Glädjande besked från Kristdemokraterna om offentlig upphandling

Pressmeddelanden 09:29 16 mars, 2017

Sveriges television rapporterar idag att Kristdemokraterna kommer att stödja det förändrade förslaget om offentlig upphandling. Kompromissförslaget är ursprungligen ett initiativ från TCO. Dagens besked innebär att det finns ett majoritetsstöd för nya upphandlingsregler. TCO välkomnar Kristdemokraternas beslut.

– Jag är väldigt glad att det nu finns en majoritet för det kompromissförslag som är ett initiativ från TCO. I dessa tider är det särskilt viktigt att ta ansvar. Det har Kristdemokraterna gjort. Nu kan vi få upphandlingsregler som gynnar seriösa företag, samtidigt som Sverige uppfyller sina åtaganden gentemot EU, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

TCO hade gärna sett skarpare och mer heltäckande sociala krav men har verkat aktivt för en kompromisslösning. Regeringens förslag har efter Kristdemokraternas besked ett stöd av majoriteten i riksdagen. TCO hoppas ändå att fler partier kommer att sluta upp bakom kompromissen.

– Även om det nu finns en majoritet i riksdagen så hoppas vi att fler Allianspartier kommer att stödja förslaget. Sverige har en skyldighet att genomföra EU:s nya regler om upphandling. Den här sortens frågor lämpar sig illa för politiskt spel, säger Eva Nordmark.

TCO manar till stor försiktighet om konflikträtten

I dag har regeringen beslutat om den aviserade utredningen om en översyn av rätten att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden. TCO har viss förståelse för att regeringen känt sig föranledd att agera med anledning av hamnkonflikten i Göteborg men manar till stor försiktighet. Eventuella förslag på förändringar måste tas fram i nära samråd med arbetsmarknadens parter.

Välkommen till TCO-landet

Upptäck TCO-landet i Almedalen! I en grönskande trädgård på Strandgatan 19 kan du ladda batterierna och vila fötterna, vi bjuder på gratis wifi och gott kaffe. Men framförallt får du möta våra medlemsförbund. Här samlas vi för att prata om viktiga frågor kring hur vi kan stärka Sverige. Varmt välkommen till TCO-landet!

image description

Ett bra EU-samarbete för fler och bättre jobb

TCO har ägnat mycket tid och kraft åt en europeisk pelare för sociala rättigheter, något som jag bland annat bloggade om i höstas. Det är en fråga som har debatterats, både i Sverige och i resten av Europa.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description