Högskolebehörighet stärker möjligheten till livslångt lärande och omställning

Pressmeddelanden 13:48 7 september, 2017

Regeringen föreslår att gymnasieskolans yrkesprogram ska ge grundläggande behörighet till högre utbildning. TCO välkomnar förslaget och har länge efterfrågat en sådan förändring.

– Att yrkesprogrammen görs behörighetsgivande minskar återvändsgränderna i både utbildningssystemet och yrkeslivet, säger TCO:s ordförande Eva Nordmark.

TCO har genom SCB låtit undersöka behovet av vidareutbildning bland yrkesverksamma tjänstemän mellan 30-55 år. Hela 44 procent behöver vidareutbildning de inte kan räkna med att få via sitt arbete. Av dessa skulle 63 procent i första hand vilja söka universitetsstudier. Även fyra av tio av de yrkesverksamma tjänstemän som helt saknar eftergymnasial utbildning efterfrågar högre utbildning framför andra utbildningsformer.

– Behovet av livslångt lärande blir allt större på en arbetsmarknad i ständig förändring och högskolan har en väldigt viktig roll att spela i detta. Högskolebehörigheten är avgörande för att individer både ska kunna välja om och ställa om genom att fylla på mer ny kunskap senare i livet, säger Eva Nordmark.

Den 26 maj är det val till Europaparlamentet!

Hur politiken utformas i EU påverkar TCO-förbundens medlemmar

Är du nyfiken på vad EU betyder för svensk ekonomi?

Svensk ekonomi är beroende av EU. Värdet av vår export av varor och tjänster utgör och står för halva vår BNP-tillväxt och 70 procent av exporten går till EU:s inre marknad

Är du doktorand eller nydisputerad forskare med intresse för arbetsmarknaden?

Ansök till TCO:s akademi för framtidens arbetsmarknadsforskare.