Regeringens förslag om uppehållstillstånd försvårar integrationen på arbetsmarknaden

Pressmeddelanden 22:54 11 februari, 2016

Igår skickade regeringen ut förslaget om tillfälliga uppehållstillstånd på remiss. Förslaget innebär att ettåriga tillfälliga uppehållstillstånd blir huvudregeln då någon beviljas asyl i Sverige. Något som försvårar integrationen på arbetsmarknaden.

– Att ha ett kort uppehållstillstånd skapar en osäkerhet som i sig kan försvåra integrationen. Men utformningen av regeringens förslag gör det värre än vad det skulle behöva vara. Risken är nu att tiden det tar att komma in på arbetsmarknaden blir längre och att värdefull kompetens inte tas till vara, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

–  Att ena stunden tala om hur viktigt det är att nyanlända kommer in på arbetsmarknaden och i nästa stund lägga ett sånt här förslag är ologiskt och inkonsekvent, säger Eva Nordmark.

Enligt förslaget ska de etableringsplaner som ska staka ut vägen in på den svenska arbetsmarknaden inte vara längre än uppehållstillstånden, trots att tillstånden som regel kommer att förlängas.

–  I praktiken innebär det att etableringsinsatserna avbryts var tolfte månad, trots att det ofta krävs en kedja av insatser som är längre än så. Om det bästa för individen är en utbildning som är sex månader men det bara är fyra månader kvar på uppehållstillstånden så blir det ingen utbildning. Arbetsförmedlingens arbete blir svårare då allt ska passas ihop med tillståndsperioderna, säger Samuel Engblom, samhällspolitisk chef på TCO.

–  Vi har i kontakter med såväl regeringen som oppositionspartierna föreslagit att man ska göra tvärtom och uttryckligen säga att etableringsinsatserna ska planeras och genomföras utan att man behöver ta hänsyn till uppehållstillståndets längd. Nu måste de tänka om innan de slutgiltiga förslaget, säger Samuel Engblom.

Samuel Engblom

Samhällspolitisk chef

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Så kan delningsekonomin passas in i svenska modellen

I takt med att delningsekonomin har växt har även baksidor, bland annat när det gäller arbetsrätt och skatter, blivit synliga. Men att reglera den nya ekonomin behöver inte vara svårt.

World Day for Decent work

Sjunde oktober står anständiga arbetsvillkor och mänskliga rättigheter extra mycket i fokus. Då uppmärksammar facken världen över ”World Day for Decent Work”.

image description

Omställning och turordning på Moderaternas stämma

Nu pågår Moderaternas arbetsstämma där partiet ska besluta om ny politik inför valet 2018. Jag hoppas att man får riktigt härliga dagar i Örebro! Självklart ligger jobben högt på dagordningen och jag tycker att man både lyckats landa mitt i prick i frågan om omställningsuppdrag till högskolor och universitet, men samtidigt behöver de tänka om när det kommer till turordningsreglerna.

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

27 oktober 2017

Studier - en väg från sjukskrivning till arbete

Anmäl dig här

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description