Bra förslag men omställningsuppdraget saknas

Pressmeddelanden 15:38 5 september, 2017

Regeringen har idag presenterat flera olika nyheter på utbildnings- och arbetsmarknadsområdet. De vill bland annat genomföra en satsning på Yrkeshögskolan och bygga ut vissa högskoleutbildningar. TCO välkomnar de nya förslagen, men tycker att regeringen borde ta steget fullt ut och ge högskolan ett tydligt omställningsuppdrag.

- Yrkeshögskolan är arbetsmarknadsnära och har goda resultat. Det är därför bra att regeringen vill bygga ut den utbildningsformen och skapa mer långsiktighet för utbildningsanordnarna, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

TCO driver sedan flera år att högskolor och universitet ska få ett omställningsuppdrag. Det innebär bland annat att utbildningsformerna är anpassade även till dem som är yrkesverksamma.

- Vi välkomnar också satsningarna på högskolan. Där är det dock viktigt att det inte bara blir traditionell utbildning på heltid, utan även mer flexibla former som gör det möjligt för människor som redan finns i arbetslivet att vidareutbilda sig, exempelvis till bristyrken. Dagens och framtidens arbetsliv innebär att vi måste fylla på med ny kunskap genom hela arbetslivet. Därför hade vi allra helst sett att högskolan fick ett tydligt omställningsuppdrag från regeringen, säger Eva Nordmark.

TCO kommenterar 2018 års statsbudget

Regeringen har idag presenterat statsbudgeten för 2018. Ur ett TCO-perspektiv finns det många välkomna besked, men det finns också en del som saknas. När det handlar om skattefrågorna visar de turer som varit att det är hög tid för en övergripande skattereform.

Fackliga framgångar gör oss positiva till CETA

Idag träder Ceta, det omtalade frihandelsavtalet mellan EU och Kanada, i kraft. Läs Eva Nordmarks debattartikel på Dagens Arena.

image description

Tyska mini-jobs inget att importera

Det är måndag och jag har en ny spännande arbetsvecka framför mig, men först några ord om söndagen. Igår kväll var jag med i SVT:s Tysklandsvalvaka. Jag tycker att det är väldigt kul och bra att Sveriges television ägnar en hel kväll åt valet. Tyskland har en enorm betydelse för EU-samarbetet och det är samtidigt en av Sveriges viktigaste handelspartner. Ungefär 10 procent av det vi exporterar går till Tyskland. Det gör valet ännu viktigare.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description