Karensavdrag ger en rättvisare försäkring

Pressmeddelanden 11:13 11 maj, 2017

Regeringen föreslår nu, helt i enlighet med TCO:s linje, att avskaffa karensdagen och införa ett karensavdrag för att ge rättvisare förutsättningar för olika yrkesgrupper vid sjukfall.

Karensdagen har för många tjänstemän med koncentrerad arbetstid inneburit en betydande inkomstförlust vid sjukdom. Därför har TCO länge drivit att karensdagen ersätts av ett karensavdrag där parterna kan avtala om hur karensavdraget beräknas utifrån de förutsättningar som råder inom olika branscher. TCO välkomnar regeringens beslut att lägga fram ett förslag om karensavdrag.

– Självrisken inom sjukförsäkringen måste vara utformad så att den är lika för alla inom försäkringen. Det är väldigt bra att försäkringen moderniseras. Den gamla konstruktionen med karensdag slog orimligt hårt mot kvinnodominerade sektorer inom vård- och omsorg, säger Mikael Dubois, TCO:s utredare på socialförsäkringsområdet.

Den svenska partsmodellen

Hur fack och arbetsgivarorganisationer tillsammans kommer överens om de bästa villkoren på arbetsmarknaden.

Läs mer och se våra filmer

Staten måste ta ett större ansvar för att rusta upp trygghetssystemen!

Vad säger politiken om ansvarsfördelningen mellan stat och arbetsmarknadens parter? Välkommen till analys och samtal tisdag 22 oktober

Läs mer och anmäl dig här

Att gå från lön till studiemedel innebär stora kostnader!

Det krävs en högre ersättningsnivå än den som ges inom dagens studiemedel för att yrkesverksamma ska kunna vidareutbilda sig

Läs mer i rapporten