Kompetensförsörjningen måste bli en valfråga

Pressmeddelanden 10:30 13 december, 2017

Brist på arbetskraft med rätt kompetens är det största och mest akuta problemet på svensk arbetsmarknad. Arbetsförmedlingens nya prognos visar att läget är akut. Inför valet 2018 kräver TCO att kompetensförsörjningen blir en prioriterad valfråga.

I Arbetsförmedlingens prognos anger 37 procent av de privata arbetsgivarna och 67 procent av de offentliga arbetsgivarna att det råder brist på arbetskraft med rätt kompetens. Det är mycket höga siffror.

– Det här är allvarligt och det är dags att våra riksdagspartier prioriterar frågan. Ska vi utveckla vår konkurrenskraft och välfärd behöver kompetensutveckling komma mycket högre upp på agendan, säger TCO:s ordförande Eva Nordmark.

– Vi vill se konkreta förbättringar av möjligheterna för yrkesverksamma att såväl omskola sig till bristyrken som att utvecklas inom dessa, säger Eva Nordmark.

TCO föreslår att arbetsmarknads- och utbildningspolitiken ges följande inriktning:

• Bättre vägledning och mer validering.
  • Utökade möjligheter till vidareutbildning och kompetensutveckling genom hela arbetslivet.
  • Förbättrade arbetsvillkor och arbetsmiljö i bristyrken.
  • Ta tillvara nyanländas kompetens och öppenhet för arbetskraftsinvandring.

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Får man läsa personalens mejl?

Övervakningen på arbetsplatserna blir allt vanligare. Var går gränsen för vad arbetsgivaren får göra? Är det ok med krav om medicinska tester eller att läsa personalens mejl? Välkommen till ett seminarium om integritet i arbetslivet.

Hur kan EU-frågorna ta en större plats under valåret 2018?

Välkommen till ett samtal med EU-minister Ann Linde (S) och Centerpartiets partiledare Annie Lööf.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description