Facklig framgång med EU:s handelsavtal med Kanada

Pressmeddelanden 13:36 30 oktober, 2016

EU och Kanada har idag undertecknat handels- och investeringsavtalet CETA. TCO har tillsammans med de andra svenska fackliga centralorganisationerna krävt att avtalet inte ska påverka rätten att förhandla, teckna och tillämpa kollektivavtal samt att vidta stridsåtgärder. Det blir nu rättsligt bindande. Efter påtryckningar från facken och civilsamhället, ändrades även avtalets kontroversiella investerarskydd (ISDS) till ett mer transparent och rättssäkert system. TCO välkomnar därför att avtalet kommer att träda i kraft.

CETA har blivit bra och våra fackliga krav har tillgodosetts. Ett modernt handelsavtal måste innehålla skydd för arbetsrätt, trygghetssystem och grundläggande fackliga rättigheter. CETA sätter en hög global standard och jag hoppas att det ska påverka framtida handelsavtal, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Debatten om CETA men även TTIP har varit intensiv i stora delar av Europa. De svenska fackens inställning skiljer sig ibland från andra länders fackliga organisationer.

Våra omställnings- och trygghetssystem gör att löntagarna i Sverige inte behöver se frihandel som ett hot. Det finns fortfarande mycket som måste göras för att förbättra omställningsförmågan, men i grund och botten finns det en medvetenhet om att ökad handel och öppenhet mot omvärlden skapar välstånd och välfärd, säger Eva Nordmark.

Vi vet att Sverige måste våga mer i morgon

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Vi är sjuksköterskor, lärare, poliser och journalister. Du möter oss genom hela livet. Och i hela landet. Inför höstens riksdagsval är våra prioriterade frågor bättre möjligheter till vidareutbildning genom hela livet, framtidens arbetsliv samt en bred skattereform. Men vi ställer inte bara krav. Vi har lösningar också.

Ny bok för mer jämställda möten

TCO lanserar Handbok för jämställda möten. Det är en metodbok och praktiskt guide i hur man skapar mer demokratiska möten i föreningar och organisationer. Du kan läsa den gratis här på webben.

Ny rapport: Föräldraledighet och livspussel

För att minska inkomstskillnaderna mellan könen och närma oss ekonomisk jämställdhet behöver arbetstidsgapet mellan kvinnor och män minska. En viktig del för att nå dit är att kvinnor och män delar lika på föräldraledigheten. I den här rapporten går vi igenom TCO:s förslag.

våra senaste bloggar från tco-bloggen

Nya vägar-konferensen 2018 – mer utbildning åt alla!

Idag är det äntligen dags för Nya vägar-konferensen! TCO har under lång tid arbetat tillsammans med en rad aktörer för att skapa en mötesplats att diskutera de viktiga frågorna om att tillgängliggöra utbildning i hela landet, under hela livet. TCO tror på samverkan och att vi har mycket att vinna på att fler får göra en utbildningsresa. Vi tror att fler bra idéer kan få gro om fler är med och ...
Eva Nordmark Eva Nordmark
2018-05-16

Med världsfacket på World Economic Forum

I förra veckan hade jag förmånen att delta i en konferens på World Economic Forums Centre for the Fourth Industrial Revolution i San Francisco. Det var två dagar med mycket intressanta diskussioner om framtiden, digitaliseringen och hur strukturomvandlingen påverkar vårt sätt att arbeta och organisera oss över hela världen.
Eva Nordmark
2018-05-04

Risk i sparande kan vara bra - beslutsfattare i pensionsfrågor borde veta vad de klubbar igenom

Regeringen överlämnade i går propositionen ”Ett tryggt och mer hållbart premiepensionssystem” till riksdagen. Om den går igenom kommer förvaltare och fonder som vill finnas inom premiepensionssystemet snart behöva underställa sig en rad nya krav i väntan på att ett upphandlat fondtorg kommer på plats.Tryggt och hållbart är förstås väl valda ord av regeringen – men det är inte alltid så enkelt som ...