Glädjande besked från Kristdemokraterna om offentlig upphandling

Pressmeddelanden 09:29 16 mars, 2017

Sveriges television rapporterar idag att Kristdemokraterna kommer att stödja det förändrade förslaget om offentlig upphandling. Kompromissförslaget är ursprungligen ett initiativ från TCO. Dagens besked innebär att det finns ett majoritetsstöd för nya upphandlingsregler. TCO välkomnar Kristdemokraternas beslut.

– Jag är väldigt glad att det nu finns en majoritet för det kompromissförslag som är ett initiativ från TCO. I dessa tider är det särskilt viktigt att ta ansvar. Det har Kristdemokraterna gjort. Nu kan vi få upphandlingsregler som gynnar seriösa företag, samtidigt som Sverige uppfyller sina åtaganden gentemot EU, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

TCO hade gärna sett skarpare och mer heltäckande sociala krav men har verkat aktivt för en kompromisslösning. Regeringens förslag har efter Kristdemokraternas besked ett stöd av majoriteten i riksdagen. TCO hoppas ändå att fler partier kommer att sluta upp bakom kompromissen.

– Även om det nu finns en majoritet i riksdagen så hoppas vi att fler Allianspartier kommer att stödja förslaget. Sverige har en skyldighet att genomföra EU:s nya regler om upphandling. Den här sortens frågor lämpar sig illa för politiskt spel, säger Eva Nordmark.

Offentlig upphandling och arbetstagares rättigheter

Ny lag – nya möjligheter för TCO-förbunden. Anmäl dig till vårt eftermiddagsseminarium den 11 september.

image description

Glad sommar!

Almedalsveckan är den sista anhalten innan det politiska Sverige varvar ner och tar sommarledigt. Det har varit en intensiv men otroligt rolig vecka! Vi och våra medlemsförbund har tillsammans haft en helt ny yta i Visby, som vi efter en namntävling döpte till “TCO-landet”. Där har det varit spännande seminarier från morgon till kväll - allt från skattepolitik till karriärväxling och framtiden för partsmodellen har avhandlats.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description