Kompetensförsörjningen måste bli en valfråga

Pressmeddelanden 10:30 13 december, 2017

Brist på arbetskraft med rätt kompetens är det största och mest akuta problemet på svensk arbetsmarknad. Arbetsförmedlingens nya prognos visar att läget är akut. Inför valet 2018 kräver TCO att kompetensförsörjningen blir en prioriterad valfråga.

I Arbetsförmedlingens prognos anger 37 procent av de privata arbetsgivarna och 67 procent av de offentliga arbetsgivarna att det råder brist på arbetskraft med rätt kompetens. Det är mycket höga siffror.

– Det här är allvarligt och det är dags att våra riksdagspartier prioriterar frågan. Ska vi utveckla vår konkurrenskraft och välfärd behöver kompetensutveckling komma mycket högre upp på agendan, säger TCO:s ordförande Eva Nordmark.

– Vi vill se konkreta förbättringar av möjligheterna för yrkesverksamma att såväl omskola sig till bristyrken som att utvecklas inom dessa, säger Eva Nordmark.

TCO föreslår att arbetsmarknads- och utbildningspolitiken ges följande inriktning:

• Bättre vägledning och mer validering.
  • Utökade möjligheter till vidareutbildning och kompetensutveckling genom hela arbetslivet.
  • Förbättrade arbetsvillkor och arbetsmiljö i bristyrken.
  • Ta tillvara nyanländas kompetens och öppenhet för arbetskraftsinvandring.

Vi vet att Sverige måste våga mer i morgon

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Vi är sjuksköterskor, lärare, poliser och journalister. Du möter oss genom hela livet. Och i hela landet. Inför höstens riksdagsval är våra prioriterade frågor bättre möjligheter till vidareutbildning genom hela livet, framtidens arbetsliv samt en bred skattereform. Men vi ställer inte bara krav. Vi har lösningar också.

Ny bok för mer jämställda möten

TCO lanserar Handbok för jämställda möten. Det är en metodbok och praktiskt guide i hur man skapar mer demokratiska möten i föreningar och organisationer. Du kan läsa den gratis här på webben.

Ny rapport: Föräldraledighet och livspussel

För att minska inkomstskillnaderna mellan könen och närma oss ekonomisk jämställdhet behöver arbetstidsgapet mellan kvinnor och män minska. En viktig del för att nå dit är att kvinnor och män delar lika på föräldraledigheten. I den här rapporten går vi igenom TCO:s förslag.

image description

Den samproducerande högskolan

Som ordförande i TCO och i och med vårt prioriterade arbete med att förbättra yrkesverksammas möjligheter till kompetensutveckling och livslångt lärande möter jag ofta och gärna företrädare för olika lärosäten runt om i landet. I tisdags hade jag det stora nöjet att få resa till Eskilstuna, där jag fick delta på Unionens regionråd i Mälardalen och även möta Mälardalens högskola.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här