Färre sjukskrivningar med rättvisa system

Pressmeddelanden 12:47 6 april, 2016

Socialförsäkringsminister Annika Strandhäll presenterar idag Hälsoväxling som ett system för starkare incitament för arbetsgivarna att arbeta med det förebyggande arbetsmiljöarbetet och ta ansvar för arbetsanpassning och rehabilitering. Förslaget sänker kostnaderna för arbetsgivare generellt, genom sänkta arbetsgivaravgifter, medan kostnaderna landar hos de arbetsgivare som inte tar ansvar.

– Även om de flesta arbetsgivarna tar ansvar så finns det de som inte gör det. Detta drabbar både den enskilde anställde och lämpar över kostnaderna för sjukskrivningar på samhället och de arbetsgivare som tar ansvar. Det är ett orättvist system, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Regeringen öppnar också upp för möjligheten att parterna konstruerar en egen lösning för att få arbetsgivare att ta ansvar.

– Branschanpassade lösningar i kollektivavtal är ofta de bästa lösningarna,  men det får inte innebära att staten inte är med och tar del i ansvaret för att hejda den ökande sjukfrånvaron, säger Eva Nordmark.

TCO har länge fört fram att arbetsgivarnas drivkrafter att ta ansvar för att förebygga arbetsrelaterad ohälsa och ta ansvar för arbetsanpassning och rehabilitering vid sjukskrivning måste stärkas. Samtidigt är det viktigt att ett system för stärkta drivkrafter för arbetsgivare är utformat så att det är kostnadsneutralt för de arbetsgivare som redan arbetar förebyggande och med arbetsanpassning och rehabilitering.

För mer information:

Amanda Florin, pressekreterare, 072-204  22 54, amanda.florin@tco.se

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Kompetens- försörjningen måste bli en valfråga

Brist på arbetskraft med rätt kompetens är det största och mest akuta problemet på svensk arbetsmarknad. Arbetsförmedlingens nya prognos visar att läget är akut. Inför valet 2018 kräver TCO att kompetensförsörjningen blir en prioriterad valfråga.

Försäkringskassans avslag är oacceptabla

Sjukförsäkringen ger inte längre sjukskrivna den trygghet och möjlighet till rehabilitering och stöd för att kunna återgå i arbete som de borde få. Det drabbar våra medlemmar - lärare, sjuksköterskor och tjänstemän.

image description

Det finns ett före och efter #metoo

Hösten 2017 har på alla sätt kommit att bli en historisk tid för jämställdheten i vårt land. Under #metoo har tusen och åter tusen kvinnor, trans och icke-binära klivit fram och berättat om övergrepp, trakasserier och kränkningar de utsatts för. I bransch efter bransch har vi ställt oss upp och krävt en förändring. Det kommer att finnas ett före och ett efter #metoo. Det finns ingen motsvarighet till detta upprop i modern tid.

TCO kommenterar pensionsuppgörelsen

TCO ser främst ett behov av att skapa förutsättningar för ett längre arbetsliv genom satsningar för en bättre arbetsmiljö och kompetensutveckling. TCO anser även att den föreslagna förändringen av den lägsta åldern för uttag av allmän pension fasas in för fort. TCO välkomnar dock att åldersgränserna i arbetslöshetsförsäkringen och sjukförsäkringen föreslås höjas, då personer som blir arbetslösa eller sjukskrivna sent i arbetslivet annars tvingas gå i pension tidigare än tänkt.

HALVA UNGEN ÄR MIN

TCO vill synliggöra hur uttag av föräldrapenning påverkar kvinnors och mäns framtida inkomst, deltidsarbete och karriärutveckling samt mäns relationer med sina barn. I kampanjen #halvaungenärmin möts myter och fakta om föräldraledighet

Hur går vi vidare efter #metoo?

Se vårt seminarium om vad som händer efter #metoo-uppropen. Vad behöver göras och vem har ansvar för att det görs? Vilken roll spelar fackförbunden i det kommande förändringsarbetet och vilka andra aktörer behöver agera? Du ser hela seminariet i efterhand här på hemsidan.

Bryt tystnaden

Väldigt många av oss har varit med om det: Skämtet som lämnar en dålig känsla i magen. En påträngande blick eller en hand som dröjer kvar för länge. Ladda hem vår handbok om sexuella trakasserier, gratis!

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description