Eva Nordmark om amerikanska presidentvalet

Pressmeddelanden 09:44 9 november, 2016

Donald Trump har segrat i det amerikanska presidentvalet. Den tillträdande presidenten har drivit en antifacklig agenda och gått till val på att riva upp handelsavtal och bygga murar mot omvärlden.

– Det är en dyster morgon. Trump har under valrörelsen gett uttryck för protektionism, främlingsfientlighet och manschauvinism. Alla vi som står för motsatsen, vi som står för frihandel, öppenhet och jämställdhet måste arbeta ännu hårdare, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

TCO ser bristande jämlikhet och otrygghet som förklaringar till valresultatet. Sammanhållning är viktigare än någonsin, i Sverige och i resten av EU.

– För många har nog valet varit ett sätt att uttrycka sin frustration. Ojämlikheten och otryggheten har ökat i USA och det har lett till en misstro mot det politiska etablissemanget. Om politiken inte levererar lösningar på människors problem blir det så här. Jag hoppas att det blir en väckarklocka för politiker i Sverige och i EU. Sammanhållning är viktigare än någonsin och det är den enda vägen framåt. Hatet får aldrig vinna, säger Eva Nordmark.

Daniel Axelsson

Pressekreterare/kommunikatör

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Så kan delningsekonomin passas in i svenska modellen

I takt med att delningsekonomin har växt har även baksidor, bland annat när det gäller arbetsrätt och skatter, blivit synliga. Men att reglera den nya ekonomin behöver inte vara svårt.

World Day for Decent work

Sjunde oktober står anständiga arbetsvillkor och mänskliga rättigheter extra mycket i fokus. Då uppmärksammar facken världen över ”World Day for Decent Work”.

image description

Omställning och turordning på Moderaternas stämma

Nu pågår Moderaternas arbetsstämma där partiet ska besluta om ny politik inför valet 2018. Jag hoppas att man får riktigt härliga dagar i Örebro! Självklart ligger jobben högt på dagordningen och jag tycker att man både lyckats landa mitt i prick i frågan om omställningsuppdrag till högskolor och universitet, men samtidigt behöver de tänka om när det kommer till turordningsreglerna.

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

27 oktober 2017

Studier - en väg från sjukskrivning till arbete

Anmäl dig här

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description