Meddelarskydd ett viktigt steg för yttrandefriheten för privatanställda

Pressmeddelanden 11:14 1 september, 2016

TCO har länge arbetat för att anställda i all offentligt finansierad verksamhet ska ha samma rättigheter att skyddat meddela media om olika missförhållanden. Regeringens beslut om meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet är ett viktigt steg framåt för yttrandefriheten.

I dag beslutar regeringen om en lagrådsremiss om meddelarskydd för anställda inom privat driven men offentligt finansierad verksamhet. Något som TCO länge har arbetat för.

Det är verkligen ett positivt besked. Få har bättre insyn i verksamheten än de anställda, men trots det har de privatanställda inom skola, vård och omsorg hittills haft mycket begränsade möjligheter att skyddat berätta för media om eventuella missförhållanden, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

I dag har privatanställda inte samma möjligheter som offentliganställda att skyddat meddela media. Inte heller den nyligen beslutade visselblåsarlagen ger ett så heltäckande skydd som det grundlagsfästa meddelarskyddet som alla offentliganställda redan har.

Vi i TCO ser utvidgningen av meddelarskyddet som ett stort steg i rätt riktning och fortsätter nu att arbeta för att fler verksamhetsområden ska omfattas av meddelarskyddet och att en offentlighetsprincip ska införas, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Meddelarskyddet innebär rätt för anställda och inhyrda att kontakta media utan att riskera repressalier och med en rätt att vara anonym. Arbetsgivaren är dessutom förbjuden att efterforska vem som har pratat med media.

Det finns ett stort allmänintresse att olika missförhållanden kommer fram i ljuset och kan åtgärdas, och insynen i skola, vård och omsorg är lika viktig oavsett om den bedrivs i offentlig eller privat regi, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Lise Donovan, chefsjurist, 070-285 62 10

Sandra Zetterman, pressekreterare, 072-573 77 80

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Så kan delningsekonomin passas in i svenska modellen

I takt med att delningsekonomin har växt har även baksidor, bland annat när det gäller arbetsrätt och skatter, blivit synliga. Men att reglera den nya ekonomin behöver inte vara svårt.

World Day for Decent work

Sjunde oktober står anständiga arbetsvillkor och mänskliga rättigheter extra mycket i fokus. Då uppmärksammar facken världen över ”World Day for Decent Work”.

image description

Omställning och turordning på Moderaternas stämma

Nu pågår Moderaternas arbetsstämma där partiet ska besluta om ny politik inför valet 2018. Jag hoppas att man får riktigt härliga dagar i Örebro! Självklart ligger jobben högt på dagordningen och jag tycker att man både lyckats landa mitt i prick i frågan om omställningsuppdrag till högskolor och universitet, men samtidigt behöver de tänka om när det kommer till turordningsreglerna.

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

27 oktober 2017

Studier - en väg från sjukskrivning till arbete

Anmäl dig här

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description