Uttalande av TCO:s styrelse med anledningen av strejken vid Svea Exchange

Nyheter 16:04 10 november, 2014

Nu pågår en strejk vid Svea Exchange för att få kollektivavtal.
Det är företrädevis unga anställda och vi stödjer deras vilja att teckna kollektivavtal fullt ut. Tyvärr har många unga sämre trygghet och arbetsvillkor, därför att de jobbar i branscher med sämre täckning av kollektivavtal. Vi tycker att det är självklart att unga också ska ha goda arbetsvillkor! Vi ser också deras strävan efter att teckna kollektivavtal med sin arbetsgivare som viktiga för att upprätthålla bra villkor i arbetslivet i stort.

Kollektivavtal är inget extremt i Sverige utan är en viktig del i den svenska modellen och något som 90 procent av de anställda i Sverige har på sina arbetsplatser. Alltifrån lärare, sjuksköterskor, poliser, till läkare, metallarbetare och bankanställda.

Fördelarna med kollektivavtalet finns både för de anställda och för arbetsgivaren. De anställda får stärkta rättigheter med bland annat tjänstepension, goda semestervillkor samt föräldralön utöver föräldraförsäkringen. Dessutom ger kollektivavtalet de anställda ett större inflytande på arbetsplatsen, skydd mot lönesänkningar och en formell rätt att årligen förhandla om sina löner. Att jobba utan kollektivavtal kan bli väldigt kostsamt för den anställde i längden.

För arbetsgivare betyder kollektivavtalen ordning och reda, givna spelregler för hur förhandlingar och eventuella tvister ska lösas. Dessutom ger kollektivavtalen en konkurrensneutralitet, det vill säga inget företag kan konkurrera med att ge dåliga arbetsvillkor till de anställda. Det innebär samtidigt att företag som inte har kollektivavtal riskerar att slå ut schysta arbetsgivare som sköter sig.

Vi uppmanar nu alla att ge stöd till de unga anställda vid Svea Exchange. I ett större perspektiv handlar detta om den svenska modellen på arbetsmarknaden, där fack och arbetsgivare gör upp om villkoren. Det har varit en win-win situation i stort, både för anställda, arbetsgivare och samhället.

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Kompetens- försörjningen måste bli en valfråga

Brist på arbetskraft med rätt kompetens är det största och mest akuta problemet på svensk arbetsmarknad. Arbetsförmedlingens nya prognos visar att läget är akut. Inför valet 2018 kräver TCO att kompetensförsörjningen blir en prioriterad valfråga.

Försäkringskassans avslag är oacceptabla

Sjukförsäkringen ger inte längre sjukskrivna den trygghet och möjlighet till rehabilitering och stöd för att kunna återgå i arbete som de borde få. Det drabbar våra medlemmar - lärare, sjuksköterskor och tjänstemän.

image description

Det finns ett före och efter #metoo

Hösten 2017 har på alla sätt kommit att bli en historisk tid för jämställdheten i vårt land. Under #metoo har tusen och åter tusen kvinnor, trans och icke-binära klivit fram och berättat om övergrepp, trakasserier och kränkningar de utsatts för. I bransch efter bransch har vi ställt oss upp och krävt en förändring. Det kommer att finnas ett före och ett efter #metoo. Det finns ingen motsvarighet till detta upprop i modern tid.

TCO kommenterar pensionsuppgörelsen

TCO ser främst ett behov av att skapa förutsättningar för ett längre arbetsliv genom satsningar för en bättre arbetsmiljö och kompetensutveckling. TCO anser även att den föreslagna förändringen av den lägsta åldern för uttag av allmän pension fasas in för fort. TCO välkomnar dock att åldersgränserna i arbetslöshetsförsäkringen och sjukförsäkringen föreslås höjas, då personer som blir arbetslösa eller sjukskrivna sent i arbetslivet annars tvingas gå i pension tidigare än tänkt.

HALVA UNGEN ÄR MIN

TCO vill synliggöra hur uttag av föräldrapenning påverkar kvinnors och mäns framtida inkomst, deltidsarbete och karriärutveckling samt mäns relationer med sina barn. I kampanjen #halvaungenärmin möts myter och fakta om föräldraledighet

Hur går vi vidare efter #metoo?

Se vårt seminarium om vad som händer efter #metoo-uppropen. Vad behöver göras och vem har ansvar för att det görs? Vilken roll spelar fackförbunden i det kommande förändringsarbetet och vilka andra aktörer behöver agera? Du ser hela seminariet i efterhand här på hemsidan.

Bryt tystnaden

Väldigt många av oss har varit med om det: Skämtet som lämnar en dålig känsla i magen. En påträngande blick eller en hand som dröjer kvar för länge. Ladda hem vår handbok om sexuella trakasserier, gratis!

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description