Arbetsmarknadsutredningen leder rätt

Pressmeddelanden 12:50 25 oktober, 2017

Arbetsmarknadsutredningen har idag överlämnat delbetänkandet ”Vägledning för framtidens arbetsmarknad” till arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson. TCO välkomnar förslaget om hur vägledningen kan förbättras och efterlyser samtidigt bättre samverkan mellan utbildnings- och arbetsmarknadspolitiken.

– Vägledning är en viktig pusselbit för att uppnå en mer effektiv matchning och kompetensförsörjning. TCO välkomnar arbetsmarknadsutredningens förslag om hur studie- och yrkesvägledningen i Sverige kan förbättras, men det är viktigt att det framgår i planen hur behoven hos tjänstemännen ska mötas, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

TCO ser arbetsmarknadspolitiken som en nationell angelägenhet och staten bör därför ha det primära ansvaret. Arbetsförmedlingen ska vara den centrala aktören i den aktiva arbetsmarknadspolitiken.

– Vi behöver en tydligare ansvarsfördelning i arbetsmarknadspolitiken och det behövs också en bättre samverkan mellan olika politikområden. Till exempel måste utbildningspolitiken och arbetsmarknadspolitiken kopplas samman tydligare, säger Eva Nordmark.

Den 26 maj är det val till Europaparlamentet!

Hur politiken utformas i EU påverkar TCO-förbundens medlemmar

Är du nyfiken på vad EU betyder för svensk ekonomi?

Svensk ekonomi är beroende av EU. Värdet av vår export av varor och tjänster utgör och står för halva vår BNP-tillväxt och 70 procent av exporten går till EU:s inre marknad

Är du doktorand eller nydisputerad forskare med intresse för arbetsmarknaden?

Ansök till TCO:s akademi för framtidens arbetsmarknadsforskare.