Julens projektledare är en kvinna

Pressmeddelanden 08:54 22 december, 2017

Tre av fyra kvinnor upplever att de är julens huvudsakliga projektledare, med ansvar för att planera mat, julinköp, städning, besök och liknande julaktiviteter. Det visar en ny undersökning som Novus har genomfört på uppdrag av TCO.

75 procent av kvinnorna i undersökningen uppger att de själva står för projektledningen av julen. Bara 24 procent av männen säger sig göra det.

– Det är ingen överraskning att kvinnor lägger mer tid på att få ihop familjens livspussel, särskilt efter att de får barn. Vi vet ju till exempel av Försäkringskassans undersökningar att den som tar ut mest föräldrapenning när barnen är små också kommer att göra mer hemma sen, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Bland sammanboende par med barn som bor hemma står det ännu sämre till med jämställdheten. Där uppger bara 15 procent av männen och 75 procent av kvinnorna att de är familjens projektledare inför julen. Dessutom svarar 66 procent av de tillfrågade männen att det är deras sambo eller fru som i huvudsak projektleder julen. Endast 3 procent av kvinnor i samma familjesituation upplever att deras partner planerar mat, julinköp, städning, besök och annat inför julen.

– Många lever med stress och press i arbetslivet, med höga krav på prestationer och tillgänglighet. En förutsättning för att kunna ha ett långt och hållbart arbetsliv är att det finns tid för vila och återhämtning för både kvinnor och män, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Vi vet att Sverige måste våga mer i morgon

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Vi är sjuksköterskor, lärare, poliser och journalister. Du möter oss genom hela livet. Och i hela landet. Inför höstens riksdagsval är våra prioriterade frågor bättre möjligheter till vidareutbildning genom hela livet, framtidens arbetsliv samt en bred skattereform. Men vi ställer inte bara krav. Vi har lösningar också.

Ny bok för mer jämställda möten

TCO lanserar Handbok för jämställda möten. Det är en metodbok och praktiskt guide i hur man skapar mer demokratiska möten i föreningar och organisationer. Du kan läsa den gratis här på webben.

Regeringen borde ta initiativ till viktiga reformer i vårpropositionen

TCO har pekat på flera viktiga samhällsproblem som kompetensförsörjning och behovet av en genomgripande skattereform som sänker skatten på arbete och höjer den på miljö och konsumtion. Det är nu, när svensk ekonomi går för full maskin, som regeringen borde ta initiativ till reformer som dessa.

image description

Den samproducerande högskolan

Som ordförande i TCO och i och med vårt prioriterade arbete med att förbättra yrkesverksammas möjligheter till kompetensutveckling och livslångt lärande möter jag ofta och gärna företrädare för olika lärosäten runt om i landet. I tisdags hade jag det stora nöjet att få resa till Eskilstuna, där jag fick delta på Unionens regionråd i Mälardalen och även möta Mälardalens högskola.

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här