Ny rapport om arbetsmiljö: Nöjda men allt sjukare tjänstemän

Pressmeddelanden 12:15 17 maj, 2016

Idag publicerar TCO Friskt jobbat – allt att vinna, en ny rapport om hur tjänstemannagrupperna i Sverige har det på sina arbetsplatser. Undersökningen visar att 8 av 10 tjänstemän är nöjda med sitt jobb och att så många som 3 av 4 upplever arbetet som meningsfullt, men kvinnliga tjänstemän har i dubbelt så hög utsträckning som manliga tjänstemän en arbetssituation med hög anspänning.

- Det är mycket glädjande att TCO-förbundens medlemsgrupper är nöjda med sina jobb, men sjukfrånvaron ökar och alla aktörer måste samarbeta för att bromsa den utvecklingen. Det är särskilt oroväckande att yngre kvinnor drabbas. Sjuktalen ska inte krypa ner i åldrarna – de ska minska, säger Eva Nordmark.

Studien bygger på statistik som TCO har beställt från SCB och Arbetsmiljöverket. Rapporten beskriver även friskfaktorer som påverkar oss positivt på våra arbetsplatser. Det handlar om allt ifrån fungerande kommunikation till möjlighet att byta arbetsuppgifter. Medarbetarnas tillgång till ett närvarande ledarskap och balansen mellan arbete och fritid är också avgörande för hur vi mår.

- Det måste vara möjligt att kunna förena arbete med livskvalitet i vardagen. Man ska inte behöva gå och längta efter pensionen för att man har det för stressigt när man arbetar. Vi måste skapa ett arbetsliv som tillåter både arbete och återhämtning samtidigt, säger Eva Nordmark.

För mer information:
Amanda Florin, pressekreterare, 072-204  22 54, amanda.florin@tco.se

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Så kan delningsekonomin passas in i svenska modellen

I takt med att delningsekonomin har växt har även baksidor, bland annat när det gäller arbetsrätt och skatter, blivit synliga. Men att reglera den nya ekonomin behöver inte vara svårt.

World Day for Decent work

Sjunde oktober står anständiga arbetsvillkor och mänskliga rättigheter extra mycket i fokus. Då uppmärksammar facken världen över ”World Day for Decent Work”.

image description

Omställning och turordning på Moderaternas stämma

Nu pågår Moderaternas arbetsstämma där partiet ska besluta om ny politik inför valet 2018. Jag hoppas att man får riktigt härliga dagar i Örebro! Självklart ligger jobben högt på dagordningen och jag tycker att man både lyckats landa mitt i prick i frågan om omställningsuppdrag till högskolor och universitet, men samtidigt behöver de tänka om när det kommer till turordningsreglerna.

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

27 oktober 2017

Studier - en väg från sjukskrivning till arbete

Anmäl dig här

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description