TCOs kulturpriser 2016 till söder och norr

Pressmeddelanden 19:13 11 april, 2016

TCO har idag delat ut sina årliga utmärkelser som går till kulturskapare i Sverige. TCOs kulturpris, som har delats ut sedan 1974, går till serieskaparen och tecknaren Sara Granér. TCOs kulturstipendium inrättades 2015 och tilldelas musikern och skådespelerskan Maxida Märak.

– Kulturen är en viktig del av ett öppet och demokratiskt samhälle. Det är särskilt viktigt i dessa tider, då vår omvärld tenderar att sluta sig allt mer. Därför är jag särskilt glad över årets utmärkelser. Både Sara och Maxida är tuffa, orädda kvinnor som verkligen utmanar i sitt skapande, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Juryn leds av Anna Carlson som är ordförande i Teaterförbundet/för scen och film.

– Juryns val 2016 av TCO-pristagare innebär ett ställningstagande för konstnärer som arbetar normkreativt, som med sin konst agerar rakt in i dagens samhälle. Vi är mycket stolta över att delta i TCOs viktiga arbete att synliggöra strukturer och hedra konstnärer som vågar utmana normer, säger juryns ordförande Anna Carlson, ordförande i Teaterförbundet/för scen och film.

Motiveringarna

TCOs Kulturpris 2016 tilldelas i år en unik språk- och bildkonstnär. Med ett förtjusande förvridet bildspråk och knivskarpa texter formas en näve som utan pardon slår rakt in i vår samtid. Den ställer vardagen på sin spets och påminner genom satir och absurditet om avgörande utmaningar för vårt samhälle.
TCO kulturpris 2016 tilldelas serieskaparen och tecknaren Sara Granér.

TCOs kulturstipendiat står för nyskapande artisteri. Med Sápmi ständigt i fokus rör hen sig på egen hand mellan Jokkmokk och Stockholm. Hens texter är raka och ärliga, med tydliga ställningstaganden. Hen skriver om sin egen historia och väcker tankar och förståelse för sig och sin kultur. Hen är en artist som övertygande skapar nya vägar framåt.
TCOs Kulturstipendium 2016 tilldelas musikern och skådespelerskan Maxida Märak.

Kulturpriset uppgår till 50 000 kronor och kulturstipendiet till 25 000 kronor.

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Kompetens- försörjningen måste bli en valfråga

Brist på arbetskraft med rätt kompetens är det största och mest akuta problemet på svensk arbetsmarknad. Arbetsförmedlingens nya prognos visar att läget är akut. Inför valet 2018 kräver TCO att kompetensförsörjningen blir en prioriterad valfråga.

Försäkringskassans avslag är oacceptabla

Sjukförsäkringen ger inte längre sjukskrivna den trygghet och möjlighet till rehabilitering och stöd för att kunna återgå i arbete som de borde få. Det drabbar våra medlemmar - lärare, sjuksköterskor och tjänstemän.

image description

Det finns ett före och efter #metoo

Hösten 2017 har på alla sätt kommit att bli en historisk tid för jämställdheten i vårt land. Under #metoo har tusen och åter tusen kvinnor, trans och icke-binära klivit fram och berättat om övergrepp, trakasserier och kränkningar de utsatts för. I bransch efter bransch har vi ställt oss upp och krävt en förändring. Det kommer att finnas ett före och ett efter #metoo. Det finns ingen motsvarighet till detta upprop i modern tid.

TCO kommenterar pensionsuppgörelsen

TCO ser främst ett behov av att skapa förutsättningar för ett längre arbetsliv genom satsningar för en bättre arbetsmiljö och kompetensutveckling. TCO anser även att den föreslagna förändringen av den lägsta åldern för uttag av allmän pension fasas in för fort. TCO välkomnar dock att åldersgränserna i arbetslöshetsförsäkringen och sjukförsäkringen föreslås höjas, då personer som blir arbetslösa eller sjukskrivna sent i arbetslivet annars tvingas gå i pension tidigare än tänkt.

HALVA UNGEN ÄR MIN

TCO vill synliggöra hur uttag av föräldrapenning påverkar kvinnors och mäns framtida inkomst, deltidsarbete och karriärutveckling samt mäns relationer med sina barn. I kampanjen #halvaungenärmin möts myter och fakta om föräldraledighet

Hur går vi vidare efter #metoo?

Se vårt seminarium om vad som händer efter #metoo-uppropen. Vad behöver göras och vem har ansvar för att det görs? Vilken roll spelar fackförbunden i det kommande förändringsarbetet och vilka andra aktörer behöver agera? Du ser hela seminariet i efterhand här på hemsidan.

Bryt tystnaden

Väldigt många av oss har varit med om det: Skämtet som lämnar en dålig känsla i magen. En påträngande blick eller en hand som dröjer kvar för länge. Ladda hem vår handbok om sexuella trakasserier, gratis!

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description