TCOs nya Jämställdhetsindex: ”Jämställdhet är en tillväxtmotor”

Pressmeddelanden 06:29 16 juni, 2016

Kvinnor i Sverige tog under förra året i genomsnitt ut 72,6 procent av alla dagar med föräldraledighet och vård av sjukt barn, visar TCOs nya Jämställdhetsindex. Det ojämställda uttaget av föräldrapenning får stora konsekvenser för kvinnors livsinkomst och är en förlust för samhällsekonomin. Om kvinnor förvärvsarbetade lika mycket som männen skulle tillväxten kunna öka med upp till 550 miljarder kronor.

– Jag är inte förvånad över att det ser ut så här, men det är oroande. Både individen och samhället förlorar på att kvinnor inte jobbar i lika stor utsträckning som män. Kvinnors möjligheter till karriär och löneutveckling försämras markant. Det är inte rimligt i ett modernt land som Sverige, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO.

Den ojämställda fördelningen av förvärvsarbete påverkar även samhällsekonomin.

– Jämställdhet är en tillväxtmotor. Sveriges bruttonationalprodukt skulle öka markant, med upp till 13 procent, om kvinnor och män lönearbetade och drev företag i samma utsträckning. Det skulle tillföra 550 miljarder till investeringar och reformer, säger Eva Nordmark.

TCOs Jämställdhetsindex 2015 runt om i landet
Bäst på att dela jämställt är föräldrarna i Västerbotten, där Jämställdhetsindex är 68,2. Kvinnor i Västerbotten tar sammanlagt ut 68,2 procent och män 31,8 procent av föräldraledighet och vård av sjukt barn. Föräldrarna i Västerbotten leder med en och en halv procentenhet före föräldrarna i Gotlands län som har ett index på 69,7. Trea är föräldrarna i Uppsala län med 70,4, tätt följda av föräldrarna i Jämtlands län och Stockholms län.

Längst ner i tabellen hittar vi föräldrarna i Skåne län med index 75. Det ser inte så mycket bättre ut i Gävleborgs län som har ett Jämställdhetsindex på 74,4 och Värmlands län med index 74,3.

Mer om TCOs Jämställdhetsindex
TCOs nya Jämställdhetsindex visar hur uttaget av föräldrapenning fördelar sig mellan könen. Vi har slagit ihop de två olika sorterna föräldrapenning, tillfällig föräldrapenning för vård av sjukt barn (VAB) och den vanliga typen av föräldrapenning, som till största del tas ut innan barnet börjar förskola (föräldraledighet).

Ju närmare ett värde ligger 100, desto närmare är det att kvinnor tar ut all ledighet för omvårdnad av barn. Ett index på 50 visar på ett helt jämställt uttag och ett index på mindre än 50 betyder att män tar ut mer än kvinnor. Det är bara 14 procent av alla par som delar jämställt på föräldraledigheten, det vill säga tar ut minst 40 procent var.

Du hittar Jämställdhetsindex för hela landet och per län på www.tco.se/jamstalldhetsindex

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Så kan delningsekonomin passas in i svenska modellen

I takt med att delningsekonomin har växt har även baksidor, bland annat när det gäller arbetsrätt och skatter, blivit synliga. Men att reglera den nya ekonomin behöver inte vara svårt.

World Day for Decent work

Sjunde oktober står anständiga arbetsvillkor och mänskliga rättigheter extra mycket i fokus. Då uppmärksammar facken världen över ”World Day for Decent Work”.

image description

Omställning och turordning på Moderaternas stämma

Nu pågår Moderaternas arbetsstämma där partiet ska besluta om ny politik inför valet 2018. Jag hoppas att man får riktigt härliga dagar i Örebro! Självklart ligger jobben högt på dagordningen och jag tycker att man både lyckats landa mitt i prick i frågan om omställningsuppdrag till högskolor och universitet, men samtidigt behöver de tänka om när det kommer till turordningsreglerna.

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

27 oktober 2017

Studier - en väg från sjukskrivning till arbete

Anmäl dig här

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description