Färre sjukskrivningar med rättvisa system

Pressmeddelanden 12:47 6 april, 2016

Socialförsäkringsminister Annika Strandhäll presenterar idag Hälsoväxling som ett system för starkare incitament för arbetsgivarna att arbeta med det förebyggande arbetsmiljöarbetet och ta ansvar för arbetsanpassning och rehabilitering. Förslaget sänker kostnaderna för arbetsgivare generellt, genom sänkta arbetsgivaravgifter, medan kostnaderna landar hos de arbetsgivare som inte tar ansvar.

– Även om de flesta arbetsgivarna tar ansvar så finns det de som inte gör det. Detta drabbar både den enskilde anställde och lämpar över kostnaderna för sjukskrivningar på samhället och de arbetsgivare som tar ansvar. Det är ett orättvist system, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Regeringen öppnar också upp för möjligheten att parterna konstruerar en egen lösning för att få arbetsgivare att ta ansvar.

– Branschanpassade lösningar i kollektivavtal är ofta de bästa lösningarna,  men det får inte innebära att staten inte är med och tar del i ansvaret för att hejda den ökande sjukfrånvaron, säger Eva Nordmark.

TCO har länge fört fram att arbetsgivarnas drivkrafter att ta ansvar för att förebygga arbetsrelaterad ohälsa och ta ansvar för arbetsanpassning och rehabilitering vid sjukskrivning måste stärkas. Samtidigt är det viktigt att ett system för stärkta drivkrafter för arbetsgivare är utformat så att det är kostnadsneutralt för de arbetsgivare som redan arbetar förebyggande och med arbetsanpassning och rehabilitering.

För mer information:

Amanda Florin, pressekreterare, 072-204  22 54, amanda.florin@tco.se

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Så kan delningsekonomin passas in i svenska modellen

I takt med att delningsekonomin har växt har även baksidor, bland annat när det gäller arbetsrätt och skatter, blivit synliga. Men att reglera den nya ekonomin behöver inte vara svårt.

World Day for Decent work

Sjunde oktober står anständiga arbetsvillkor och mänskliga rättigheter extra mycket i fokus. Då uppmärksammar facken världen över ”World Day for Decent Work”.

image description

Omställning och turordning på Moderaternas stämma

Nu pågår Moderaternas arbetsstämma där partiet ska besluta om ny politik inför valet 2018. Jag hoppas att man får riktigt härliga dagar i Örebro! Självklart ligger jobben högt på dagordningen och jag tycker att man både lyckats landa mitt i prick i frågan om omställningsuppdrag till högskolor och universitet, men samtidigt behöver de tänka om när det kommer till turordningsreglerna.

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

27 oktober 2017

Studier - en väg från sjukskrivning till arbete

Anmäl dig här

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description