Brexit: Sverige starkare med Storbritannien kvar i EU:s inre marknad

Pressmeddelanden 07:38 24 juni, 2016

TCO beklagar djupt att britterna väljer att lämna Europeiska unionen. Den viktigaste frågan nu är att britterna får fortsätta att vara en del av den inre marknaden med öppna gränser. Det måste vara den svenska regeringens prioritering i de stundande utträdesförhandlingarna.

– TCO hade önskat att Storbritannien stannat kvar i EU. Det brittiska medlemskapet är viktigt för Sveriges ekonomi men också för möjligheterna att tillsammans utveckla EU till ett modernt europeiskt samarbete. Därför beklagar jag djupt att en majoritet av britterna röstat för att lämna unionen, säger Eva Nordmark, ordförande för TCO.

Storbritannien är en mycket viktig handelspartner för Sverige och därmed för svenska arbetstillfällen och tillväxt. Länderna är även allierade i många frågor på EU-nivå, såsom inre marknaden och frihandel.

– Sverige måste ta på sig ledartröjan i arbetet för fri rörlighet och öppenhet, mot protektionism. Den viktigaste frågan för oss nu är att britterna får fortsätta att vara en del av den inre marknaden, med öppna gränser. Det bör vara den svenska regeringens viktigaste fråga i de förhandlingar som nu stundar, säger Eva Nordmark.

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Så kan delningsekonomin passas in i svenska modellen

I takt med att delningsekonomin har växt har även baksidor, bland annat när det gäller arbetsrätt och skatter, blivit synliga. Men att reglera den nya ekonomin behöver inte vara svårt.

World Day for Decent work

Sjunde oktober står anständiga arbetsvillkor och mänskliga rättigheter extra mycket i fokus. Då uppmärksammar facken världen över ”World Day for Decent Work”.

image description

Omställning och turordning på Moderaternas stämma

Nu pågår Moderaternas arbetsstämma där partiet ska besluta om ny politik inför valet 2018. Jag hoppas att man får riktigt härliga dagar i Örebro! Självklart ligger jobben högt på dagordningen och jag tycker att man både lyckats landa mitt i prick i frågan om omställningsuppdrag till högskolor och universitet, men samtidigt behöver de tänka om när det kommer till turordningsreglerna.

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

27 oktober 2017

Studier - en väg från sjukskrivning till arbete

Anmäl dig här

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description