Julens projektledare är en kvinna

Pressmeddelanden 08:54 22 december, 2017

Tre av fyra kvinnor upplever att de är julens huvudsakliga projektledare, med ansvar för att planera mat, julinköp, städning, besök och liknande julaktiviteter. Det visar en ny undersökning som Novus har genomfört på uppdrag av TCO.

75 procent av kvinnorna i undersökningen uppger att de själva står för projektledningen av julen. Bara 24 procent av männen säger sig göra det.

– Det är ingen överraskning att kvinnor lägger mer tid på att få ihop familjens livspussel, särskilt efter att de får barn. Vi vet ju till exempel av Försäkringskassans undersökningar att den som tar ut mest föräldrapenning när barnen är små också kommer att göra mer hemma sen, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Bland sammanboende par med barn som bor hemma står det ännu sämre till med jämställdheten. Där uppger bara 15 procent av männen och 75 procent av kvinnorna att de är familjens projektledare inför julen. Dessutom svarar 66 procent av de tillfrågade männen att det är deras sambo eller fru som i huvudsak projektleder julen. Endast 3 procent av kvinnor i samma familjesituation upplever att deras partner planerar mat, julinköp, städning, besök och annat inför julen.

– Många lever med stress och press i arbetslivet, med höga krav på prestationer och tillgänglighet. En förutsättning för att kunna ha ett långt och hållbart arbetsliv är att det finns tid för vila och återhämtning för både kvinnor och män, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Tydligt att man inte förstått farorna och riskerna med att reglera minimilöner på EU-nivå

Jag känner en fortsatt stor oro utifrån det samråd EU-kommissionen presenterat

A-kassan måste omfatta många fler!

- Och taket i a-kassan måste höjas.

Minimilön är olagligt, olämpligt och komplicerat

Samuel Engblom, samhällspolitisk chef, bloggar med anledning av EU:s samråd kring förslaget om minimilöner.