TCO överväger anmäla Sverige till EU

Pressmeddelanden 08:46 11 december, 2016

Riksdagens beslut om nya upphandlingsregler innebär att de bestämmelser som skulle skydda de anställdas villkor tas bort – med konsekvensen att Sverige riskerar att bryta mot EU-rätten. Om politikerna inte gör upp kommer TCO att anmäla Sverige till EU-kommissionen, skriver Eva Nordmark på svd.se idag.

– Vi ser mycket allvarligt på den situation som har uppstått. Det är en så pass viktig fråga att vi är beredda att anmäla Sverige till EU-kommissionen om det inte sker en snabb lösning. Man ska komma ihåg att TCO har gjort den här typen av anmälningar tidigare och vi har varit lyckosamma. Så sent som i våras tvingades Sverige skärpa lagen om anställningsskydd för att försvåra missbruket av visstidsanställningar, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

I riksdagsbeslutet uppmanas regeringen att utan dröjsmål återkomma med ett nytt förslag.

– Regeringen måste snabbt återkomma med ett nytt förslag, men ansvaret för att hitta en lösning vilar lika tungt på oppositionspartierna som genom att stryka paragrafer i lagförslaget satt Sverige i knipa, säger Eva Nordmark.

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Så kan delningsekonomin passas in i svenska modellen

I takt med att delningsekonomin har växt har även baksidor, bland annat när det gäller arbetsrätt och skatter, blivit synliga. Men att reglera den nya ekonomin behöver inte vara svårt.

World Day for Decent work

Sjunde oktober står anständiga arbetsvillkor och mänskliga rättigheter extra mycket i fokus. Då uppmärksammar facken världen över ”World Day for Decent Work”.

image description

Omställning och turordning på Moderaternas stämma

Nu pågår Moderaternas arbetsstämma där partiet ska besluta om ny politik inför valet 2018. Jag hoppas att man får riktigt härliga dagar i Örebro! Självklart ligger jobben högt på dagordningen och jag tycker att man både lyckats landa mitt i prick i frågan om omställningsuppdrag till högskolor och universitet, men samtidigt behöver de tänka om när det kommer till turordningsreglerna.

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

27 oktober 2017

Studier - en väg från sjukskrivning till arbete

Anmäl dig här

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description