Fortsatt brist på arbetskraft

Pressmeddelanden 11:07 9 februari, 2017

Idag presenterar Arbetsförmedlingen en ny prognos för framtidsutsikterna för omkring 200 yrken. Fortfarande råder en stor brist på arbetskraft med rätt kompetens i många av välfärdens viktigaste yrken.

Matchningsproblemen på arbetsmarknaden är stora och TCO vill se bättre utbildningsmöjligheter för yrkesverksamma och särskilda satsningar för att fler ska utbildas i just bristyrken.

– Regeringen har ett ansvar för att se till att universitet och högskolor i högre utsträckning har ett utbildningsutbud som möter de behov som finns på arbetsmarknaden, men det finns ingen universallösning för att klara av arbetskraftsbristen. Vi går en spännande framtid till mötes, men det gäller att yrkesverksamma får rätt förutsättningar att möta den framtiden, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Bland de yrken där bristen redan idag är stor och förväntas bli ännu större återfinns många av TCO-förbundens yrkesgrupper så som lärare, sjuksköterskor, socialsekreterare och civilingenjörer.

– Många av de yrken där det råder brist på arbetskraft är viktiga samhällsbärande grupper. Genom bättre arbetsvillkor och utbildningsmöjligheter kan fler få upp ögonen för dessa branscher och fler kan välja att stanna kvar i yrket. Men förändring tar tid så det är dags att lägga i en högre växel, säger Eva Nordmark.

För mer information:

Amanda Florin, pressekreterare, 072-204  22 54, amanda.florin@tco.se

Vi vet att Sverige måste våga mer i morgon

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Vi är sjuksköterskor, lärare, poliser och journalister. Du möter oss genom hela livet. Och i hela landet. Inför höstens riksdagsval är våra prioriterade frågor bättre möjligheter till vidareutbildning genom hela livet, framtidens arbetsliv samt en bred skattereform. Men vi ställer inte bara krav. Vi har lösningar också.

Ny bok för mer jämställda möten

TCO lanserar Handbok för jämställda möten. Det är en metodbok och praktiskt guide i hur man skapar mer demokratiska möten i föreningar och organisationer. Du kan läsa den gratis här på webben.

Regeringen borde ta initiativ till viktiga reformer i vårpropositionen

TCO har pekat på flera viktiga samhällsproblem som kompetensförsörjning och behovet av en genomgripande skattereform som sänker skatten på arbete och höjer den på miljö och konsumtion. Det är nu, när svensk ekonomi går för full maskin, som regeringen borde ta initiativ till reformer som dessa.

image description

Den samproducerande högskolan

Som ordförande i TCO och i och med vårt prioriterade arbete med att förbättra yrkesverksammas möjligheter till kompetensutveckling och livslångt lärande möter jag ofta och gärna företrädare för olika lärosäten runt om i landet. I tisdags hade jag det stora nöjet att få resa till Eskilstuna, där jag fick delta på Unionens regionråd i Mälardalen och även möta Mälardalens högskola.

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här