Avdragsrätt för fackföreningsavgiften stärker partsmodellen

Pressmeddelanden 11:09 6 september, 2017

Regeringen och Vänsterpartiet har kommit överens om att avdragsrätten för fackföreningsavgiften återinförs. TCO välkomnar beskedet och ser att det är ytterligare ett sätt att stärka den framgångsrika partsmodellen.

– Det är ett mycket glädjande besked. För en del grupper på arbetsmarknaden kommer det säkert att göra det mer attraktivt att gå med i facket, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

I dagsläget har arbetsgivare möjlighet att göra avdrag för medlemskap i arbetsgivarorganisationer.

– Partsmodellen bygger på att såväl arbetsgivare som arbetstagare är organiserade. Ju mer det kan underlättas, desto bättre, säger Eva Nordmark.

José Gutierrez (tjänstledig)

Presschef

Vi vet att Sverige måste våga mer i morgon

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Vi är sjuksköterskor, lärare, poliser och journalister. Du möter oss genom hela livet. Och i hela landet. Inför höstens riksdagsval är våra prioriterade frågor bättre möjligheter till vidareutbildning genom hela livet, framtidens arbetsliv samt en bred skattereform. Men vi ställer inte bara krav. Vi har lösningar också.

TCO: Så får vi fler än 4 av 10 att hänga med

Om Sverige ska kunna vara en ledande kunskapsnation är det oroväckande när 4 av 10 yrkesaktiva anser att de inte får tillräckligt med vidareutbildning. Här är tre förslag på hur det kan bli bättre, skriver Eva Nordmark.

TCO:s program i Almedalen

I TCO-landet i Almedalen hittar du evenemang och mingel från 11 av våra 14 medlemsförbund. Hela programmet hittar du här på webbplatsen. TCO-landet är också en plats för nätverkande eller bara för att vila. Vi ses i Visby!

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!