TCO får medhåll av Riksrevisionen om högskolan

Pressmeddelanden 13:27 1 juli, 2016

I en rapport som Riksrevisionen släpper idag konstateras att universitet och högskolor behöver bli bättre på att tillhandahålla utbildning för yrkesverksammas kompetensutveckling och omställning. Dessutom måste regeringen bli tydligare i sin styrning för att främja detta.

– TCO kunde inte få ett tydligare och kraftfullare medhåll i vad vi länge krävt; högskolan måste ges ett omställningsuppdrag. Riksrevisionens rapport bekräftar den problembeskrivning och de lösningsförslag som vi har formulerat. Nu är det upp till regeringen att agera, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO.

Riksrevisionen menar att resurstilldelningssystemet behöver förändras för att ge lärosätena bättre förutsättningar att anpassa sitt utbildningsutbud efter vad yrkesverksamma och arbetsgivare efterfrågar. Vidare pekar rapporten ut att lärosätena har svårt att bedöma efterfrågan på fortbildning, vilket ytterligare försvårar deras möjligheter att utveckla sitt utbildningsutbud efter arbetsmarknadens behov. Samtidigt står det klart att efterfrågan på fortbildning genom yrkesverksammas deltagande i högre utbildning har ökat med 200 procent sedan 90-talet.

– Vi vet att behovet och efterfrågan på vidareutbildning är stor. I en undersökning från SCB på uppdrag av TCO framkommer det att 44 procent av yrkesverksamma tjänstemän behöver fortbildning de inte kan få genom sin arbetsgivare. Därför är Riksrevisionens rapport särskilt angelägen, säger Eva Nordmark.

Under Almedalsveckan medverkar TCO:s ordförande Eva Nordmark i ett seminarium om riksrevisionens rapport.

För mer information:
Amanda Florin, pressekreterare, 072-204  22 54, amanda.florin@tco.se

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Så kan delningsekonomin passas in i svenska modellen

I takt med att delningsekonomin har växt har även baksidor, bland annat när det gäller arbetsrätt och skatter, blivit synliga. Men att reglera den nya ekonomin behöver inte vara svårt.

World Day for Decent work

Sjunde oktober står anständiga arbetsvillkor och mänskliga rättigheter extra mycket i fokus. Då uppmärksammar facken världen över ”World Day for Decent Work”.

image description

Omställning och turordning på Moderaternas stämma

Nu pågår Moderaternas arbetsstämma där partiet ska besluta om ny politik inför valet 2018. Jag hoppas att man får riktigt härliga dagar i Örebro! Självklart ligger jobben högt på dagordningen och jag tycker att man både lyckats landa mitt i prick i frågan om omställningsuppdrag till högskolor och universitet, men samtidigt behöver de tänka om när det kommer till turordningsreglerna.

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

27 oktober 2017

Studier - en väg från sjukskrivning till arbete

Anmäl dig här

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description