Facklig framgång med EU:s handelsavtal med Kanada

Pressmeddelanden 13:36 30 oktober, 2016

EU och Kanada har idag undertecknat handels- och investeringsavtalet CETA. TCO har tillsammans med de andra svenska fackliga centralorganisationerna krävt att avtalet inte ska påverka rätten att förhandla, teckna och tillämpa kollektivavtal samt att vidta stridsåtgärder. Det blir nu rättsligt bindande. Efter påtryckningar från facken och civilsamhället, ändrades även avtalets kontroversiella investerarskydd (ISDS) till ett mer transparent och rättssäkert system. TCO välkomnar därför att avtalet kommer att träda i kraft.

CETA har blivit bra och våra fackliga krav har tillgodosetts. Ett modernt handelsavtal måste innehålla skydd för arbetsrätt, trygghetssystem och grundläggande fackliga rättigheter. CETA sätter en hög global standard och jag hoppas att det ska påverka framtida handelsavtal, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Debatten om CETA men även TTIP har varit intensiv i stora delar av Europa. De svenska fackens inställning skiljer sig ibland från andra länders fackliga organisationer.

Våra omställnings- och trygghetssystem gör att löntagarna i Sverige inte behöver se frihandel som ett hot. Det finns fortfarande mycket som måste göras för att förbättra omställningsförmågan, men i grund och botten finns det en medvetenhet om att ökad handel och öppenhet mot omvärlden skapar välstånd och välfärd, säger Eva Nordmark.

image description

Glad sommar!

Almedalsveckan är den sista anhalten innan det politiska Sverige varvar ner och tar sommarledigt. Det har varit en intensiv men otroligt rolig vecka! Vi och våra medlemsförbund har tillsammans haft en helt ny yta i Visby, som vi efter en namntävling döpte till “TCO-landet”. Där har det varit spännande seminarier från morgon till kväll - allt från skattepolitik till karriärväxling och framtiden för partsmodellen har avhandlats.

Avskaffade turordningsregler fel väg att gå

Centerpartiets förslag om att undanta småföretagen från turordningsreglerna är i praktiken ett mycket långtgående förslag med stora konsekvenser för den svenska arbetsmarknaden, skriver Göran Arrius, ordförande Saco och Eva Nordmark, ordförande TCO i en replik på DN Debatt idag.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här

Sju av tio tjänstemän vill ha bättre välfärd

Om 1,4 miljoner tjänstemän får bestämma ska Sverige satsa mer på välfärden. Men en stor majoritet ser också positivt på framtiden. Låt det politiska samtalet handla mer om framtidstro och välfärd, än om oro, skriver TCO:s ordförande Eva Nordmark, inför Almedalsveckan.

”Dags för nya århundradets stora svenska skattereform”

I stället för att gräva sig allt djupare ned i skyttegravarna bör ansvarskännande politiker nu sänka tonläget och försöka lösa de viktiga problem som dagens skattesystem orsakar: den stora skillnaden mellan beskattning av arbetsinkomster och kapitalinkomster samt att skuldsättning gynnas, skriver Karin Pilsäter och Mikael Sandström.

img description

#tcosverige