Glädjande besked från Kristdemokraterna om offentlig upphandling

Pressmeddelanden 09:29 16 mars, 2017

Sveriges television rapporterar idag att Kristdemokraterna kommer att stödja det förändrade förslaget om offentlig upphandling. Kompromissförslaget är ursprungligen ett initiativ från TCO. Dagens besked innebär att det finns ett majoritetsstöd för nya upphandlingsregler. TCO välkomnar Kristdemokraternas beslut.

– Jag är väldigt glad att det nu finns en majoritet för det kompromissförslag som är ett initiativ från TCO. I dessa tider är det särskilt viktigt att ta ansvar. Det har Kristdemokraterna gjort. Nu kan vi få upphandlingsregler som gynnar seriösa företag, samtidigt som Sverige uppfyller sina åtaganden gentemot EU, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

TCO hade gärna sett skarpare och mer heltäckande sociala krav men har verkat aktivt för en kompromisslösning. Regeringens förslag har efter Kristdemokraternas besked ett stöd av majoriteten i riksdagen. TCO hoppas ändå att fler partier kommer att sluta upp bakom kompromissen.

– Även om det nu finns en majoritet i riksdagen så hoppas vi att fler Allianspartier kommer att stödja förslaget. Sverige har en skyldighet att genomföra EU:s nya regler om upphandling. Den här sortens frågor lämpar sig illa för politiskt spel, säger Eva Nordmark.

Therese Svanström, ny ordförande i TCO!

– Jag är oerhört stolt och glad över att ha fått det här förtroendet.

Ta del av pressmeddelandet

A-kassan måste omfatta många fler!

- Och taket i a-kassan måste höjas.

TCO:s förslag

Hur ska vi finansiera framtidens pensioner?

Se seminariet i efterhand

Till inspelningen