Fortsatt brist på arbetskraft

Pressmeddelanden 11:07 9 februari, 2017

Idag presenterar Arbetsförmedlingen en ny prognos för framtidsutsikterna för omkring 200 yrken. Fortfarande råder en stor brist på arbetskraft med rätt kompetens i många av välfärdens viktigaste yrken.

Matchningsproblemen på arbetsmarknaden är stora och TCO vill se bättre utbildningsmöjligheter för yrkesverksamma och särskilda satsningar för att fler ska utbildas i just bristyrken.

– Regeringen har ett ansvar för att se till att universitet och högskolor i högre utsträckning har ett utbildningsutbud som möter de behov som finns på arbetsmarknaden, men det finns ingen universallösning för att klara av arbetskraftsbristen. Vi går en spännande framtid till mötes, men det gäller att yrkesverksamma får rätt förutsättningar att möta den framtiden, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Bland de yrken där bristen redan idag är stor och förväntas bli ännu större återfinns många av TCO-förbundens yrkesgrupper så som lärare, sjuksköterskor, socialsekreterare och civilingenjörer.

– Många av de yrken där det råder brist på arbetskraft är viktiga samhällsbärande grupper. Genom bättre arbetsvillkor och utbildningsmöjligheter kan fler få upp ögonen för dessa branscher och fler kan välja att stanna kvar i yrket. Men förändring tar tid så det är dags att lägga i en högre växel, säger Eva Nordmark.

För mer information:

Amanda Florin, pressekreterare, 072-204  22 54, amanda.florin@tco.se

Den svenska partsmodellen

Hur fack och arbetsgivarorganisationer tillsammans kommer överens om de bästa villkoren på arbetsmarknaden.

Läs mer och se våra filmer

Staten måste ta ett större ansvar för att rusta upp trygghetssystemen!

Vad säger politiken om ansvarsfördelningen mellan stat och arbetsmarknadens parter? Välkommen till analys och samtal tisdag 22 oktober

Läs mer och anmäl dig här

Att gå från lön till studiemedel innebär stora kostnader!

Det krävs en högre ersättningsnivå än den som ges inom dagens studiemedel för att yrkesverksamma ska kunna vidareutbilda sig

Läs mer i rapporten