Bra förslag men omställningsuppdraget saknas

Pressmeddelanden 15:38 5 september, 2017

Regeringen har idag presenterat flera olika nyheter på utbildnings- och arbetsmarknadsområdet. De vill bland annat genomföra en satsning på Yrkeshögskolan och bygga ut vissa högskoleutbildningar. TCO välkomnar de nya förslagen, men tycker att regeringen borde ta steget fullt ut och ge högskolan ett tydligt omställningsuppdrag.

- Yrkeshögskolan är arbetsmarknadsnära och har goda resultat. Det är därför bra att regeringen vill bygga ut den utbildningsformen och skapa mer långsiktighet för utbildningsanordnarna, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

TCO driver sedan flera år att högskolor och universitet ska få ett omställningsuppdrag. Det innebär bland annat att utbildningsformerna är anpassade även till dem som är yrkesverksamma.

- Vi välkomnar också satsningarna på högskolan. Där är det dock viktigt att det inte bara blir traditionell utbildning på heltid, utan även mer flexibla former som gör det möjligt för människor som redan finns i arbetslivet att vidareutbilda sig, exempelvis till bristyrken. Dagens och framtidens arbetsliv innebär att vi måste fylla på med ny kunskap genom hela arbetslivet. Därför hade vi allra helst sett att högskolan fick ett tydligt omställningsuppdrag från regeringen, säger Eva Nordmark.

Den 26 maj är det val till Europaparlamentet!

Hur politiken utformas i EU påverkar TCO-förbundens medlemmar

Är du nyfiken på vad EU betyder för svensk ekonomi?

Svensk ekonomi är beroende av EU. Värdet av vår export av varor och tjänster utgör och står för halva vår BNP-tillväxt och 70 procent av exporten går till EU:s inre marknad

Är du doktorand eller nydisputerad forskare med intresse för arbetsmarknaden?

Ansök till TCO:s akademi för framtidens arbetsmarknadsforskare.