Högskolebehörighet stärker möjligheten till livslångt lärande och omställning

Pressmeddelanden 13:48 7 september, 2017

Regeringen föreslår att gymnasieskolans yrkesprogram ska ge grundläggande behörighet till högre utbildning. TCO välkomnar förslaget och har länge efterfrågat en sådan förändring.

– Att yrkesprogrammen görs behörighetsgivande minskar återvändsgränderna i både utbildningssystemet och yrkeslivet, säger TCO:s ordförande Eva Nordmark.

TCO har genom SCB låtit undersöka behovet av vidareutbildning bland yrkesverksamma tjänstemän mellan 30-55 år. Hela 44 procent behöver vidareutbildning de inte kan räkna med att få via sitt arbete. Av dessa skulle 63 procent i första hand vilja söka universitetsstudier. Även fyra av tio av de yrkesverksamma tjänstemän som helt saknar eftergymnasial utbildning efterfrågar högre utbildning framför andra utbildningsformer.

– Behovet av livslångt lärande blir allt större på en arbetsmarknad i ständig förändring och högskolan har en väldigt viktig roll att spela i detta. Högskolebehörigheten är avgörande för att individer både ska kunna välja om och ställa om genom att fylla på mer ny kunskap senare i livet, säger Eva Nordmark.

Therese Svanström, ny ordförande i TCO!

– Jag är oerhört stolt och glad över att ha fått det här förtroendet.

Ta del av pressmeddelandet

A-kassan måste omfatta många fler!

- Och taket i a-kassan måste höjas.

TCO:s förslag

Hur ska vi finansiera framtidens pensioner?

Se seminariet i efterhand

Till inspelningen