Julens projektledare är en kvinna

Pressmeddelanden 08:54 22 december, 2017

Tre av fyra kvinnor upplever att de är julens huvudsakliga projektledare, med ansvar för att planera mat, julinköp, städning, besök och liknande julaktiviteter. Det visar en ny undersökning som Novus har genomfört på uppdrag av TCO.

75 procent av kvinnorna i undersökningen uppger att de själva står för projektledningen av julen. Bara 24 procent av männen säger sig göra det.

– Det är ingen överraskning att kvinnor lägger mer tid på att få ihop familjens livspussel, särskilt efter att de får barn. Vi vet ju till exempel av Försäkringskassans undersökningar att den som tar ut mest föräldrapenning när barnen är små också kommer att göra mer hemma sen, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Bland sammanboende par med barn som bor hemma står det ännu sämre till med jämställdheten. Där uppger bara 15 procent av männen och 75 procent av kvinnorna att de är familjens projektledare inför julen. Dessutom svarar 66 procent av de tillfrågade männen att det är deras sambo eller fru som i huvudsak projektleder julen. Endast 3 procent av kvinnor i samma familjesituation upplever att deras partner planerar mat, julinköp, städning, besök och annat inför julen.

– Många lever med stress och press i arbetslivet, med höga krav på prestationer och tillgänglighet. En förutsättning för att kunna ha ett långt och hållbart arbetsliv är att det finns tid för vila och återhämtning för både kvinnor och män, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Den 26 maj är det val till Europaparlamentet!

Hur politiken utformas i EU påverkar TCO-förbundens medlemmar

Är du nyfiken på vad EU betyder för svensk ekonomi?

Svensk ekonomi är beroende av EU. Värdet av vår export av varor och tjänster utgör och står för halva vår BNP-tillväxt och 70 procent av exporten går till EU:s inre marknad

Är du doktorand eller nydisputerad forskare med intresse för arbetsmarknaden?

Ansök till TCO:s akademi för framtidens arbetsmarknadsforskare.