Missad riksdagskompromiss skapar oreda i offentlig upphandling

Pressmeddelanden 12:23 17 november, 2016

Riksdagens finansutskott behandlade idag regeringens proposition om nya upphandlingsregler. En majoritet i utskottet vill inte ha med krav på löner och arbetsvillkor i de nya upphandlingslagarna, trots att EU-rätten kräver det.

– Det är mycket allvarligt. Partiernas agerande innebär att företag kan fortsätta att konkurrera med sämre löner och villkor vid offentlig upphandling och där hamnar anställda i kläm. TCO har i kontakter med såväl regeringen som oppositionspartierna presenterat ett förslag till kompromiss där mindre upphandlingar undantas men EU-rätten uppfylls, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO.

Nu hamnar Sverige i ett läge där det enligt EU-rätten är möjligt och i vissa fall obligatoriskt att ställa sociala krav, men där det inte finns några svenska regler för hur det ska gå till.

– Det blir oordning och osäkert. Vissa kommuner kommer att ställa krav enligt egna modeller och andra kommer inte att ställa krav. Det blir en dålig situation för företagen, deras anställda och de upphandlande myndigheterna. Riksdagen kommer att skicka tillbaka frågan till regeringen. Vi förutsätter att partierna lyckas hitta en kompromiss. I det arbetet tänker TCO också hjälpa till, säger Eva Nordmark.

Opinionsläget om offentlig upphandling

TCO lät så sent om i oktober Novus mäta svenskarnas inställning till villkor i offentlig upphandling. Åtta av tio anser att det är dåligt att företag kan vinna offentliga upphandlingar genom att erbjuda ett lägre pris på grund av att personalen har sämre löner och villkor än andra i samma bransch.

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Så kan delningsekonomin passas in i svenska modellen

I takt med att delningsekonomin har växt har även baksidor, bland annat när det gäller arbetsrätt och skatter, blivit synliga. Men att reglera den nya ekonomin behöver inte vara svårt.

World Day for Decent work

Sjunde oktober står anständiga arbetsvillkor och mänskliga rättigheter extra mycket i fokus. Då uppmärksammar facken världen över ”World Day for Decent Work”.

image description

Omställning och turordning på Moderaternas stämma

Nu pågår Moderaternas arbetsstämma där partiet ska besluta om ny politik inför valet 2018. Jag hoppas att man får riktigt härliga dagar i Örebro! Självklart ligger jobben högt på dagordningen och jag tycker att man både lyckats landa mitt i prick i frågan om omställningsuppdrag till högskolor och universitet, men samtidigt behöver de tänka om när det kommer till turordningsreglerna.

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

27 oktober 2017

Studier - en väg från sjukskrivning till arbete

Anmäl dig här

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description