Meddelarskydd ett viktigt steg för yttrandefriheten för privatanställda

Pressmeddelanden 11:14 1 september, 2016

TCO har länge arbetat för att anställda i all offentligt finansierad verksamhet ska ha samma rättigheter att skyddat meddela media om olika missförhållanden. Regeringens beslut om meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet är ett viktigt steg framåt för yttrandefriheten.

I dag beslutar regeringen om en lagrådsremiss om meddelarskydd för anställda inom privat driven men offentligt finansierad verksamhet. Något som TCO länge har arbetat för.

Det är verkligen ett positivt besked. Få har bättre insyn i verksamheten än de anställda, men trots det har de privatanställda inom skola, vård och omsorg hittills haft mycket begränsade möjligheter att skyddat berätta för media om eventuella missförhållanden, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

I dag har privatanställda inte samma möjligheter som offentliganställda att skyddat meddela media. Inte heller den nyligen beslutade visselblåsarlagen ger ett så heltäckande skydd som det grundlagsfästa meddelarskyddet som alla offentliganställda redan har.

Vi i TCO ser utvidgningen av meddelarskyddet som ett stort steg i rätt riktning och fortsätter nu att arbeta för att fler verksamhetsområden ska omfattas av meddelarskyddet och att en offentlighetsprincip ska införas, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Meddelarskyddet innebär rätt för anställda och inhyrda att kontakta media utan att riskera repressalier och med en rätt att vara anonym. Arbetsgivaren är dessutom förbjuden att efterforska vem som har pratat med media.

Det finns ett stort allmänintresse att olika missförhållanden kommer fram i ljuset och kan åtgärdas, och insynen i skola, vård och omsorg är lika viktig oavsett om den bedrivs i offentlig eller privat regi, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Lise Donovan, chefsjurist, 070-285 62 10

Sandra Zetterman, pressekreterare, 072-573 77 80

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Kompetens- försörjningen måste bli en valfråga

Brist på arbetskraft med rätt kompetens är det största och mest akuta problemet på svensk arbetsmarknad. Arbetsförmedlingens nya prognos visar att läget är akut. Inför valet 2018 kräver TCO att kompetensförsörjningen blir en prioriterad valfråga.

Försäkringskassans avslag är oacceptabla

Sjukförsäkringen ger inte längre sjukskrivna den trygghet och möjlighet till rehabilitering och stöd för att kunna återgå i arbete som de borde få. Det drabbar våra medlemmar - lärare, sjuksköterskor och tjänstemän.

image description

Det finns ett före och efter #metoo

Hösten 2017 har på alla sätt kommit att bli en historisk tid för jämställdheten i vårt land. Under #metoo har tusen och åter tusen kvinnor, trans och icke-binära klivit fram och berättat om övergrepp, trakasserier och kränkningar de utsatts för. I bransch efter bransch har vi ställt oss upp och krävt en förändring. Det kommer att finnas ett före och ett efter #metoo. Det finns ingen motsvarighet till detta upprop i modern tid.

TCO kommenterar pensionsuppgörelsen

TCO ser främst ett behov av att skapa förutsättningar för ett längre arbetsliv genom satsningar för en bättre arbetsmiljö och kompetensutveckling. TCO anser även att den föreslagna förändringen av den lägsta åldern för uttag av allmän pension fasas in för fort. TCO välkomnar dock att åldersgränserna i arbetslöshetsförsäkringen och sjukförsäkringen föreslås höjas, då personer som blir arbetslösa eller sjukskrivna sent i arbetslivet annars tvingas gå i pension tidigare än tänkt.

HALVA UNGEN ÄR MIN

TCO vill synliggöra hur uttag av föräldrapenning påverkar kvinnors och mäns framtida inkomst, deltidsarbete och karriärutveckling samt mäns relationer med sina barn. I kampanjen #halvaungenärmin möts myter och fakta om föräldraledighet

Hur går vi vidare efter #metoo?

Se vårt seminarium om vad som händer efter #metoo-uppropen. Vad behöver göras och vem har ansvar för att det görs? Vilken roll spelar fackförbunden i det kommande förändringsarbetet och vilka andra aktörer behöver agera? Du ser hela seminariet i efterhand här på hemsidan.

Bryt tystnaden

Väldigt många av oss har varit med om det: Skämtet som lämnar en dålig känsla i magen. En påträngande blick eller en hand som dröjer kvar för länge. Ladda hem vår handbok om sexuella trakasserier, gratis!

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description