Ny högskoleantagning bra för vidareutbildning

Pressmeddelanden 09:52 17 mars, 2016

Regeringen har beslutat att tillsätta en utredning som ska se över tillträdet till högskolan, bland annat för att bredda rekryteringen. TCO välkomnar förslaget och vill särskilt se förändringar som gör det lättare för personer med några år i yrkeslivet att börja på eller återvända till högskolan.

- Utredningen är mycket välkommen. Många som har några år i yrkeslivet vill vidareutbilda sig på högskolan men de missgynnas av dagens tillträdessystem. För att underlätta omställning och möta dagens behov av rörlighet på arbetsmarknaden måste vägarna till högre utbildning bli fler och mindre snåriga, säger Samuel Engblom samhällspolitisk chef på TCO.

I en undersökning som SCB gjort åt TCO svarade 86 procent av yrkesaktiva tjänstemän i åldern 30-55 år att de kommer att behöva vidareutbildning inom 5 år. 63 procent vill helst vidareutbilda sig på högskolan.

- Högskolans bidrag till yrkesverksammas utveckling och till en bättre matchning på arbetsmarknaden skulle kunna vara mycket större än vad det är idag. Det kommer att kräva flera förändringar i högskolornas uppdrag, styrning, finansiering och kursutbud. Att se över antagningsreglerna är en bra början, men högskolan måste även få ett tydligt uppdrag att bidra till omställningen på arbetsmarknaden, säger Samuel Engblom, TCO.

För mer information:
Samuel Engblom, samhällspolitisk chef, 070-250 37 70
Erik Arroy, utredare utbildnings- och forskningspolitik, 072-204 22 64

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Så kan delningsekonomin passas in i svenska modellen

I takt med att delningsekonomin har växt har även baksidor, bland annat när det gäller arbetsrätt och skatter, blivit synliga. Men att reglera den nya ekonomin behöver inte vara svårt.

World Day for Decent work

Sjunde oktober står anständiga arbetsvillkor och mänskliga rättigheter extra mycket i fokus. Då uppmärksammar facken världen över ”World Day for Decent Work”.

image description

Omställning och turordning på Moderaternas stämma

Nu pågår Moderaternas arbetsstämma där partiet ska besluta om ny politik inför valet 2018. Jag hoppas att man får riktigt härliga dagar i Örebro! Självklart ligger jobben högt på dagordningen och jag tycker att man både lyckats landa mitt i prick i frågan om omställningsuppdrag till högskolor och universitet, men samtidigt behöver de tänka om när det kommer till turordningsreglerna.

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

27 oktober 2017

Studier - en väg från sjukskrivning till arbete

Anmäl dig här

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description