Brexit: Sverige starkare med Storbritannien kvar i EU:s inre marknad

Pressmeddelanden 07:38 24 juni, 2016

TCO beklagar djupt att britterna väljer att lämna Europeiska unionen. Den viktigaste frågan nu är att britterna får fortsätta att vara en del av den inre marknaden med öppna gränser. Det måste vara den svenska regeringens prioritering i de stundande utträdesförhandlingarna.

– TCO hade önskat att Storbritannien stannat kvar i EU. Det brittiska medlemskapet är viktigt för Sveriges ekonomi men också för möjligheterna att tillsammans utveckla EU till ett modernt europeiskt samarbete. Därför beklagar jag djupt att en majoritet av britterna röstat för att lämna unionen, säger Eva Nordmark, ordförande för TCO.

Storbritannien är en mycket viktig handelspartner för Sverige och därmed för svenska arbetstillfällen och tillväxt. Länderna är även allierade i många frågor på EU-nivå, såsom inre marknaden och frihandel.

– Sverige måste ta på sig ledartröjan i arbetet för fri rörlighet och öppenhet, mot protektionism. Den viktigaste frågan för oss nu är att britterna får fortsätta att vara en del av den inre marknaden, med öppna gränser. Det bör vara den svenska regeringens viktigaste fråga i de förhandlingar som nu stundar, säger Eva Nordmark.

Vi vet att Sverige måste våga mer i morgon

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Vi är sjuksköterskor, lärare, poliser och journalister. Du möter oss genom hela livet. Och i hela landet. Inför höstens riksdagsval är våra prioriterade frågor bättre möjligheter till vidareutbildning genom hela livet, framtidens arbetsliv samt en bred skattereform. Men vi ställer inte bara krav. Vi har lösningar också.

Vi behöver en ny skattereform bland annat för utjämningssystemet

Med bara månader kvar till valet är det dags för politiker att sätta frågan om att reformera det kommunala utjämningssystemet högt upp på agendan för att hela Sverige ska leva. Vi behöver en ny skattereform.

Arbetstidsgapet mellan kvinnor och män måste minska

För att minska inkomstskillnaderna mellan könen och närma oss ekonomisk jämställdhet behöver arbetstidsgapet mellan kvinnor och män minska. En viktig del för att nå dit är att kvinnor och män delar lika på föräldraledigheten. I den här rapporten går vi igenom TCO:s förslag.