TCO:s kulturpriser 2016 till söder och norr

Pressmeddelanden 19:13 11 april, 2016

TCO har idag delat ut sina årliga utmärkelser som går till kulturskapare i Sverige. TCO:s kulturpris, som har delats ut sedan 1974, går till serieskaparen och tecknaren Sara Granér. TCO:s kulturstipendium inrättades 2015 och tilldelas musikern och skådespelerskan Maxida Märak.

– Kulturen är en viktig del av ett öppet och demokratiskt samhälle. Det är särskilt viktigt i dessa tider, då vår omvärld tenderar att sluta sig allt mer. Därför är jag särskilt glad över årets utmärkelser. Både Sara och Maxida är tuffa, orädda kvinnor som verkligen utmanar i sitt skapande, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Juryn leds av Anna Carlson som är ordförande i Teaterförbundet/för scen och film.

– Juryns val 2016 av TCO-pristagare innebär ett ställningstagande för konstnärer som arbetar normkreativt, som med sin konst agerar rakt in i dagens samhälle. Vi är mycket stolta över att delta i TCO:s viktiga arbete att synliggöra strukturer och hedra konstnärer som vågar utmana normer, säger juryns ordförande Anna Carlson, ordförande i Teaterförbundet/för scen och film.

Motiveringarna

TCO:s Kulturpris 2016 tilldelas i år en unik språk- och bildkonstnär. Med ett förtjusande förvridet bildspråk och knivskarpa texter formas en näve som utan pardon slår rakt in i vår samtid. Den ställer vardagen på sin spets och påminner genom satir och absurditet om avgörande utmaningar för vårt samhälle.
TCO kulturpris 2016 tilldelas serieskaparen och tecknaren Sara Granér.

TCO:s kulturstipendiat står för nyskapande artisteri. Med Sápmi ständigt i fokus rör hen sig på egen hand mellan Jokkmokk och Stockholm. Hens texter är raka och ärliga, med tydliga ställningstaganden. Hen skriver om sin egen historia och väcker tankar och förståelse för sig och sin kultur. Hen är en artist som övertygande skapar nya vägar framåt.
TCO:s Kulturstipendium 2016 tilldelas musikern och skådespelerskan Maxida Märak.

Kulturpriset uppgår till 50 000 kronor och kulturstipendiet till 25 000 kronor.

Vi vet att Sverige måste våga mer i morgon

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Vi är sjuksköterskor, lärare, poliser och journalister. Du möter oss genom hela livet. Och i hela landet. Inför höstens riksdagsval är våra prioriterade frågor bättre möjligheter till vidareutbildning genom hela livet, framtidens arbetsliv samt en bred skattereform. Men vi ställer inte bara krav. Vi har lösningar också.

Vi behöver en ny skattereform bland annat för utjämningssystemet

Med bara månader kvar till valet är det dags för politiker att sätta frågan om att reformera det kommunala utjämningssystemet högt upp på agendan för att hela Sverige ska leva. Vi behöver en ny skattereform.

Arbetstidsgapet mellan kvinnor och män måste minska

För att minska inkomstskillnaderna mellan könen och närma oss ekonomisk jämställdhet behöver arbetstidsgapet mellan kvinnor och män minska. En viktig del för att nå dit är att kvinnor och män delar lika på föräldraledigheten. I den här rapporten går vi igenom TCO:s förslag.