Här är framtidens 99 mäktigaste

Pressmeddelanden 11:19 16 mars, 2016

Idag presenterar TCO Framtidens 99 mäktigaste. Listan toppas av en jämställdhetspionjär, en hackerjournalist och statsministerns vänstra hand.

– Vi i TCO vill uppmärksamma kraft, mod och innovationsförmåga som finns hos unga och engagerade. Vi har listat de vi tror kommer vara bland de mäktigaste inom samhälle, politik och näringsliv i framtiden, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Framtidens 99 mäktigaste samlar unga opinionsbildare, mellan 18 och 35 år, från politiken, opinionsbildande organisationer, fack, näringsliv och media. Tio personer är rangordnade med motivering. Övriga 89 listas utan inbördes ordning.

Topp 10

1. Amanda Lundeteg, VD och talesperson Allbright
Stiftelsen Allbright med Amanda Lundeteg i spetsen, ökar kunskapsnivån och inspirerar till förändring på företag runtom i landet. Nu tar kvinnorna plats vid styrelseborden och alltfler företag förstår att jämställdhet inte bara är en rättighetsfråga utan också leder till ökad lönsamhet och konkurrenskraft.

2. Kristoffer Örstadius, grävande journalist DN
Med sitt nyskapande arbetssätt där han kombinerar programmering och databassökningar med undersökande journalistik vann han Stora Journalistpriset som Årets förnyare 2015. Han ligger bakom flera stora avslöjanden med hjälp av sin framtidsinriktade "hacker-journalistik".

3. Kristina Persdotter, stabschef hos statsminister Stefan Löfven
Med sin bakgrund i utbildningspolitiken har Kristina Persdotter snabbt avancerat i maktens korridorer. Som statsministerns vänstra hand och spindeln i nätet på statsrådsberedningen chefar hon över det strategiska arbetet i Sveriges absoluta topp.

4. Johanna Jönsson, talesperson för migrations- och integrationsfrågor (C)
Genom att starkt ifrågasätta Sveriges migrationspolitik och våga stå upp och säga tvärtom visar Johanna Jönsson att hon är en av framtidens 99 mäktigaste. Hon har genom sin politiska drivkraft fått ett stort genomslag i samhällsdebatten.

5. Adrian Swartz, VD och medgrundare, Cruitway
På ett kreativt och nyskapande sätt har Cruitway, med Adrian Swartz i toppen, skapat en modern tjänst som matchar jobb med arbetssökanden. Självklart efterfrågat på en arbetsmarknad i stor förändring. Framtidsinriktat, nyfiket och trovärdigt.

6. Seher Yilmaz, ordförande Rättviseförmedlingen
Seher Yilmazs feministiska och antirasistiska röst lyfter viktiga samhällsfrågor i en organisation som envetet kämpar för jämlikhet. Seher och Rättviseförmedlingen har visat hur en modern folkrörelse ser ut på 2010-talet och i framtiden.

7. Viktor Banke, biträdande jurist Nichols & Co. och kolumnist
Viktor Banke använder sitt brinnande engagemang för asylrätten och migrationsfrågor och bildar opinion i sociala medier och som kolumnist. Han missar aldrig ett tillfälle att påverka och folkbilda med hjälp av sina expertkunskaper - och han får genomslag.

8. Karla Wixe, chef för Fackliga brysselkontoret
Karla Wixe står upp för den svenska partsmodellen i EU:s korridorer. Som högsta chef på det Fackliga Brysselkontoret driver hon idéerna kring fackets roll i samhället ständigt framåt. I fokus står självklart arbetstagarnas rättigheter i Sverige och Europa.

9. Olle Aronsson, medgrundare och produktchef, Breakit
Olle Aronsson jobbhoppade från sitt arbete som ekonomijournalist på Dagens Industri för att starta konkurrenten Breakit som på kort tid blivit en av de självklara digitala mötesplatserna för svensk techindustri. Olle vågade ta språnget och visar vägen för andra på framtidens arbetsmarknad.

10. Bodil Sidén, fd andre vice ordförande MUF
Bodil Sidén visar hur viktigt det är att som engagerad hålla fast vid sina politiska värderingar och principer. Hon lämnade sitt uppdrag i MUF på grund av att hon vägrade kompromissa med sin övertygelse. Det visar vägen för andra och den typen av civilkurage kommer vi behöva mer av i framtiden.

