Kompetensförsörjningen måste bli en valfråga

Pressmeddelanden 10:30 13 december, 2017

Brist på arbetskraft med rätt kompetens är det största och mest akuta problemet på svensk arbetsmarknad. Arbetsförmedlingens nya prognos visar att läget är akut. Inför valet 2018 kräver TCO att kompetensförsörjningen blir en prioriterad valfråga.

I Arbetsförmedlingens prognos anger 37 procent av de privata arbetsgivarna och 67 procent av de offentliga arbetsgivarna att det råder brist på arbetskraft med rätt kompetens. Det är mycket höga siffror.

– Det här är allvarligt och det är dags att våra riksdagspartier prioriterar frågan. Ska vi utveckla vår konkurrenskraft och välfärd behöver kompetensutveckling komma mycket högre upp på agendan, säger TCO:s ordförande Eva Nordmark.

– Vi vill se konkreta förbättringar av möjligheterna för yrkesverksamma att såväl omskola sig till bristyrken som att utvecklas inom dessa, säger Eva Nordmark.

TCO föreslår att arbetsmarknads- och utbildningspolitiken ges följande inriktning:

• Bättre vägledning och mer validering.
  • Utökade möjligheter till vidareutbildning och kompetensutveckling genom hela arbetslivet.
  • Förbättrade arbetsvillkor och arbetsmiljö i bristyrken.
  • Ta tillvara nyanländas kompetens och öppenhet för arbetskraftsinvandring.

Vi vet att Sverige måste våga mer i morgon

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Vi är sjuksköterskor, lärare, poliser och journalister. Du möter oss genom hela livet. Och i hela landet. Inför höstens riksdagsval är våra prioriterade frågor bättre möjligheter till vidareutbildning genom hela livet, framtidens arbetsliv samt en bred skattereform. Men vi ställer inte bara krav. Vi har lösningar också.

TCO: Så får vi fler än 4 av 10 att hänga med

Om Sverige ska kunna vara en ledande kunskapsnation är det oroväckande när 4 av 10 yrkesaktiva anser att de inte får tillräckligt med vidareutbildning. Här är tre förslag på hur det kan bli bättre, skriver Eva Nordmark.

TCO:s program i Almedalen

I TCO-landet i Almedalen hittar du evenemang och mingel från 11 av våra 14 medlemsförbund. Hela programmet hittar du här på webbplatsen. TCO-landet är också en plats för nätverkande eller bara för att vila. Vi ses i Visby!

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!