Oroväckande siffror i Arbetsförmedlingens prognos

Pressmeddelanden 10:16 8 juni, 2016

Arbetsförmedlingen spår i sin arbetsmarknadsprognos att sysselsättningstillväxten kommer att mattas av 2017. Anledningen är brist på arbetskraft i både privat och offentlig sektor. Konsekvensen blir att Sveriges tillväxt hotas. TCO har pekat på de här matchningsproblemen tidigare och vill se särskilda satsningar för att öka rörligheten på arbetsmarknaden. Yrkesverksamma måste få möjlighet att vidareutbilda sig för att kunna gå till bristyrken.

– Arbetsförmedlingens prognos bör tas på största allvar. Större resurser måste sättas in mot den som har jobb idag, men som skulle kunna byta till ett bristyrke inom en snar framtid. Nyckeln till det är vidareutbildning. Fler måste få tryggheten och modet att säga upp sig för att ta nästa steg i karriären, säger Samuel Engblom, samhällspolitisk chef på TCO.

TCO har tidigare i år redovisat siffror från en stor SCB-undersökning om yrkesverksamma tjänstemäns utbildningsbehov. Det finns en stor efterfrågan på vidareutbildning på högskolenivå, samtidigt som privatekonomin spelar en viktig roll.

– Prognosen visar att det behövs mer utbildning i arbetsmarknadspolitiken och större hänsyn till arbetsmarknaden i utbildningspolitiken. Regeringen bör agera i den riktningen redan i höstbudgeten. Vi ser bland annat ett behov av ett höjt fribelopp hos CSN för den som arbetar och vidareutbildar sig. Dessutom måste högskolor och universitet måste få ett tydligare uppdrag att bidra till samhällets omställningsförmåga. Om regeringen gör bägge delarna finns det goda chanser att börja få ordning på matchningsproblematiken, säger Samuel Engblom.

Samuel Engblom

Samhällspolitisk chef

José Gutierrez

Presschef

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Så kan delningsekonomin passas in i svenska modellen

I takt med att delningsekonomin har växt har även baksidor, bland annat när det gäller arbetsrätt och skatter, blivit synliga. Men att reglera den nya ekonomin behöver inte vara svårt.

World Day for Decent work

Sjunde oktober står anständiga arbetsvillkor och mänskliga rättigheter extra mycket i fokus. Då uppmärksammar facken världen över ”World Day for Decent Work”.

image description

Omställning och turordning på Moderaternas stämma

Nu pågår Moderaternas arbetsstämma där partiet ska besluta om ny politik inför valet 2018. Jag hoppas att man får riktigt härliga dagar i Örebro! Självklart ligger jobben högt på dagordningen och jag tycker att man både lyckats landa mitt i prick i frågan om omställningsuppdrag till högskolor och universitet, men samtidigt behöver de tänka om när det kommer till turordningsreglerna.

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

27 oktober 2017

Studier - en väg från sjukskrivning till arbete

Anmäl dig här

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description