Glädjande besked från Kristdemokraterna om offentlig upphandling

Pressmeddelanden 09:29 16 mars, 2017

Sveriges television rapporterar idag att Kristdemokraterna kommer att stödja det förändrade förslaget om offentlig upphandling. Kompromissförslaget är ursprungligen ett initiativ från TCO. Dagens besked innebär att det finns ett majoritetsstöd för nya upphandlingsregler. TCO välkomnar Kristdemokraternas beslut.

– Jag är väldigt glad att det nu finns en majoritet för det kompromissförslag som är ett initiativ från TCO. I dessa tider är det särskilt viktigt att ta ansvar. Det har Kristdemokraterna gjort. Nu kan vi få upphandlingsregler som gynnar seriösa företag, samtidigt som Sverige uppfyller sina åtaganden gentemot EU, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

TCO hade gärna sett skarpare och mer heltäckande sociala krav men har verkat aktivt för en kompromisslösning. Regeringens förslag har efter Kristdemokraternas besked ett stöd av majoriteten i riksdagen. TCO hoppas ändå att fler partier kommer att sluta upp bakom kompromissen.

– Även om det nu finns en majoritet i riksdagen så hoppas vi att fler Allianspartier kommer att stödja förslaget. Sverige har en skyldighet att genomföra EU:s nya regler om upphandling. Den här sortens frågor lämpar sig illa för politiskt spel, säger Eva Nordmark.

TCO om de senaste dagarnas skatteutspel

Brytpunkten för statlig skatt, 3:12-reglerna och hot om att fälla enskilda skatteförslag i riksdagen är tre av de frågor som präglat den politiska rapporteringen de senaste dagarna. TCO ser det som ytterligare argument för varför det behövs en ny skattereform. Ett första steg kan vara att Socialdemokraterna och Centerpartiet inleder sådana samtal.

image description

Hur Europeiska unionen ska gå en ljus framtid till mötes

Imorgon är det 60 år sedan det så kallade Romfördraget skrevs under som lade grunden till den Europeiska Unionen. Jag är på plats i Rom för ett socialt trepartstoppmöte, där arbetsmarknadens parter på EU-nivå träffar representanter för EU:s institutioner och medlemsstater. Med på mötet är bland andra EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker, Europeiska rådets ordförande Donald Tusk, den italienska premiärministern Paolo Gentiloni och Sveriges statsminister Stefan Löfven.

Lokalt samarbete med högskolan höjer kvaliteten

Att ett lärosäte i sin forskning och utbildning har ett samarbete med lokalt och regionalt näringsliv och offentlig sektor är något som höjer kvaliteten, inte tvärtom. Läs TCOs replik i Dagens samhälle.

Så öppnar vi högskolan för yrkesverksamma

Ge särskilda anslag till dem som jobbar och höj ersättningen för studenter registrerade för vidareutbildning. Ställ om högskolan så att utbildningarna bättre matchar behoven hos de yrkesverksamma, skriver Eva Nordmark, TCO.

Använd EU:s budget för omställning på arbetsmarknaden

För att bättre klara den internationella konkurrensen bör EU-pengar användas till vidareutbildning i medlemsländer med bristfälliga omställningssystem. Europa måste investerar i inkluderande och jobbskapande tillväxt.

Ettårskalas för OSA-föreskrift

Arbetsmiljöverkets föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö började gälla den 31 mars 2016. TCO och TCO-förbunden har tagit fram en vägledning som ett stöd för tillämpningen av föreskrifterna ute på arbetsplatserna. På ettårsdagen ser vi tillbaka på det gångna året. Vad har hänt ute på arbetsplatserna? Kan vi redan se några förbättringar? Hur går vi vidare? Välkommen till ett frukostseminarium i TCO-huset i Stockholm den 31 mars klockan 8.00 - 9.30.

Se livesändningen här

Känner du framtidens mäktigaste?

Nu kan du vara med och nominera till Framtidens 99 mäktigaste!

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här

Vi ses i TCO-landet

Nu är TCOs namntävling klar och vi har ett namn på vår nya plats i Almedalen.

img description

#tcosverige