De är framtidens 99 mäktigaste

Pressmeddelanden 15:16 8 maj, 2017

Idag presenterar TCO Framtidens 99 mäktigaste. Listan toppas av en handbollsspelare med civilkurage, en nyckelspelare i ett parti i kraftig medvind och en ungdomspolitiker med fingertoppskänsla.

– Vi vill lyfta fram modiga, innovativa och drivna personer som är med och påverkar samhället, och som vi tror kommer att ha ännu större inflytande i framtiden, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Framtidens 99 mäktigaste består av unga opinionsbildare mellan 18 och 35 år från näringslivet, partier och organisationer, fackliga organisationer, akademi och media. Tio personer är rangordnade med motivering. Övriga 89 listas utan inbördes ordning.

Topp 10
1. Linnéa Claeson, handbollsspelare och juriststudent
2. Emil Källström, ekonomiskpolitisk talesperson Centerpartiet
3. Philip Botström, ordförande SSU
4. Sofie Lindblom, Ideation 360
5. Andreas König, Just Arrived
6. Soraya Hashim, debattchef Metro
7. Clara Henry, bloggare och programledare
8. Kristofer Sandström, Operativ chef HR Gröna lund
9. Suad Ali, Migrationsverket
10. Fredrik Söderqvist, Utredare och expert på digitalisering Unionen

Det är tredje året i rad som TCO listar Framtidens 99 mäktigaste. Topp 10-listan innehåller helt nya namn varje år. De som fanns på topp 10 2016 kan dock finnas kvar på 99-listan 2017.

– Jag blir så inspirerad av att samtala och byta erfarenheter med unga opinionsbildare. TCOs ledord är trovärdigt, nyfiket och framtidsinriktat. Framtidens 99 mäktigaste personifierar de orden, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Här är hela listan med motiveringar:

1. Linnéa Claeson, handbollsspelare och juriststudent
Linnéa Claeson tröttnade på kränkningar på nätet och gör nu allt hon kan för att synliggöra och motverka sexuella trakasserier, ofta med humor som främsta vapen. Med sitt civilkurage som ledstjärna inspirerar hon hundratusentals följare på sociala medier och kämpar för ökad jämställdhet.

2. Emil Källström, riksdagsledamot och ekonomisk-politisk talesperson Centerpartiet
Emil Källström är en av nyckelspelarna i ett centerparti i kraftig medvind. Med ansvar för förnyelse och utveckling har Emil redan tagit en självklar plats både i det egna partiet och i rikspolitiken. Kanske dröjer det inte alltför länge innan han kan titulera sig minister?

3. Philip Botström, ordförande SSU
Philip Botström lyckas med hjälp av fingertoppskänsla och smarta förslag navigera rätt i det politiska spelet. Hans engagemang för en mer jämlik skola, mot psykisk ohälsa och att fler ska kunna vidareutbilda sig under yrkeslivet sätter redan nu avtryck i rikspolitiken.

4. Sofie Lindblom, vd och medgrundare Ideation 360
Sofie Lindblom är expert på innovation och mästare på mångfald. Som VD och grundare av den globala innovationsplattformen Ideation 360 och tidigare Global Innovation Manager på Spotify, är denna inflytelserika supertalang en viktig kraft i att bryta en starkt könssegregerad arbetsmarknad genomatt inspirera fler tjejer att välja ett yrke inom teknik.

5. Andreas König, grundare och vd Just Arrived
Under migrantvågen 2015 tog Chalmersstudenten Andreas König saken i egna händer och grundade start-upen Just Arrived. Tillsammans med 200 volontärer har han utvecklat konceptet, som med hjälp av gig-ekonomins fördelar kopplar ihop nyanlända med svenska företag.

6. Soraya Hashim, debattchef Metro
Som boss över en av Sveriges största debattsidor har Soraya Hashim stort inflytande över de åsikter som en miljon läsare tar del av på väg till jobbet på morgonen. Hon förvaltar det ansvaret väl genom att bredda samtalet och lyfta fram ett större spektrum av röster – inte bara traditionella makthavare.

7. Clara Henry, influencer
Bloggare. Youtube-fenomen. Programledare i radio och TV. Författare. Clara Henry varvar uppdragen som programledare i stora TV-produktioner med att svara i telefon hos Mansplainingakuten. Om vi kommer att se mer av Clara? Glasklart!

8. Kristofer Sandström, operativ chef HR Gröna lund
Mångfald och inkludering är självklara delar av framtidens arbetsmarknad. Eldsjälen Kristofer Sandström har lyft in dessa viktiga aspekter i det dagliga HR-arbetet och ser till att en av Sveriges största ungdomsarbetsgivare, Gröna Lund, genomsyras av just detta.

9. Suad Ali, Migrationsverket
Suad Ali har gjort kometkarriär och arbetar nu med en av de viktigaste politiska frågorna i Sverige. Hennes ambitioner sträcker sig långt utanför Sveriges gränser. The sky is the limit.

10. Fredrik Söderqvist, Utredare och expert på digitalisering Unionen
Vad händer när arbetsgivaren är en app? Det kan den svenska fackföreningsrörelsens expert på plattformsekonomi och morgondagens arbetsmarknad svara på. Som utredare på Sveriges största fackförbund har Fredrik stora möjligheter att påverka framtidens arbetsmarknad.

Här är övriga 89 på listan utan inbördes ordning:

Akademi

Viktor Banke
Zara Larsson

Mer om Framtidens 99 mäktigaste
Framtidens 99 mäktigaste utses efter en öppen nomineringsprocess, genom en avvägning av formell och informell makt, vilka positioner deras företrädare har samt genomslag i traditionella och sociala medier. Vi har också valt att lyfta nytänkande och nyskapande personligheter.

TCO manar till stor försiktighet om konflikträtten

I dag har regeringen beslutat om den aviserade utredningen om en översyn av rätten att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden. TCO har viss förståelse för att regeringen känt sig föranledd att agera med anledning av hamnkonflikten i Göteborg men manar till stor försiktighet. Eventuella förslag på förändringar måste tas fram i nära samråd med arbetsmarknadens parter.

Välkommen till TCO-landet

Upptäck TCO-landet i Almedalen! I en grönskande trädgård på Strandgatan 19 kan du ladda batterierna och vila fötterna, vi bjuder på gratis wifi och gott kaffe. Men framförallt får du möta våra medlemsförbund. Här samlas vi för att prata om viktiga frågor kring hur vi kan stärka Sverige. Varmt välkommen till TCO-landet!

image description

Ett bra EU-samarbete för fler och bättre jobb

TCO har ägnat mycket tid och kraft åt en europeisk pelare för sociala rättigheter, något som jag bland annat bloggade om i höstas. Det är en fråga som har debatterats, både i Sverige och i resten av Europa.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description