– Det finns så många kompetenta, nytänkande och nyskapande personer som verkar inom TCO:s intresseområden, så vi väljer att lyfta fram dem som är på väg uppåt och framåt, säger TCO:s ordförande Eva Nordmark.

Topp 10-listan kommer därför att innehålla helt nya namn varje år. De som fanns på topp 10 2015 kan dock finnas kvar på 99-listan 2016.

Framtidens 99 mäktigaste utses genom en avvägning av formell och informell makt, vilka positioner deras företrädare har samt genomslag i traditionella och sociala medier. Vi har också i valt att lyfta nytänkande och nyskapande personligheter.

Här är övriga 89 på listan utan inbördes rangordning:

JOURNALISTER
Här hittar vi de journalister som vi tror kommer att ha ett ännu större inflytande i framtiden.

Alice Teodorecsu
Carolina Neuraht
Daniel Poohl
Daniel Swedin
Emanuel Karlsten
Henrik Torehammar
Irena Pozar
Jack Werner
Jessica Schedvin
Kodjo Akolor
Kristoffer Örstadius
Lisa Gemmel
Nivette Dawod
Olle Aronsson

FACK OCH FÖRETAG
Här har vi samlat unga viktiga företrädare för det moderna facket och de framtidens företag.

Veronica Magnussson
Sofia Appelgren
Sofia Falk

ORGANISATIONER
Här hittar vi intressanta unga ledare från såväl etablerade organisationer som mer nystartade initiativ.

Caroline Sundberg
Clara Berglund
Frida Johansson Metso
Frida Wadsby
Hala Mohammed
Ida Östensson
Jorge Londoño
Matilda Hellström
Rebecka Prentell
Rebecka Stenkvist
Sandra Lindquist
Sara Haraldsson
Seher Yilmaz
Simon Werbart Flato
Angelica Andersson
Emil Gustavsson

POLITIK
I riksdagen och regeringen finner vi redan många unga viktiga röster idag. Här är några av de TCO tycker är mest tongivande idag.

Aida Hadzialic
Patrik Lundqvist
Sissela Nordling Blanco

POLITISKA UNGDOMSFÖRBUND
Ungdomsförbunden är fortfarande en maktfaktor och en viktig väg in i politiken. Här har vi samlat de ledande inom ungdomspartierna idag.

Alexandra Ivanov
Alfred Askeljung
Bodil Sidén
David Sikström
Elin Hylander
Elin Ylvasdotter
Hanna Cederin
Hanna Lidström
Henrik Edin
Lisa Palm
Magnus Ek
Mårten Roslund
Nazanin Asaid
Philip Botström
Rasmus Törnblom
Mårten Espmarker
Sabine Pettersson
Sara Skyttedal

ÖVRIGA OPINIONSBILDARE
Opinionsbildning sker inte bara i traditionella organisationer utan på många andra sätt idag. Här hittar du några som använder nya kanaler för opinionsbildning.

Behrang Miri
Clara Henry
Evin Cetin
Farzad Farzaneh
Tanvir Mansur
Viktor Banke
Adam Cwejman
Anna Rehnvall

Vi vet att Sverige måste våga mer i morgon

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Vi är sjuksköterskor, lärare, poliser och journalister. Du möter oss genom hela livet. Och i hela landet. Inför höstens riksdagsval är våra prioriterade frågor bättre möjligheter till vidareutbildning genom hela livet, framtidens arbetsliv samt en bred skattereform. Men vi ställer inte bara krav. Vi har lösningar också.

Ny bok för mer jämställda möten

TCO lanserar Handbok för jämställda möten. Det är en metodbok och praktiskt guide i hur man skapar mer demokratiska möten i föreningar och organisationer. Du kan läsa den gratis här på webben.

Ny rapport: Föräldraledighet och livspussel

För att minska inkomstskillnaderna mellan könen och närma oss ekonomisk jämställdhet behöver arbetstidsgapet mellan kvinnor och män minska. En viktig del för att nå dit är att kvinnor och män delar lika på föräldraledigheten. I den här rapporten går vi igenom TCO:s förslag.

image description

Den samproducerande högskolan

Som ordförande i TCO och i och med vårt prioriterade arbete med att förbättra yrkesverksammas möjligheter till kompetensutveckling och livslångt lärande möter jag ofta och gärna företrädare för olika lärosäten runt om i landet. I tisdags hade jag det stora nöjet att få resa till Eskilstuna, där jag fick delta på Unionens regionråd i Mälardalen och även möta Mälardalens högskola.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här