Fler yrkesverksamma ska kunna läsa på högskolan

Pressmeddelanden 10:14 27 april, 2017

Regeringen går på TCO:s linje i frågan om vidareutbildning på högskolenivå för yrkesverksamma i direktiven till utredningen om högskolornas styrning och resurstilldelning, som presenteras idag. Ett viktigt mål är att fler ska kunna fylla på med ny kunskap mitt i livet, säger högskoleminister Helene Hellmark Knutsson till SR Ekot.

- Det här är inte en dag för tidigt. TCO har länge påtalat vikten av att högskolor och universitet måste vara tillgängliga även för yrkesverksamma som vill tillbaka till studier senare i livet, säger TCO:s ordförande Eva Nordmark.

TCO presenterade nyligen konkreta förslag för hur ett omställningsuppdrag till högskolan skulle kunna se ut. Dessa förslag bygger på förändringar i resurstilldelningssystemet och syftar till att lärosätena och staten ska bli mer samspelta i att ta ansvar för utbildningars påverkan på arbetsmarknaden.

- Det råder idag alldeles för stor brist inom många samhällsbärande yrken och företagen har svårt att hitta arbetskraft. Därför är detta en viktig fråga för hela samhället. Att människor ges chansen till vidareutbildning och kompetensutveckling hela livet är avgörande för att vi ska klara kompetensförsörjningen, säger Eva Nordmark.

Under våren har Eva Nordmark besökt lärosäten över hela Sverige för att samtala om möjliga vägar framåt för att se till att Sverige fortsätter att vara konkurrenskraftigt.

- Utredningen måste fokusera på omställning. Lärosätena måste vara öppna för förändringar men det är viktigt att lyssna till deras egna förslag, säger Eva Nordmark.

Läs mer om TCO:s förslag här.

För mer information:
Amanda Florin, pressekreterare, 072-204  22 54, amanda.florin@tco.se

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Får man läsa personalens mejl?

Övervakningen på arbetsplatserna blir allt vanligare. Var går gränsen för vad arbetsgivaren får göra? Är det ok med krav om medicinska tester eller att läsa personalens mejl? Välkommen till ett seminarium om integritet i arbetslivet.

Hur kan EU-frågorna ta en större plats under valåret 2018?

Välkommen till ett samtal med EU-minister Ann Linde (S) och Centerpartiets partiledare Annie Lööf.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description