Sämre för världens arbetstagare ökar klyftor och ökar social oro

Pressmeddelanden 21:46 8 juni, 2016

Situationen för arbetstagare har blivit sämre på alla världens kontinenter, vilket är en viktig orsak till att inkomstklyftorna i världen ökar. Det visar världsfacket ITUC:s globala rättighetsindex som släpps idag. Kambodja, Indien, Turkiet och Kina, där många svenska företag idag har sin produktion, ligger i listans topp. Det behövs krafttag från regeringar och multinationella företag för att stoppa den pågående trenden.

Europa är förvisso den världsdel där de mänskliga rättigheterna i arbetslivet respekteras bäst, men indexet blir för andra året i rad sämre.

- Efter mer än sju år av ekonomisk kris fortsätter europeiska regeringar att motverka mänskliga rättigheter i arbetslivet med argument att det är dåliga tider, säger Göran Arrius, ordförande för Saco. Det är inte hållbart och skapar bara större oro och fler konflikter i samhället.

Latinamerika är den kontinent där våldet är som grövst och Colombia toppar återigen listan över flest mord på fackligt aktiva. Värst är det i Mellanöstern, där Gulfstaterna genom sitt kafalasystem kan utnyttja migranter för slavarbete.

- Stora grupper står idag helt utan arbetsrättsligt skydd, vilket gör att de är ytterst sårbara, menar Eva Nordmark, ordförande för TCO. Till exempel är det vanligt att migrantarbetare inte har samma rättigheter som mottagarlandets medborgare och den utbredda användningen av tillfälliga anställningar gör det mycket svårt att hävda sina mänskliga rättigheter i arbetslivet.

Ett annat problem är multinationella företags många underleverantörer där arbetsvillkoren är som sämst. Enligt en tidigare rapport från ITUC är så mycket som 94 procent av arbetskraften inom världens 50 största företag inte direktanställda. Företagen tar därmed inte ansvar för rättigheter och levnadslöner.

- På längre sikt skapar snedfördelade vinster och dåliga arbetsvillkor varken ekonomisk eller social utveckling, säger Karl-Petter Thorwaldsson, LO:s ordförande. Både multinationella företag och regeringar måste göra mer för att stoppa den pågående utarmningen av världens arbetstagare.

Mer information:
Karin Lindström, pressansvarig Union to Union, 070-214 41 91
José Gutierrez, presschef TCO, 08-782 91 91
Thomas Jartsell, pressansvarig Saco, 070-918 64 31
LO:s pressjour, 08-796 26 90

Fel att höja marginalskatten på arbete

Svensk ekonomi är stark och prognoserna talar för ökad sysselsättning och ökad tillväxt. Precis som regeringen och Vänsterpartiet skriver öppnar detta upp för reformer som stärker människors framtidstro och ökar tryggheten. Men de glömmer viktiga reformer, skriver Eva Nordmark, TCO i en replik på DN Debatt

Ny utredning måste fokusera på omställning

Idag presenterar regeringen direktiven till utredningen om högskolornas styrning och resurstilldelning. Redan i morse uttalade sig högskoleminister Helene Hellmark Knutsson till SR Ekot och sa då att ett viktigt mål är att fler ska kunna fylla på med ny kunskap mitt i livet. Det är precis det som TCO så länge har arbetat för, att ge fler yrkesverksamma möjlighet till vidareutbildning på högskolenivå.

Vårbudget 2017: Bra tid för en skattereform

Vårbudgeten visar att läget för en skattereform inte kunde vara bättre än nu. Det är svårare att genomföra en skattereform med kniven mot strupen. Regeringen borde ta möjligheten och inleda en bred översyn som siktar mot en blocköverskridande skattereform.

Se seminariet om rörlighet inom EU i efterhand här

Se lunchsamtalet hos TCO där vi fördjupar oss i vad som görs i Sverige för att ta bort de hinder som finns för EU-medborgare som flyttat hit för att arbeta eller studera. Vi får också träffa en engelsman i Sverige som berättar om sin upplevelser av att bo och arbeta i en annan medlemsstat.

Se här

TCO söker PRESSKOMMUNIKATÖR

Vill du vara med och utveckla TCO till en ännu bättre påverkansorganisation gentemot beslutsfattare i Sverige och EU? Vi söker en vikarierande presskommunikatör i samband med föräldraledighet till TCOs kansli under perioden 21 augusti 2017 – 8 maj 2018.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description