Facklig framgång med EU:s handelsavtal med Kanada

Pressmeddelanden 13:36 30 oktober, 2016

EU och Kanada har idag undertecknat handels- och investeringsavtalet CETA. TCO har tillsammans med de andra svenska fackliga centralorganisationerna krävt att avtalet inte ska påverka rätten att förhandla, teckna och tillämpa kollektivavtal samt att vidta stridsåtgärder. Det blir nu rättsligt bindande. Efter påtryckningar från facken och civilsamhället, ändrades även avtalets kontroversiella investerarskydd (ISDS) till ett mer transparent och rättssäkert system. TCO välkomnar därför att avtalet kommer att träda i kraft.

CETA har blivit bra och våra fackliga krav har tillgodosetts. Ett modernt handelsavtal måste innehålla skydd för arbetsrätt, trygghetssystem och grundläggande fackliga rättigheter. CETA sätter en hög global standard och jag hoppas att det ska påverka framtida handelsavtal, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Debatten om CETA men även TTIP har varit intensiv i stora delar av Europa. De svenska fackens inställning skiljer sig ibland från andra länders fackliga organisationer.

Våra omställnings- och trygghetssystem gör att löntagarna i Sverige inte behöver se frihandel som ett hot. Det finns fortfarande mycket som måste göras för att förbättra omställningsförmågan, men i grund och botten finns det en medvetenhet om att ökad handel och öppenhet mot omvärlden skapar välstånd och välfärd, säger Eva Nordmark.

Fel att höja marginalskatten på arbete

Svensk ekonomi är stark och prognoserna talar för ökad sysselsättning och ökad tillväxt. Precis som regeringen och Vänsterpartiet skriver öppnar detta upp för reformer som stärker människors framtidstro och ökar tryggheten. Men de glömmer viktiga reformer, skriver Eva Nordmark, TCO i en replik på DN Debatt

Ny utredning måste fokusera på omställning

Idag presenterar regeringen direktiven till utredningen om högskolornas styrning och resurstilldelning. Redan i morse uttalade sig högskoleminister Helene Hellmark Knutsson till SR Ekot och sa då att ett viktigt mål är att fler ska kunna fylla på med ny kunskap mitt i livet. Det är precis det som TCO så länge har arbetat för, att ge fler yrkesverksamma möjlighet till vidareutbildning på högskolenivå.

Vårbudget 2017: Bra tid för en skattereform

Vårbudgeten visar att läget för en skattereform inte kunde vara bättre än nu. Det är svårare att genomföra en skattereform med kniven mot strupen. Regeringen borde ta möjligheten och inleda en bred översyn som siktar mot en blocköverskridande skattereform.

Se seminariet om rörlighet inom EU i efterhand här

Se lunchsamtalet hos TCO där vi fördjupar oss i vad som görs i Sverige för att ta bort de hinder som finns för EU-medborgare som flyttat hit för att arbeta eller studera. Vi får också träffa en engelsman i Sverige som berättar om sin upplevelser av att bo och arbeta i en annan medlemsstat.

Se här

TCO söker PRESSKOMMUNIKATÖR

Vill du vara med och utveckla TCO till en ännu bättre påverkansorganisation gentemot beslutsfattare i Sverige och EU? Vi söker en vikarierande presskommunikatör i samband med föräldraledighet till TCOs kansli under perioden 21 augusti 2017 – 8 maj 2018.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description