Avdragsrätt för fackföreningsavgiften stärker partsmodellen

Pressmeddelanden 11:09 6 september, 2017

Regeringen och Vänsterpartiet har kommit överens om att avdragsrätten för fackföreningsavgiften återinförs. TCO välkomnar beskedet och ser att det är ytterligare ett sätt att stärka den framgångsrika partsmodellen.

– Det är ett mycket glädjande besked. För en del grupper på arbetsmarknaden kommer det säkert att göra det mer attraktivt att gå med i facket, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

I dagsläget har arbetsgivare möjlighet att göra avdrag för medlemskap i arbetsgivarorganisationer.

– Partsmodellen bygger på att såväl arbetsgivare som arbetstagare är organiserade. Ju mer det kan underlättas, desto bättre, säger Eva Nordmark.

José Gutierrez

Presschef

TCO kommenterar 2018 års statsbudget

Regeringen har idag presenterat statsbudgeten för 2018. Ur ett TCO-perspektiv finns det många välkomna besked, men det finns också en del som saknas. När det handlar om skattefrågorna visar de turer som varit att det är hög tid för en övergripande skattereform.

Fackliga framgångar gör oss positiva till CETA

Idag träder Ceta, det omtalade frihandelsavtalet mellan EU och Kanada, i kraft. Läs Eva Nordmarks debattartikel på Dagens Arena.

image description

Tyska mini-jobs inget att importera

Det är måndag och jag har en ny spännande arbetsvecka framför mig, men först några ord om söndagen. Igår kväll var jag med i SVT:s Tysklandsvalvaka. Jag tycker att det är väldigt kul och bra att Sveriges television ägnar en hel kväll åt valet. Tyskland har en enorm betydelse för EU-samarbetet och det är samtidigt en av Sveriges viktigaste handelspartner. Ungefär 10 procent av det vi exporterar går till Tyskland. Det gör valet ännu viktigare.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description