Mäns andel av dagarna med föräldrapenning barnets två första år

Överkalix

30,1   %

Umeå

27,0   %

Knivsta

26,3   %

Leksand

26,2   %

Solna

25,6   %

Uppsala

25,2   %

Lund

25,2   %

Ekerö

25,1   %

25,1   %

Vaxholm

24,3   %

Siffror från Försäkringskassan för barn födda 2014.

För mer information:

Åsa Forsell, jämställdhetspolitisk utredare, 070-22 33 229, asa.forsell@tco.se

Sandra Zetterman, pressekreterare, 072-573 77 80, sandra.zetterman@tco.se

TCO kommenterar 2018 års statsbudget

Regeringen har idag presenterat statsbudgeten för 2018. Ur ett TCO-perspektiv finns det många välkomna besked, men det finns också en del som saknas. När det handlar om skattefrågorna visar de turer som varit att det är hög tid för en övergripande skattereform.

Fackliga framgångar gör oss positiva till CETA

Idag träder Ceta, det omtalade frihandelsavtalet mellan EU och Kanada, i kraft. Läs Eva Nordmarks debattartikel på Dagens Arena.

image description

Tyska mini-jobs inget att importera

Det är måndag och jag har en ny spännande arbetsvecka framför mig, men först några ord om söndagen. Igår kväll var jag med i SVT:s Tysklandsvalvaka. Jag tycker att det är väldigt kul och bra att Sveriges television ägnar en hel kväll åt valet. Tyskland har en enorm betydelse för EU-samarbetet och det är samtidigt en av Sveriges viktigaste handelspartner. Ungefär 10 procent av det vi exporterar går till Tyskland. Det gör valet ännu viktigare.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description