Bra förslag men omställningsuppdraget saknas

Pressmeddelanden 15:38 5 september, 2017

Regeringen har idag presenterat flera olika nyheter på utbildnings- och arbetsmarknadsområdet. De vill bland annat genomföra en satsning på Yrkeshögskolan och bygga ut vissa högskoleutbildningar. TCO välkomnar de nya förslagen, men tycker att regeringen borde ta steget fullt ut och ge högskolan ett tydligt omställningsuppdrag.

- Yrkeshögskolan är arbetsmarknadsnära och har goda resultat. Det är därför bra att regeringen vill bygga ut den utbildningsformen och skapa mer långsiktighet för utbildningsanordnarna, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

TCO driver sedan flera år att högskolor och universitet ska få ett omställningsuppdrag. Det innebär bland annat att utbildningsformerna är anpassade även till dem som är yrkesverksamma.

- Vi välkomnar också satsningarna på högskolan. Där är det dock viktigt att det inte bara blir traditionell utbildning på heltid, utan även mer flexibla former som gör det möjligt för människor som redan finns i arbetslivet att vidareutbilda sig, exempelvis till bristyrken. Dagens och framtidens arbetsliv innebär att vi måste fylla på med ny kunskap genom hela arbetslivet. Därför hade vi allra helst sett att högskolan fick ett tydligt omställningsuppdrag från regeringen, säger Eva Nordmark.

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Hur tar vi bättre tillvara nyanlända kvinnors utbildning och kompetens på svensk arbetsmarknad?

Se seminariet i efterhand här.

Bevara anställningsskyddet

I dag inleds Liberalernas landsmöte i Västerås. Historiskt sett har Liberalerna haft ett starkt stöd bland medlemmarna i TCO-förbunden. Läs Eva Nordmarks debattartikel i VLT idag

Lediga jobb

Vill du vara med och utveckla TCO till en ännu bättre påverkansorganisation gentemot beslutsfattare i Sverige och EU? Just nu söker vi en strategisk kommunikatör som ska ansvara för TCO:s närvaro i digitala kanaler och en nationalekonom/utredare.

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

Bryt tystnaden

Väldigt många av oss har varit med om det: Skämtet som lämnar en dålig känsla i magen. En påträngande blick eller en hand som dröjer kvar för länge. Ladda hem vår handbok om sexuella trakasserier, gratis!

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här