Högskolebehörighet stärker möjligheten till livslångt lärande och omställning

Pressmeddelanden 13:48 7 september, 2017

Regeringen föreslår att gymnasieskolans yrkesprogram ska ge grundläggande behörighet till högre utbildning. TCO välkomnar förslaget och har länge efterfrågat en sådan förändring.

– Att yrkesprogrammen görs behörighetsgivande minskar återvändsgränderna i både utbildningssystemet och yrkeslivet, säger TCO:s ordförande Eva Nordmark.

TCO har genom SCB låtit undersöka behovet av vidareutbildning bland yrkesverksamma tjänstemän mellan 30-55 år. Hela 44 procent behöver vidareutbildning de inte kan räkna med att få via sitt arbete. Av dessa skulle 63 procent i första hand vilja söka universitetsstudier. Även fyra av tio av de yrkesverksamma tjänstemän som helt saknar eftergymnasial utbildning efterfrågar högre utbildning framför andra utbildningsformer.

– Behovet av livslångt lärande blir allt större på en arbetsmarknad i ständig förändring och högskolan har en väldigt viktig roll att spela i detta. Högskolebehörigheten är avgörande för att individer både ska kunna välja om och ställa om genom att fylla på mer ny kunskap senare i livet, säger Eva Nordmark.

Den svenska partsmodellen

Hur fack och arbetsgivarorganisationer tillsammans kommer överens om de bästa villkoren på arbetsmarknaden.

Läs mer och se våra filmer

Staten måste ta ett större ansvar för att rusta upp trygghetssystemen!

Vad säger politiken om ansvarsfördelningen mellan stat och arbetsmarknadens parter? Välkommen till analys och samtal tisdag 22 oktober

Läs mer och anmäl dig här

Att gå från lön till studiemedel innebär stora kostnader!

Det krävs en högre ersättningsnivå än den som ges inom dagens studiemedel för att yrkesverksamma ska kunna vidareutbilda sig

Läs mer i rapporten