Facklig kritik mot vinsttak

Pressmeddelanden 11:33 8 november, 2016

Välfärdsutredningen har idag överlämnat betänkandet Ordning och reda i välfärden till civilminister Ardalan Shekarabi. TCO är starkt kritiska till bland annat förslaget om införandet av ett vinsttak och menar att fokus i stället borde handla om hur man skapar god kvalitet och goda arbetsvillkor för de anställda.

– Vinsttak och procentsatser i bokföringen gör inte välfärden bättre varken för elever, patienter och brukare eller för de som arbetar i skolan, vården och omsorgen, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

TCO gav i oktober Novus i uppdrag att undersöka hur befolkningen ser på vinstfrågan. 85 procent svarade att de tycker att det är viktigt att regeringen och oppositionen kommer överens om spelregler för olika utförare i välfärdssektorn.

– Målsättningen måste vara att öka kvalitet och insyn i verksamheterna, förbättra arbetsvillkoren för de anställda och se över ersättningssystemen. Det är de stora frågorna som regeringen och oppositionen har att hantera. I stället för att låsa sig vid gamla positioner är det dags att närma sig varandra. Väljarstödet för en långsiktig blocköverskridande lösning är massivt, säger Eva Nordmark.

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Så kan delningsekonomin passas in i svenska modellen

I takt med att delningsekonomin har växt har även baksidor, bland annat när det gäller arbetsrätt och skatter, blivit synliga. Men att reglera den nya ekonomin behöver inte vara svårt.

World Day for Decent work

Sjunde oktober står anständiga arbetsvillkor och mänskliga rättigheter extra mycket i fokus. Då uppmärksammar facken världen över ”World Day for Decent Work”.

image description

Omställning och turordning på Moderaternas stämma

Nu pågår Moderaternas arbetsstämma där partiet ska besluta om ny politik inför valet 2018. Jag hoppas att man får riktigt härliga dagar i Örebro! Självklart ligger jobben högt på dagordningen och jag tycker att man både lyckats landa mitt i prick i frågan om omställningsuppdrag till högskolor och universitet, men samtidigt behöver de tänka om när det kommer till turordningsreglerna.

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

27 oktober 2017

Studier - en väg från sjukskrivning till arbete

Anmäl dig här

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description