Riksdagen fäller nya upphandlingsregler

Pressmeddelanden 16:01 30 november, 2016

Riksdagen röstade idag i enlighet med finansutskottets betänkande i frågan om nya upphandlingsregler. Det innebär att de väsentliga delarna om arbetsrättsliga krav i regeringens proposition stryks. Konsekvensen blir därmed att Sverige med största sannolikhet inte uppfyller EU-rättens krav.

– Ett högt tonläge har lett till låsningar i stället för kompromissvilja. Nu är vi tillbaka på ruta ett och är fortfarande fast i en situation där det går att vinna upphandlingar genom att konkurrera med sämre löner och villkor. Det missgynnar de företag som har rimliga villkor för sina anställda, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

TCO har arbetat fram ett förslag som skulle innebära att Sverige uppfyller sina skyldigheter gentemot EU. I förslaget är mindre upphandlingar undantagna, samtidigt som det inte går att vinna stora offentliga kontrakt genom låga löner till de anställda.

– TCO:s kompromiss skulle leda till rimliga regler vid offentlig upphandling. Den innehåller bland annat ett undantag för mindre upphandlingar, så att små- och medelstora företag inte drabbas nämnvärt. Jag hoppas att regeringen och allianspartierna nu sätter sig vid förhandlingsbordet med vårt förslag som utgångspunkt. Att bryta mot EU-rätten är allvarligt och inget som Sverige ska ägna sig åt, säger Eva Nordmark.

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Så kan delningsekonomin passas in i svenska modellen

I takt med att delningsekonomin har växt har även baksidor, bland annat när det gäller arbetsrätt och skatter, blivit synliga. Men att reglera den nya ekonomin behöver inte vara svårt.

World Day for Decent work

Sjunde oktober står anständiga arbetsvillkor och mänskliga rättigheter extra mycket i fokus. Då uppmärksammar facken världen över ”World Day for Decent Work”.

image description

Omställning och turordning på Moderaternas stämma

Nu pågår Moderaternas arbetsstämma där partiet ska besluta om ny politik inför valet 2018. Jag hoppas att man får riktigt härliga dagar i Örebro! Självklart ligger jobben högt på dagordningen och jag tycker att man både lyckats landa mitt i prick i frågan om omställningsuppdrag till högskolor och universitet, men samtidigt behöver de tänka om när det kommer till turordningsreglerna.

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

27 oktober 2017

Studier - en väg från sjukskrivning till arbete

Anmäl dig här

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description