Bra förslag men omställningsuppdraget saknas

Pressmeddelanden 15:38 5 september, 2017

Regeringen har idag presenterat flera olika nyheter på utbildnings- och arbetsmarknadsområdet. De vill bland annat genomföra en satsning på Yrkeshögskolan och bygga ut vissa högskoleutbildningar. TCO välkomnar de nya förslagen, men tycker att regeringen borde ta steget fullt ut och ge högskolan ett tydligt omställningsuppdrag.

- Yrkeshögskolan är arbetsmarknadsnära och har goda resultat. Det är därför bra att regeringen vill bygga ut den utbildningsformen och skapa mer långsiktighet för utbildningsanordnarna, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

TCO driver sedan flera år att högskolor och universitet ska få ett omställningsuppdrag. Det innebär bland annat att utbildningsformerna är anpassade även till dem som är yrkesverksamma.

- Vi välkomnar också satsningarna på högskolan. Där är det dock viktigt att det inte bara blir traditionell utbildning på heltid, utan även mer flexibla former som gör det möjligt för människor som redan finns i arbetslivet att vidareutbilda sig, exempelvis till bristyrken. Dagens och framtidens arbetsliv innebär att vi måste fylla på med ny kunskap genom hela arbetslivet. Därför hade vi allra helst sett att högskolan fick ett tydligt omställningsuppdrag från regeringen, säger Eva Nordmark.

Partierna måste ha orken och viljan att samarbeta

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Nu efter riksdagsvalet behöver vi partier som har orken och viljan att samarbeta över blockgränserna.

Behovet av en bred skattereform förenar partierna

Äntligen pratar alla om att vi behöver en skattereform, en översyn för att möta nya krav och förbättra samhället. Därför är det ett gyllene läge för politiken att nu ta kliv framåt i frågan, skriver Eva Nordmark på Dagens samhälle.

Ny Handbok mot sexuella trakasserier i arbetslivet

Det finns ett före och ett efter #metoo. Ingen på arbetsplatsen ska behöva riskera att utsättas för sexuella trakasserier. Därför finns den här boken. Syftet är att vägleda fackligt förtroendevalda i sitt viktiga arbete.