Avdragsrätt för fackföreningsavgiften stärker partsmodellen

Pressmeddelanden 11:09 6 september, 2017

Regeringen och Vänsterpartiet har kommit överens om att avdragsrätten för fackföreningsavgiften återinförs. TCO välkomnar beskedet och ser att det är ytterligare ett sätt att stärka den framgångsrika partsmodellen.

– Det är ett mycket glädjande besked. För en del grupper på arbetsmarknaden kommer det säkert att göra det mer attraktivt att gå med i facket, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

I dagsläget har arbetsgivare möjlighet att göra avdrag för medlemskap i arbetsgivarorganisationer.

– Partsmodellen bygger på att såväl arbetsgivare som arbetstagare är organiserade. Ju mer det kan underlättas, desto bättre, säger Eva Nordmark.

José Gutierrez (tjänstledig)

Presschef

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

BRYT TYSTNADEN

Väldigt många av oss har varit med om det: Skämtet som lämnar en dålig känsla i magen. En påträngande blick eller en hand som dröjer kvar för länge. Ladda hem vår handbok om sexuella trakasserier, gratis!

Vem packar flest gympapåsar?

TCO vill synliggöra hur uttag av föräldrapenning påverkar kvinnors och mäns framtida inkomst, deltidsarbete och karriärutveckling samt mäns relationer med sina barn. I kampanjen #halvaungenärmin möts myter och fakta om föräldraledighet.

image description

Ett nytt spännande arbetsår har startat!

I veckan hade vi det första mötet 2018 med TCOs styrelse. För mig betyder det att arbetsåret har kickat igång ordentligt. Och det känns superbra! Det kommer att bli ett otroligt spännande och viktigt år. 2018 går Sverige till val. Sveriges framtid ska diskuteras och vi ska som väljare bestämma oss för vilket parti och vilka företrädare som vi tycker har bäst politik, både i våra olika hjärtefrågor och för att utveckla vårt land.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description