Arbetsmarknadsutredningen leder rätt

Pressmeddelanden 12:50 25 oktober, 2017

Arbetsmarknadsutredningen har idag överlämnat delbetänkandet ”Vägledning för framtidens arbetsmarknad” till arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson. TCO välkomnar förslaget om hur vägledningen kan förbättras och efterlyser samtidigt bättre samverkan mellan utbildnings- och arbetsmarknadspolitiken.

– Vägledning är en viktig pusselbit för att uppnå en mer effektiv matchning och kompetensförsörjning. TCO välkomnar arbetsmarknadsutredningens förslag om hur studie- och yrkesvägledningen i Sverige kan förbättras, men det är viktigt att det framgår i planen hur behoven hos tjänstemännen ska mötas, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

TCO ser arbetsmarknadspolitiken som en nationell angelägenhet och staten bör därför ha det primära ansvaret. Arbetsförmedlingen ska vara den centrala aktören i den aktiva arbetsmarknadspolitiken.

– Vi behöver en tydligare ansvarsfördelning i arbetsmarknadspolitiken och det behövs också en bättre samverkan mellan olika politikområden. Till exempel måste utbildningspolitiken och arbetsmarknadspolitiken kopplas samman tydligare, säger Eva Nordmark.

Therese Svanström, ny ordförande i TCO!

– Jag är oerhört stolt och glad över att ha fått det här förtroendet.

Ta del av pressmeddelandet

A-kassan måste omfatta många fler!

- Och taket i a-kassan måste höjas.

TCO:s förslag

Hur ska vi finansiera framtidens pensioner?

Se seminariet i efterhand

Till inspelningen