Karensavdrag ger en rättvisare försäkring

Pressmeddelanden 11:13 11 maj, 2017

Regeringen föreslår nu, helt i enlighet med TCO:s linje, att avskaffa karensdagen och införa ett karensavdrag för att ge rättvisare förutsättningar för olika yrkesgrupper vid sjukfall.

Karensdagen har för många tjänstemän med koncentrerad arbetstid inneburit en betydande inkomstförlust vid sjukdom. Därför har TCO länge drivit att karensdagen ersätts av ett karensavdrag där parterna kan avtala om hur karensavdraget beräknas utifrån de förutsättningar som råder inom olika branscher. TCO välkomnar regeringens beslut att lägga fram ett förslag om karensavdrag.

– Självrisken inom sjukförsäkringen måste vara utformad så att den är lika för alla inom försäkringen. Det är väldigt bra att försäkringen moderniseras. Den gamla konstruktionen med karensdag slog orimligt hårt mot kvinnodominerade sektorer inom vård- och omsorg, säger Mikael Dubois, TCO:s utredare på socialförsäkringsområdet.

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Får man läsa personalens mejl?

Övervakningen på arbetsplatserna blir allt vanligare. Var går gränsen för vad arbetsgivaren får göra? Är det ok med krav om medicinska tester eller att läsa personalens mejl? Välkommen till ett seminarium om integritet i arbetslivet.

Hur kan EU-frågorna ta en större plats under valåret 2018?

Välkommen till ett samtal med EU-minister Ann Linde (S) och Centerpartiets partiledare Annie Lööf.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description