Fortsatt brist på arbetskraft

Pressmeddelanden 11:07 9 februari, 2017

Idag presenterar Arbetsförmedlingen en ny prognos för framtidsutsikterna för omkring 200 yrken. Fortfarande råder en stor brist på arbetskraft med rätt kompetens i många av välfärdens viktigaste yrken.

Matchningsproblemen på arbetsmarknaden är stora och TCO vill se bättre utbildningsmöjligheter för yrkesverksamma och särskilda satsningar för att fler ska utbildas i just bristyrken.

– Regeringen har ett ansvar för att se till att universitet och högskolor i högre utsträckning har ett utbildningsutbud som möter de behov som finns på arbetsmarknaden, men det finns ingen universallösning för att klara av arbetskraftsbristen. Vi går en spännande framtid till mötes, men det gäller att yrkesverksamma får rätt förutsättningar att möta den framtiden, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Bland de yrken där bristen redan idag är stor och förväntas bli ännu större återfinns många av TCO-förbundens yrkesgrupper så som lärare, sjuksköterskor, socialsekreterare och civilingenjörer.

– Många av de yrken där det råder brist på arbetskraft är viktiga samhällsbärande grupper. Genom bättre arbetsvillkor och utbildningsmöjligheter kan fler få upp ögonen för dessa branscher och fler kan välja att stanna kvar i yrket. Men förändring tar tid så det är dags att lägga i en högre växel, säger Eva Nordmark.

För mer information:

Amanda Florin, pressekreterare, 072-204  22 54, amanda.florin@tco.se

Den 26 maj är det val till Europaparlamentet!

Hur politiken utformas i EU påverkar TCO-förbundens medlemmar

Är du nyfiken på vad EU betyder för svensk ekonomi?

Svensk ekonomi är beroende av EU. Värdet av vår export av varor och tjänster utgör och står för halva vår BNP-tillväxt och 70 procent av exporten går till EU:s inre marknad

Är du doktorand eller nydisputerad forskare med intresse för arbetsmarknaden?

Ansök till TCO:s akademi för framtidens arbetsmarknadsforskare.