Facklig framgång med EU:s handelsavtal med Kanada

Pressmeddelanden 13:36 30 oktober, 2016

EU och Kanada har idag undertecknat handels- och investeringsavtalet CETA. TCO har tillsammans med de andra svenska fackliga centralorganisationerna krävt att avtalet inte ska påverka rätten att förhandla, teckna och tillämpa kollektivavtal samt att vidta stridsåtgärder. Det blir nu rättsligt bindande. Efter påtryckningar från facken och civilsamhället, ändrades även avtalets kontroversiella investerarskydd (ISDS) till ett mer transparent och rättssäkert system. TCO välkomnar därför att avtalet kommer att träda i kraft.

CETA har blivit bra och våra fackliga krav har tillgodosetts. Ett modernt handelsavtal måste innehålla skydd för arbetsrätt, trygghetssystem och grundläggande fackliga rättigheter. CETA sätter en hög global standard och jag hoppas att det ska påverka framtida handelsavtal, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Debatten om CETA men även TTIP har varit intensiv i stora delar av Europa. De svenska fackens inställning skiljer sig ibland från andra länders fackliga organisationer.

Våra omställnings- och trygghetssystem gör att löntagarna i Sverige inte behöver se frihandel som ett hot. Det finns fortfarande mycket som måste göras för att förbättra omställningsförmågan, men i grund och botten finns det en medvetenhet om att ökad handel och öppenhet mot omvärlden skapar välstånd och välfärd, säger Eva Nordmark.

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Kompetens- försörjningen måste bli en valfråga

Brist på arbetskraft med rätt kompetens är det största och mest akuta problemet på svensk arbetsmarknad. Arbetsförmedlingens nya prognos visar att läget är akut. Inför valet 2018 kräver TCO att kompetensförsörjningen blir en prioriterad valfråga.

Försäkringskassans avslag är oacceptabla

Sjukförsäkringen ger inte längre sjukskrivna den trygghet och möjlighet till rehabilitering och stöd för att kunna återgå i arbete som de borde få. Det drabbar våra medlemmar - lärare, sjuksköterskor och tjänstemän.

image description

Det finns ett före och efter #metoo

Hösten 2017 har på alla sätt kommit att bli en historisk tid för jämställdheten i vårt land. Under #metoo har tusen och åter tusen kvinnor, trans och icke-binära klivit fram och berättat om övergrepp, trakasserier och kränkningar de utsatts för. I bransch efter bransch har vi ställt oss upp och krävt en förändring. Det kommer att finnas ett före och ett efter #metoo. Det finns ingen motsvarighet till detta upprop i modern tid.

TCO kommenterar pensionsuppgörelsen

TCO ser främst ett behov av att skapa förutsättningar för ett längre arbetsliv genom satsningar för en bättre arbetsmiljö och kompetensutveckling. TCO anser även att den föreslagna förändringen av den lägsta åldern för uttag av allmän pension fasas in för fort. TCO välkomnar dock att åldersgränserna i arbetslöshetsförsäkringen och sjukförsäkringen föreslås höjas, då personer som blir arbetslösa eller sjukskrivna sent i arbetslivet annars tvingas gå i pension tidigare än tänkt.

HALVA UNGEN ÄR MIN

TCO vill synliggöra hur uttag av föräldrapenning påverkar kvinnors och mäns framtida inkomst, deltidsarbete och karriärutveckling samt mäns relationer med sina barn. I kampanjen #halvaungenärmin möts myter och fakta om föräldraledighet

Hur går vi vidare efter #metoo?

Se vårt seminarium om vad som händer efter #metoo-uppropen. Vad behöver göras och vem har ansvar för att det görs? Vilken roll spelar fackförbunden i det kommande förändringsarbetet och vilka andra aktörer behöver agera? Du ser hela seminariet i efterhand här på hemsidan.

Bryt tystnaden

Väldigt många av oss har varit med om det: Skämtet som lämnar en dålig känsla i magen. En påträngande blick eller en hand som dröjer kvar för länge. Ladda hem vår handbok om sexuella trakasserier, gratis!

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description