Karensavdrag ger en rättvisare försäkring

Pressmeddelanden 11:13 11 maj, 2017

Regeringen föreslår nu, helt i enlighet med TCO:s linje, att avskaffa karensdagen och införa ett karensavdrag för att ge rättvisare förutsättningar för olika yrkesgrupper vid sjukfall.

Karensdagen har för många tjänstemän med koncentrerad arbetstid inneburit en betydande inkomstförlust vid sjukdom. Därför har TCO länge drivit att karensdagen ersätts av ett karensavdrag där parterna kan avtala om hur karensavdraget beräknas utifrån de förutsättningar som råder inom olika branscher. TCO välkomnar regeringens beslut att lägga fram ett förslag om karensavdrag.

– Självrisken inom sjukförsäkringen måste vara utformad så att den är lika för alla inom försäkringen. Det är väldigt bra att försäkringen moderniseras. Den gamla konstruktionen med karensdag slog orimligt hårt mot kvinnodominerade sektorer inom vård- och omsorg, säger Mikael Dubois, TCO:s utredare på socialförsäkringsområdet.

Den 26 maj är det val till Europaparlamentet!

Hur politiken utformas i EU påverkar TCO-förbundens medlemmar

Är du nyfiken på vad EU betyder för svensk ekonomi?

Svensk ekonomi är beroende av EU. Värdet av vår export av varor och tjänster utgör och står för halva vår BNP-tillväxt och 70 procent av exporten går till EU:s inre marknad

Är du doktorand eller nydisputerad forskare med intresse för arbetsmarknaden?

Ansök till TCO:s akademi för framtidens arbetsmarknadsforskare.