Fortsatt brist på arbetskraft

Pressmeddelanden 11:07 9 februari, 2017

Idag presenterar Arbetsförmedlingen en ny prognos för framtidsutsikterna för omkring 200 yrken. Fortfarande råder en stor brist på arbetskraft med rätt kompetens i många av välfärdens viktigaste yrken.

Matchningsproblemen på arbetsmarknaden är stora och TCO vill se bättre utbildningsmöjligheter för yrkesverksamma och särskilda satsningar för att fler ska utbildas i just bristyrken.

– Regeringen har ett ansvar för att se till att universitet och högskolor i högre utsträckning har ett utbildningsutbud som möter de behov som finns på arbetsmarknaden, men det finns ingen universallösning för att klara av arbetskraftsbristen. Vi går en spännande framtid till mötes, men det gäller att yrkesverksamma får rätt förutsättningar att möta den framtiden, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Bland de yrken där bristen redan idag är stor och förväntas bli ännu större återfinns många av TCO-förbundens yrkesgrupper så som lärare, sjuksköterskor, socialsekreterare och civilingenjörer.

– Många av de yrken där det råder brist på arbetskraft är viktiga samhällsbärande grupper. Genom bättre arbetsvillkor och utbildningsmöjligheter kan fler få upp ögonen för dessa branscher och fler kan välja att stanna kvar i yrket. Men förändring tar tid så det är dags att lägga i en högre växel, säger Eva Nordmark.

För mer information:

Amanda Florin, pressekreterare, 072-204  22 54, amanda.florin@tco.se

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Får man läsa personalens mejl?

Övervakningen på arbetsplatserna blir allt vanligare. Var går gränsen för vad arbetsgivaren får göra? Är det ok med krav om medicinska tester eller att läsa personalens mejl? Välkommen till ett seminarium om integritet i arbetslivet.

Hur kan EU-frågorna ta en större plats under valåret 2018?

Välkommen till ett samtal med EU-minister Ann Linde (S) och Centerpartiets partiledare Annie Lööf.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description