TCO får medhåll av Riksrevisionen om högskolan

Pressmeddelanden 13:27 1 juli, 2016

I en rapport som Riksrevisionen släpper idag konstateras att universitet och högskolor behöver bli bättre på att tillhandahålla utbildning för yrkesverksammas kompetensutveckling och omställning. Dessutom måste regeringen bli tydligare i sin styrning för att främja detta.

– TCO kunde inte få ett tydligare och kraftfullare medhåll i vad vi länge krävt; högskolan måste ges ett omställningsuppdrag. Riksrevisionens rapport bekräftar den problembeskrivning och de lösningsförslag som vi har formulerat. Nu är det upp till regeringen att agera, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO.

Riksrevisionen menar att resurstilldelningssystemet behöver förändras för att ge lärosätena bättre förutsättningar att anpassa sitt utbildningsutbud efter vad yrkesverksamma och arbetsgivare efterfrågar. Vidare pekar rapporten ut att lärosätena har svårt att bedöma efterfrågan på fortbildning, vilket ytterligare försvårar deras möjligheter att utveckla sitt utbildningsutbud efter arbetsmarknadens behov. Samtidigt står det klart att efterfrågan på fortbildning genom yrkesverksammas deltagande i högre utbildning har ökat med 200 procent sedan 90-talet.

– Vi vet att behovet och efterfrågan på vidareutbildning är stor. I en undersökning från SCB på uppdrag av TCO framkommer det att 44 procent av yrkesverksamma tjänstemän behöver fortbildning de inte kan få genom sin arbetsgivare. Därför är Riksrevisionens rapport särskilt angelägen, säger Eva Nordmark.

Under Almedalsveckan medverkar TCO:s ordförande Eva Nordmark i ett seminarium om riksrevisionens rapport.

För mer information:
Amanda Florin, pressekreterare, 072-204  22 54, amanda.florin@tco.se

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Kompetens- försörjningen måste bli en valfråga

Brist på arbetskraft med rätt kompetens är det största och mest akuta problemet på svensk arbetsmarknad. Arbetsförmedlingens nya prognos visar att läget är akut. Inför valet 2018 kräver TCO att kompetensförsörjningen blir en prioriterad valfråga.

Försäkringskassans avslag är oacceptabla

Sjukförsäkringen ger inte längre sjukskrivna den trygghet och möjlighet till rehabilitering och stöd för att kunna återgå i arbete som de borde få. Det drabbar våra medlemmar - lärare, sjuksköterskor och tjänstemän.

image description

Det finns ett före och efter #metoo

Hösten 2017 har på alla sätt kommit att bli en historisk tid för jämställdheten i vårt land. Under #metoo har tusen och åter tusen kvinnor, trans och icke-binära klivit fram och berättat om övergrepp, trakasserier och kränkningar de utsatts för. I bransch efter bransch har vi ställt oss upp och krävt en förändring. Det kommer att finnas ett före och ett efter #metoo. Det finns ingen motsvarighet till detta upprop i modern tid.

TCO kommenterar pensionsuppgörelsen

TCO ser främst ett behov av att skapa förutsättningar för ett längre arbetsliv genom satsningar för en bättre arbetsmiljö och kompetensutveckling. TCO anser även att den föreslagna förändringen av den lägsta åldern för uttag av allmän pension fasas in för fort. TCO välkomnar dock att åldersgränserna i arbetslöshetsförsäkringen och sjukförsäkringen föreslås höjas, då personer som blir arbetslösa eller sjukskrivna sent i arbetslivet annars tvingas gå i pension tidigare än tänkt.

HALVA UNGEN ÄR MIN

TCO vill synliggöra hur uttag av föräldrapenning påverkar kvinnors och mäns framtida inkomst, deltidsarbete och karriärutveckling samt mäns relationer med sina barn. I kampanjen #halvaungenärmin möts myter och fakta om föräldraledighet

Hur går vi vidare efter #metoo?

Se vårt seminarium om vad som händer efter #metoo-uppropen. Vad behöver göras och vem har ansvar för att det görs? Vilken roll spelar fackförbunden i det kommande förändringsarbetet och vilka andra aktörer behöver agera? Du ser hela seminariet i efterhand här på hemsidan.

Bryt tystnaden

Väldigt många av oss har varit med om det: Skämtet som lämnar en dålig känsla i magen. En påträngande blick eller en hand som dröjer kvar för länge. Ladda hem vår handbok om sexuella trakasserier, gratis!

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description