Högskolebehörighet stärker möjligheten till livslångt lärande och omställning

Pressmeddelanden 13:48 7 september, 2017

Regeringen föreslår att gymnasieskolans yrkesprogram ska ge grundläggande behörighet till högre utbildning. TCO välkomnar förslaget och har länge efterfrågat en sådan förändring.

– Att yrkesprogrammen görs behörighetsgivande minskar återvändsgränderna i både utbildningssystemet och yrkeslivet, säger TCO:s ordförande Eva Nordmark.

TCO har genom SCB låtit undersöka behovet av vidareutbildning bland yrkesverksamma tjänstemän mellan 30-55 år. Hela 44 procent behöver vidareutbildning de inte kan räkna med att få via sitt arbete. Av dessa skulle 63 procent i första hand vilja söka universitetsstudier. Även fyra av tio av de yrkesverksamma tjänstemän som helt saknar eftergymnasial utbildning efterfrågar högre utbildning framför andra utbildningsformer.

– Behovet av livslångt lärande blir allt större på en arbetsmarknad i ständig förändring och högskolan har en väldigt viktig roll att spela i detta. Högskolebehörigheten är avgörande för att individer både ska kunna välja om och ställa om genom att fylla på mer ny kunskap senare i livet, säger Eva Nordmark.

Vi vet att Sverige måste våga mer i morgon

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Vi är sjuksköterskor, lärare, poliser och journalister. Du möter oss genom hela livet. Och i hela landet. Inför höstens riksdagsval är våra prioriterade frågor bättre möjligheter till vidareutbildning genom hela livet, framtidens arbetsliv samt en bred skattereform. Men vi ställer inte bara krav. Vi har lösningar också.

Ny bok för mer jämställda möten

TCO lanserar Handbok för jämställda möten. Det är en metodbok och praktiskt guide i hur man skapar mer demokratiska möten i föreningar och organisationer. Du kan läsa den gratis här på webben.

Regeringen borde ta initiativ till viktiga reformer i vårpropositionen

TCO har pekat på flera viktiga samhällsproblem som kompetensförsörjning och behovet av en genomgripande skattereform som sänker skatten på arbete och höjer den på miljö och konsumtion. Det är nu, när svensk ekonomi går för full maskin, som regeringen borde ta initiativ till reformer som dessa.

image description

Den samproducerande högskolan

Som ordförande i TCO och i och med vårt prioriterade arbete med att förbättra yrkesverksammas möjligheter till kompetensutveckling och livslångt lärande möter jag ofta och gärna företrädare för olika lärosäten runt om i landet. I tisdags hade jag det stora nöjet att få resa till Eskilstuna, där jag fick delta på Unionens regionråd i Mälardalen och även möta Mälardalens högskola.

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här