Sämre för världens arbetstagare ökar klyftor och ökar social oro

Pressmeddelanden 21:46 8 juni, 2016

Situationen för arbetstagare har blivit sämre på alla världens kontinenter, vilket är en viktig orsak till att inkomstklyftorna i världen ökar. Det visar världsfacket ITUC:s globala rättighetsindex som släpps idag. Kambodja, Indien, Turkiet och Kina, där många svenska företag idag har sin produktion, ligger i listans topp. Det behövs krafttag från regeringar och multinationella företag för att stoppa den pågående trenden.

Europa är förvisso den världsdel där de mänskliga rättigheterna i arbetslivet respekteras bäst, men indexet blir för andra året i rad sämre.

- Efter mer än sju år av ekonomisk kris fortsätter europeiska regeringar att motverka mänskliga rättigheter i arbetslivet med argument att det är dåliga tider, säger Göran Arrius, ordförande för Saco. Det är inte hållbart och skapar bara större oro och fler konflikter i samhället.

Latinamerika är den kontinent där våldet är som grövst och Colombia toppar återigen listan över flest mord på fackligt aktiva. Värst är det i Mellanöstern, där Gulfstaterna genom sitt kafalasystem kan utnyttja migranter för slavarbete.

- Stora grupper står idag helt utan arbetsrättsligt skydd, vilket gör att de är ytterst sårbara, menar Eva Nordmark, ordförande för TCO. Till exempel är det vanligt att migrantarbetare inte har samma rättigheter som mottagarlandets medborgare och den utbredda användningen av tillfälliga anställningar gör det mycket svårt att hävda sina mänskliga rättigheter i arbetslivet.

Ett annat problem är multinationella företags många underleverantörer där arbetsvillkoren är som sämst. Enligt en tidigare rapport från ITUC är så mycket som 94 procent av arbetskraften inom världens 50 största företag inte direktanställda. Företagen tar därmed inte ansvar för rättigheter och levnadslöner.

- På längre sikt skapar snedfördelade vinster och dåliga arbetsvillkor varken ekonomisk eller social utveckling, säger Karl-Petter Thorwaldsson, LO:s ordförande. Både multinationella företag och regeringar måste göra mer för att stoppa den pågående utarmningen av världens arbetstagare.

Mer information:
Karin Lindström, pressansvarig Union to Union, 070-214 41 91
José Gutierrez, presschef TCO, 08-782 91 91
Thomas Jartsell, pressansvarig Saco, 070-918 64 31
LO:s pressjour, 08-796 26 90

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Får man läsa personalens mejl?

Övervakningen på arbetsplatserna blir allt vanligare. Var går gränsen för vad arbetsgivaren får göra? Är det ok med krav om medicinska tester eller att läsa personalens mejl? Välkommen till ett seminarium om integritet i arbetslivet.

Vem packar flest gympapåsar?

TCO vill synliggöra hur uttag av föräldrapenning påverkar kvinnors och mäns framtida inkomst, deltidsarbete och karriärutveckling samt mäns relationer med sina barn. I kampanjen #halvaungenärmin möts myter och fakta om föräldraledighet.

image description

Ett nytt spännande arbetsår har startat!

I veckan hade vi det första mötet 2018 med TCO:s styrelse. För mig betyder det att arbetsåret har kickat igång ordentligt. Och det känns superbra! Det kommer att bli ett otroligt spännande och viktigt år. 2018 går Sverige till val. Sveriges framtid ska diskuteras och vi ska som väljare bestämma oss för vilket parti och vilka företrädare som vi tycker har bäst politik, både i våra olika hjärtefrågor och för att utveckla vårt land.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description