Välkommen utredning om föräldraförsäkringen

Pressmeddelanden 10:19 4 februari, 2016

Socialförsäkringsminister Annika Strandhäll skriver idag på DNs debattsida att regeringen tillsätter en utredning för att se över föräldraförsäkringen. TCO välkomnar utredningen och de prioriteringar som presenteras. Det är särskilt positivt att det kommer finnas ett fokus på arbetsmarknaden, som syftar till att öka kvinnors sysselsättning. Det finns också utmaningar som rör ekonomiska incitament på kort sikt, som måste få en lösning.

– TCO välkomnar att regeringen vill se över föräldraförsäkringen så att den blir relevant för den tid vi lever i. På en modern arbetsmarknad måste kvinnor få möjlighet att arbeta i samma utsträckning som män. Det är en rättvisefråga, men det handlar också om samhällets ekonomi. Om kvinnors sysselsättningsgrad vore samma som männens skulle Sveriges BNP öka med runt 400 miljarder kronor. Att inte nå dit är ett enormt resursslöseri, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

TCO har under en lång tid uppmärksammat vikten av ekonomiska incitament, utöver att öronmärka månader åt varje förälder.

– Jag förväntar mig att frågan om ekonomiska incitament att dela lika på föräldraledigheten också tas med i utredningen. Ett jämställt uttag gynnar kvinnors livsinkomst, men det behövs även incitament som gör skillnad på kort sikt. Regeringen är i färd att avskaffa jämställdhetsbonusen, som är ett bra verktyg för familjer här och nu. Jag hoppas att regeringen inte bortser från vikten av ekonomiska drivkrafter och att utredningen hittar ett klokt alternativ, säger Eva Nordmark.

José Gutierrez

Presschef

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Så kan delningsekonomin passas in i svenska modellen

I takt med att delningsekonomin har växt har även baksidor, bland annat när det gäller arbetsrätt och skatter, blivit synliga. Men att reglera den nya ekonomin behöver inte vara svårt.

World Day for Decent work

Sjunde oktober står anständiga arbetsvillkor och mänskliga rättigheter extra mycket i fokus. Då uppmärksammar facken världen över ”World Day for Decent Work”.

image description

Omställning och turordning på Moderaternas stämma

Nu pågår Moderaternas arbetsstämma där partiet ska besluta om ny politik inför valet 2018. Jag hoppas att man får riktigt härliga dagar i Örebro! Självklart ligger jobben högt på dagordningen och jag tycker att man både lyckats landa mitt i prick i frågan om omställningsuppdrag till högskolor och universitet, men samtidigt behöver de tänka om när det kommer till turordningsreglerna.

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

27 oktober 2017

Studier - en väg från sjukskrivning till arbete

Anmäl dig här

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description