Stora skillnader i uppfattning om sjukskrivning

Pressmeddelanden 15:29 24 oktober, 2016

Idag publicerar TCO en rapport som bygger på en undersökning om hur tjänstemän uppfattar sin sjukskrivningsprocess. Undersökningen visar en polarisering där man antingen är väldigt nöjd eller väldigt missnöjd med sin process.

Sedan 2010 har sjukfrånvaron ökat med 79 procent. Psykisk ohälsa dominerar som sjukskrivningsorsak. Även om sjukskrivningsprocessen med tillgång till företagshälsovård, rehabilitering och arbetsanpassning tycks fungera väl för många tjänstemän finns det också en stor grupp för vilka processen inte fungerar. Rapporten visar att omkring 27 procent av tjänstemännen har fått stöd från företagshälsovården under sjukskrivningen. Samtidigt har omkring 15 procent av tjänstemännen inte fått stöd fast de hade behövt det.

- Att många tar sig tillbaka till arbete och är nöjda med processen är glädjande, men fler måste få chansen. Därför måste både arbetsgivare och staten ta ansvar. Med hjälp av en väl fungerande sjukförsäkring och sjukskrivningsprocess kan skillnaderna minska, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Rapporten visar att viljan hos tjänstemän att gå tillbaka till samma arbetsgivare varierar beroende på bland annat sjukskrivningsorsak, anställningsform och anspänt arbete. Exempelvis vill knappt hälften av de som blivit sjukskrivna på grund av psykisk ohälsa tillbaka till samma arbetsgivare.

- Både individ och samhälle har investerat i utbildning, det måste tillvaratas. Allt annat är slöseri med både tid och pengar. Därför behövs det fler vägar tillbaka till arbetslivet för de som blir sjuka genom mer flexibel sjukskrivning och ökade möjligheter till vidareutbildning, säger Mikael Dubois, utredare TCO.

För mer information:

Amanda Florin, pressekreterare, 072-204  22 54, amanda.florin@tco.se

Mikael Dubois, utredare, 070-249 32 38, mikael.dubois@tco.se

TCO är en centralorganisation för 14 olika fackförbund med 1,3 miljoner medlemmar. 60 % är kvinnor. Vi är partipolitiskt fristående. I förbunden finns medlemmar inom både industrin, handeln, tjänstesektorn, kommuner och statlig verksamhet. TCO-förbunden organiserar viktiga samhällsbärande grupper som bland annat lärare, poliser, sjuksköterskor och journalister.

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Så kan delningsekonomin passas in i svenska modellen

I takt med att delningsekonomin har växt har även baksidor, bland annat när det gäller arbetsrätt och skatter, blivit synliga. Men att reglera den nya ekonomin behöver inte vara svårt.

World Day for Decent work

Sjunde oktober står anständiga arbetsvillkor och mänskliga rättigheter extra mycket i fokus. Då uppmärksammar facken världen över ”World Day for Decent Work”.

image description

Omställning och turordning på Moderaternas stämma

Nu pågår Moderaternas arbetsstämma där partiet ska besluta om ny politik inför valet 2018. Jag hoppas att man får riktigt härliga dagar i Örebro! Självklart ligger jobben högt på dagordningen och jag tycker att man både lyckats landa mitt i prick i frågan om omställningsuppdrag till högskolor och universitet, men samtidigt behöver de tänka om när det kommer till turordningsreglerna.

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

27 oktober 2017

Studier - en väg från sjukskrivning till arbete

Anmäl dig här

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description