Efterlängtat besked för TCO: Regeringen föreslår årliga lönekartläggningar

Pressmeddelanden 06:01 12 februari, 2016

Regeringen vill genomföra ändringar i diskrimineringslagen som bland annat innebär årliga lönekartläggningar, rapporterar Sveriges Radio idag. TCO har drivit frågan under en längre tid och välkomnar beskedet

– Vi välkomnar regeringens beslut och är mycket glada över att vi nu äntligen kan vänta oss krav på årliga lönekartläggningar. Det är något som vi i TCO och TCO-förbunden har jobbat hårt för, säger Thomas af Bjur, teamchef TCO.

Lagrådsremissen som regeringen beslutat om innehåller flera positiva punkter för att främja lika rättigheter och möjligheter på arbetsmarknaden.

– Det är mycket bra att arbetsgivarnas samverkansskyldighet med arbetstagarorganisationerna anges tydligt. Det här är ett arbete som måste bedrivas av parterna gemensamt, säger Thomas af Bjur.

TCO ser också positivt på att man i lagen anger krav på dokumentation med betoning på hur det förebyggande främjande arbetet för lika rättigheter och möjligheter i arbetslivet bedrivs. Det tydliggör att arbetet ska vara systematiskt och löpande. Däremot beklagar TCO att förslaget inte innehåller en möjlighet till så kallad semidispositivitet.

– En semidispositiv lagstiftning ger parterna möjlighet att i kollektivavtal förhandla fram alternativ till lagen. Med en sådan möjlighet skulle parterna stimuleras till att vidare utveckla det förbyggande arbetet, säger Thomas af Bjur.

Sandra Zetterman

Pressekreterare/kommunikatör

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Så kan delningsekonomin passas in i svenska modellen

I takt med att delningsekonomin har växt har även baksidor, bland annat när det gäller arbetsrätt och skatter, blivit synliga. Men att reglera den nya ekonomin behöver inte vara svårt.

World Day for Decent work

Sjunde oktober står anständiga arbetsvillkor och mänskliga rättigheter extra mycket i fokus. Då uppmärksammar facken världen över ”World Day for Decent Work”.

image description

Omställning och turordning på Moderaternas stämma

Nu pågår Moderaternas arbetsstämma där partiet ska besluta om ny politik inför valet 2018. Jag hoppas att man får riktigt härliga dagar i Örebro! Självklart ligger jobben högt på dagordningen och jag tycker att man både lyckats landa mitt i prick i frågan om omställningsuppdrag till högskolor och universitet, men samtidigt behöver de tänka om när det kommer till turordningsreglerna.

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

27 oktober 2017

Studier - en väg från sjukskrivning till arbete

Anmäl dig här

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description