Bra förslag men omställningsuppdraget saknas

Pressmeddelanden 15:38 5 september, 2017

Regeringen har idag presenterat flera olika nyheter på utbildnings- och arbetsmarknadsområdet. De vill bland annat genomföra en satsning på Yrkeshögskolan och bygga ut vissa högskoleutbildningar. TCO välkomnar de nya förslagen, men tycker att regeringen borde ta steget fullt ut och ge högskolan ett tydligt omställningsuppdrag.

- Yrkeshögskolan är arbetsmarknadsnära och har goda resultat. Det är därför bra att regeringen vill bygga ut den utbildningsformen och skapa mer långsiktighet för utbildningsanordnarna, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

TCO driver sedan flera år att högskolor och universitet ska få ett omställningsuppdrag. Det innebär bland annat att utbildningsformerna är anpassade även till dem som är yrkesverksamma.

- Vi välkomnar också satsningarna på högskolan. Där är det dock viktigt att det inte bara blir traditionell utbildning på heltid, utan även mer flexibla former som gör det möjligt för människor som redan finns i arbetslivet att vidareutbilda sig, exempelvis till bristyrken. Dagens och framtidens arbetsliv innebär att vi måste fylla på med ny kunskap genom hela arbetslivet. Därför hade vi allra helst sett att högskolan fick ett tydligt omställningsuppdrag från regeringen, säger Eva Nordmark.

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

BRYT TYSTNADEN

Väldigt många av oss har varit med om det: Skämtet som lämnar en dålig känsla i magen. En påträngande blick eller en hand som dröjer kvar för länge. Ladda hem vår handbok om sexuella trakasserier, gratis!

Vem packar flest gympapåsar?

TCO vill synliggöra hur uttag av föräldrapenning påverkar kvinnors och mäns framtida inkomst, deltidsarbete och karriärutveckling samt mäns relationer med sina barn. I kampanjen #halvaungenärmin möts myter och fakta om föräldraledighet.

image description

Ett nytt spännande arbetsår har startat!

I veckan hade vi det första mötet 2018 med TCOs styrelse. För mig betyder det att arbetsåret har kickat igång ordentligt. Och det känns superbra! Det kommer att bli ett otroligt spännande och viktigt år. 2018 går Sverige till val. Sveriges framtid ska diskuteras och vi ska som väljare bestämma oss för vilket parti och vilka företrädare som vi tycker har bäst politik, både i våra olika hjärtefrågor och för att utveckla vårt land.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description