Glädjande med blocköverskridande uppgörelse om överskottsmålet

Pressmeddelanden 11:35 30 juni, 2016

Den parlamentariska utredningen som gjort en översyn av överskottsmålet i de offentliga finanserna har nått en överenskommelse. TCO har drivit frågan om en förändring av dagens regelverk och välkomnar därför att man gjort upp över blockgränsen.

– Det här är suveränt. Man har nått en stabil, blocköverskridande kompromisslösning. Att få till en förändring av dagens regelverk har varit en angelägen fråga för TCO, som vi lyft i många samtal såväl regeringen som oppositionen. Idag sträcker vi på oss lite extra, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

När dagens regelverk förändras ser TCO att förutsättningarna ökar för att bättre kunna investera för framtida tillväxt.

– Sverige står inför stora utmaningar. Förändringarna i regelverket kring överskottsmålet innebär att vi inte av budgettekniska skäl tvingas till besparingar som hotar välfärden och håller tillbaka investeringar i utbildning, infrastruktur och bostäder. På så sätt skapas förutsättningar för tillväxt, säger Eva Nordmark.

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Så kan delningsekonomin passas in i svenska modellen

I takt med att delningsekonomin har växt har även baksidor, bland annat när det gäller arbetsrätt och skatter, blivit synliga. Men att reglera den nya ekonomin behöver inte vara svårt.

World Day for Decent work

Sjunde oktober står anständiga arbetsvillkor och mänskliga rättigheter extra mycket i fokus. Då uppmärksammar facken världen över ”World Day for Decent Work”.

image description

Omställning och turordning på Moderaternas stämma

Nu pågår Moderaternas arbetsstämma där partiet ska besluta om ny politik inför valet 2018. Jag hoppas att man får riktigt härliga dagar i Örebro! Självklart ligger jobben högt på dagordningen och jag tycker att man både lyckats landa mitt i prick i frågan om omställningsuppdrag till högskolor och universitet, men samtidigt behöver de tänka om när det kommer till turordningsreglerna.

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

27 oktober 2017

Studier - en väg från sjukskrivning till arbete

Anmäl dig här

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description