Karensavdrag ger en rättvisare försäkring

Pressmeddelanden 11:13 11 maj, 2017

Regeringen föreslår nu, helt i enlighet med TCO:s linje, att avskaffa karensdagen och införa ett karensavdrag för att ge rättvisare förutsättningar för olika yrkesgrupper vid sjukfall.

Karensdagen har för många tjänstemän med koncentrerad arbetstid inneburit en betydande inkomstförlust vid sjukdom. Därför har TCO länge drivit att karensdagen ersätts av ett karensavdrag där parterna kan avtala om hur karensavdraget beräknas utifrån de förutsättningar som råder inom olika branscher. TCO välkomnar regeringens beslut att lägga fram ett förslag om karensavdrag.

– Självrisken inom sjukförsäkringen måste vara utformad så att den är lika för alla inom försäkringen. Det är väldigt bra att försäkringen moderniseras. Den gamla konstruktionen med karensdag slog orimligt hårt mot kvinnodominerade sektorer inom vård- och omsorg, säger Mikael Dubois, TCO:s utredare på socialförsäkringsområdet.

TCO:s styrelse antar AI-utmaning

TCO-styrelsen, som består av ordförandena från de tretton medlemsförbunden, är nyfikna på att lär sig mer om artificiell intelligens (AI).

Höstterminen är här!

Nu funderar många över hur man ska få tid till både arbete, familj och annat som man tycker är viktigt i livet. Livspusslet helt enkelt.

A-kassan - fyra år sedan taket höjdes

TCO presenterar en rapport som beskriver hur ersättningsgraden i a-kassan har utvecklats. Medverkar gör bland annat Lars Calmfors professor emeritus vid Stockholms universitet.