TCOs kulturpriser 2016 till söder och norr

Pressmeddelanden 19:13 11 april, 2016

TCO har idag delat ut sina årliga utmärkelser som går till kulturskapare i Sverige. TCOs kulturpris, som har delats ut sedan 1974, går till serieskaparen och tecknaren Sara Granér. TCOs kulturstipendium inrättades 2015 och tilldelas musikern och skådespelerskan Maxida Märak.

– Kulturen är en viktig del av ett öppet och demokratiskt samhälle. Det är särskilt viktigt i dessa tider, då vår omvärld tenderar att sluta sig allt mer. Därför är jag särskilt glad över årets utmärkelser. Både Sara och Maxida är tuffa, orädda kvinnor som verkligen utmanar i sitt skapande, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Juryn leds av Anna Carlson som är ordförande i Teaterförbundet/för scen och film.

– Juryns val 2016 av TCO-pristagare innebär ett ställningstagande för konstnärer som arbetar normkreativt, som med sin konst agerar rakt in i dagens samhälle. Vi är mycket stolta över att delta i TCOs viktiga arbete att synliggöra strukturer och hedra konstnärer som vågar utmana normer, säger juryns ordförande Anna Carlson, ordförande i Teaterförbundet/för scen och film.

Motiveringarna

TCOs Kulturpris 2016 tilldelas i år en unik språk- och bildkonstnär. Med ett förtjusande förvridet bildspråk och knivskarpa texter formas en näve som utan pardon slår rakt in i vår samtid. Den ställer vardagen på sin spets och påminner genom satir och absurditet om avgörande utmaningar för vårt samhälle.
TCO kulturpris 2016 tilldelas serieskaparen och tecknaren Sara Granér.

TCOs kulturstipendiat står för nyskapande artisteri. Med Sápmi ständigt i fokus rör hen sig på egen hand mellan Jokkmokk och Stockholm. Hens texter är raka och ärliga, med tydliga ställningstaganden. Hen skriver om sin egen historia och väcker tankar och förståelse för sig och sin kultur. Hen är en artist som övertygande skapar nya vägar framåt.
TCOs Kulturstipendium 2016 tilldelas musikern och skådespelerskan Maxida Märak.

Kulturpriset uppgår till 50 000 kronor och kulturstipendiet till 25 000 kronor.

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Så kan delningsekonomin passas in i svenska modellen

I takt med att delningsekonomin har växt har även baksidor, bland annat när det gäller arbetsrätt och skatter, blivit synliga. Men att reglera den nya ekonomin behöver inte vara svårt.

World Day for Decent work

Sjunde oktober står anständiga arbetsvillkor och mänskliga rättigheter extra mycket i fokus. Då uppmärksammar facken världen över ”World Day for Decent Work”.

image description

Omställning och turordning på Moderaternas stämma

Nu pågår Moderaternas arbetsstämma där partiet ska besluta om ny politik inför valet 2018. Jag hoppas att man får riktigt härliga dagar i Örebro! Självklart ligger jobben högt på dagordningen och jag tycker att man både lyckats landa mitt i prick i frågan om omställningsuppdrag till högskolor och universitet, men samtidigt behöver de tänka om när det kommer till turordningsreglerna.

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

27 oktober 2017

Studier - en väg från sjukskrivning till arbete

Anmäl dig här

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description