Sämre för världens arbetstagare ökar klyftor och ökar social oro

Pressmeddelanden 21:46 8 juni, 2016

Situationen för arbetstagare har blivit sämre på alla världens kontinenter, vilket är en viktig orsak till att inkomstklyftorna i världen ökar. Det visar världsfacket ITUC:s globala rättighetsindex som släpps idag. Kambodja, Indien, Turkiet och Kina, där många svenska företag idag har sin produktion, ligger i listans topp. Det behövs krafttag från regeringar och multinationella företag för att stoppa den pågående trenden.

Europa är förvisso den världsdel där de mänskliga rättigheterna i arbetslivet respekteras bäst, men indexet blir för andra året i rad sämre.

- Efter mer än sju år av ekonomisk kris fortsätter europeiska regeringar att motverka mänskliga rättigheter i arbetslivet med argument att det är dåliga tider, säger Göran Arrius, ordförande för Saco. Det är inte hållbart och skapar bara större oro och fler konflikter i samhället.

Latinamerika är den kontinent där våldet är som grövst och Colombia toppar återigen listan över flest mord på fackligt aktiva. Värst är det i Mellanöstern, där Gulfstaterna genom sitt kafalasystem kan utnyttja migranter för slavarbete.

- Stora grupper står idag helt utan arbetsrättsligt skydd, vilket gör att de är ytterst sårbara, menar Eva Nordmark, ordförande för TCO. Till exempel är det vanligt att migrantarbetare inte har samma rättigheter som mottagarlandets medborgare och den utbredda användningen av tillfälliga anställningar gör det mycket svårt att hävda sina mänskliga rättigheter i arbetslivet.

Ett annat problem är multinationella företags många underleverantörer där arbetsvillkoren är som sämst. Enligt en tidigare rapport från ITUC är så mycket som 94 procent av arbetskraften inom världens 50 största företag inte direktanställda. Företagen tar därmed inte ansvar för rättigheter och levnadslöner.

- På längre sikt skapar snedfördelade vinster och dåliga arbetsvillkor varken ekonomisk eller social utveckling, säger Karl-Petter Thorwaldsson, LO:s ordförande. Både multinationella företag och regeringar måste göra mer för att stoppa den pågående utarmningen av världens arbetstagare.

Mer information:
Karin Lindström, pressansvarig Union to Union, 070-214 41 91
José Gutierrez, presschef TCO, 08-782 91 91
Thomas Jartsell, pressansvarig Saco, 070-918 64 31
LO:s pressjour, 08-796 26 90

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Kompetens- försörjningen måste bli en valfråga

Brist på arbetskraft med rätt kompetens är det största och mest akuta problemet på svensk arbetsmarknad. Arbetsförmedlingens nya prognos visar att läget är akut. Inför valet 2018 kräver TCO att kompetensförsörjningen blir en prioriterad valfråga.

Försäkringskassans avslag är oacceptabla

Sjukförsäkringen ger inte längre sjukskrivna den trygghet och möjlighet till rehabilitering och stöd för att kunna återgå i arbete som de borde få. Det drabbar våra medlemmar - lärare, sjuksköterskor och tjänstemän.

image description

Det finns ett före och efter #metoo

Hösten 2017 har på alla sätt kommit att bli en historisk tid för jämställdheten i vårt land. Under #metoo har tusen och åter tusen kvinnor, trans och icke-binära klivit fram och berättat om övergrepp, trakasserier och kränkningar de utsatts för. I bransch efter bransch har vi ställt oss upp och krävt en förändring. Det kommer att finnas ett före och ett efter #metoo. Det finns ingen motsvarighet till detta upprop i modern tid.

TCO kommenterar pensionsuppgörelsen

TCO ser främst ett behov av att skapa förutsättningar för ett längre arbetsliv genom satsningar för en bättre arbetsmiljö och kompetensutveckling. TCO anser även att den föreslagna förändringen av den lägsta åldern för uttag av allmän pension fasas in för fort. TCO välkomnar dock att åldersgränserna i arbetslöshetsförsäkringen och sjukförsäkringen föreslås höjas, då personer som blir arbetslösa eller sjukskrivna sent i arbetslivet annars tvingas gå i pension tidigare än tänkt.

HALVA UNGEN ÄR MIN

TCO vill synliggöra hur uttag av föräldrapenning påverkar kvinnors och mäns framtida inkomst, deltidsarbete och karriärutveckling samt mäns relationer med sina barn. I kampanjen #halvaungenärmin möts myter och fakta om föräldraledighet

Hur går vi vidare efter #metoo?

Se vårt seminarium om vad som händer efter #metoo-uppropen. Vad behöver göras och vem har ansvar för att det görs? Vilken roll spelar fackförbunden i det kommande förändringsarbetet och vilka andra aktörer behöver agera? Du ser hela seminariet i efterhand här på hemsidan.

Bryt tystnaden

Väldigt många av oss har varit med om det: Skämtet som lämnar en dålig känsla i magen. En påträngande blick eller en hand som dröjer kvar för länge. Ladda hem vår handbok om sexuella trakasserier, gratis!

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description