Stora skillnader i uppfattning om sjukskrivning

Pressmeddelanden 15:29 24 oktober, 2016

Idag publicerar TCO en rapport som bygger på en undersökning om hur tjänstemän uppfattar sin sjukskrivningsprocess. Undersökningen visar en polarisering där man antingen är väldigt nöjd eller väldigt missnöjd med sin process.

Sedan 2010 har sjukfrånvaron ökat med 79 procent. Psykisk ohälsa dominerar som sjukskrivningsorsak. Även om sjukskrivningsprocessen med tillgång till företagshälsovård, rehabilitering och arbetsanpassning tycks fungera väl för många tjänstemän finns det också en stor grupp för vilka processen inte fungerar. Rapporten visar att omkring 27 procent av tjänstemännen har fått stöd från företagshälsovården under sjukskrivningen. Samtidigt har omkring 15 procent av tjänstemännen inte fått stöd fast de hade behövt det.

- Att många tar sig tillbaka till arbete och är nöjda med processen är glädjande, men fler måste få chansen. Därför måste både arbetsgivare och staten ta ansvar. Med hjälp av en väl fungerande sjukförsäkring och sjukskrivningsprocess kan skillnaderna minska, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Rapporten visar att viljan hos tjänstemän att gå tillbaka till samma arbetsgivare varierar beroende på bland annat sjukskrivningsorsak, anställningsform och anspänt arbete. Exempelvis vill knappt hälften av de som blivit sjukskrivna på grund av psykisk ohälsa tillbaka till samma arbetsgivare.

- Både individ och samhälle har investerat i utbildning, det måste tillvaratas. Allt annat är slöseri med både tid och pengar. Därför behövs det fler vägar tillbaka till arbetslivet för de som blir sjuka genom mer flexibel sjukskrivning och ökade möjligheter till vidareutbildning, säger Mikael Dubois, utredare TCO.

För mer information:

Amanda Florin, pressekreterare, 072-204  22 54, amanda.florin@tco.se

Mikael Dubois, utredare, 070-249 32 38, mikael.dubois@tco.se

TCO är en centralorganisation för 14 olika fackförbund med 1,3 miljoner medlemmar. 60 % är kvinnor. Vi är partipolitiskt fristående. I förbunden finns medlemmar inom både industrin, handeln, tjänstesektorn, kommuner och statlig verksamhet. TCO-förbunden organiserar viktiga samhällsbärande grupper som bland annat lärare, poliser, sjuksköterskor och journalister.

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Kompetens- försörjningen måste bli en valfråga

Brist på arbetskraft med rätt kompetens är det största och mest akuta problemet på svensk arbetsmarknad. Arbetsförmedlingens nya prognos visar att läget är akut. Inför valet 2018 kräver TCO att kompetensförsörjningen blir en prioriterad valfråga.

Försäkringskassans avslag är oacceptabla

Sjukförsäkringen ger inte längre sjukskrivna den trygghet och möjlighet till rehabilitering och stöd för att kunna återgå i arbete som de borde få. Det drabbar våra medlemmar - lärare, sjuksköterskor och tjänstemän.

image description

Det finns ett före och efter #metoo

Hösten 2017 har på alla sätt kommit att bli en historisk tid för jämställdheten i vårt land. Under #metoo har tusen och åter tusen kvinnor, trans och icke-binära klivit fram och berättat om övergrepp, trakasserier och kränkningar de utsatts för. I bransch efter bransch har vi ställt oss upp och krävt en förändring. Det kommer att finnas ett före och ett efter #metoo. Det finns ingen motsvarighet till detta upprop i modern tid.

TCO kommenterar pensionsuppgörelsen

TCO ser främst ett behov av att skapa förutsättningar för ett längre arbetsliv genom satsningar för en bättre arbetsmiljö och kompetensutveckling. TCO anser även att den föreslagna förändringen av den lägsta åldern för uttag av allmän pension fasas in för fort. TCO välkomnar dock att åldersgränserna i arbetslöshetsförsäkringen och sjukförsäkringen föreslås höjas, då personer som blir arbetslösa eller sjukskrivna sent i arbetslivet annars tvingas gå i pension tidigare än tänkt.

HALVA UNGEN ÄR MIN

TCO vill synliggöra hur uttag av föräldrapenning påverkar kvinnors och mäns framtida inkomst, deltidsarbete och karriärutveckling samt mäns relationer med sina barn. I kampanjen #halvaungenärmin möts myter och fakta om föräldraledighet

Hur går vi vidare efter #metoo?

Se vårt seminarium om vad som händer efter #metoo-uppropen. Vad behöver göras och vem har ansvar för att det görs? Vilken roll spelar fackförbunden i det kommande förändringsarbetet och vilka andra aktörer behöver agera? Du ser hela seminariet i efterhand här på hemsidan.

Bryt tystnaden

Väldigt många av oss har varit med om det: Skämtet som lämnar en dålig känsla i magen. En påträngande blick eller en hand som dröjer kvar för länge. Ladda hem vår handbok om sexuella trakasserier, gratis!

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description