Uttalande av TCO:s styrelse med anledningen av strejken vid Svea Exchange

Nyheter 16:04 10 november, 2014

Nu pågår en strejk vid Svea Exchange för att få kollektivavtal.
Det är företrädevis unga anställda och vi stödjer deras vilja att teckna kollektivavtal fullt ut. Tyvärr har många unga sämre trygghet och arbetsvillkor, därför att de jobbar i branscher med sämre täckning av kollektivavtal. Vi tycker att det är självklart att unga också ska ha goda arbetsvillkor! Vi ser också deras strävan efter att teckna kollektivavtal med sin arbetsgivare som viktiga för att upprätthålla bra villkor i arbetslivet i stort.

Kollektivavtal är inget extremt i Sverige utan är en viktig del i den svenska modellen och något som 90 procent av de anställda i Sverige har på sina arbetsplatser. Alltifrån lärare, sjuksköterskor, poliser, till läkare, metallarbetare och bankanställda.

Fördelarna med kollektivavtalet finns både för de anställda och för arbetsgivaren. De anställda får stärkta rättigheter med bland annat tjänstepension, goda semestervillkor samt föräldralön utöver föräldraförsäkringen. Dessutom ger kollektivavtalet de anställda ett större inflytande på arbetsplatsen, skydd mot lönesänkningar och en formell rätt att årligen förhandla om sina löner. Att jobba utan kollektivavtal kan bli väldigt kostsamt för den anställde i längden.

För arbetsgivare betyder kollektivavtalen ordning och reda, givna spelregler för hur förhandlingar och eventuella tvister ska lösas. Dessutom ger kollektivavtalen en konkurrensneutralitet, det vill säga inget företag kan konkurrera med att ge dåliga arbetsvillkor till de anställda. Det innebär samtidigt att företag som inte har kollektivavtal riskerar att slå ut schysta arbetsgivare som sköter sig.

Vi uppmanar nu alla att ge stöd till de unga anställda vid Svea Exchange. I ett större perspektiv handlar detta om den svenska modellen på arbetsmarknaden, där fack och arbetsgivare gör upp om villkoren. Det har varit en win-win situation i stort, både för anställda, arbetsgivare och samhället.

Vi vet att Sverige måste våga mer i morgon

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Vi är sjuksköterskor, lärare, poliser och journalister. Du möter oss genom hela livet. Och i hela landet. Inför höstens riksdagsval är våra prioriterade frågor bättre möjligheter till vidareutbildning genom hela livet, framtidens arbetsliv samt en bred skattereform. Men vi ställer inte bara krav. Vi har lösningar också.

TCO: Så får vi fler än 4 av 10 att hänga med

Om Sverige ska kunna vara en ledande kunskapsnation är det oroväckande när 4 av 10 yrkesaktiva anser att de inte får tillräckligt med vidareutbildning. Här är tre förslag på hur det kan bli bättre, skriver Eva Nordmark.

TCO:s program i Almedalen

I TCO-landet i Almedalen hittar du evenemang och mingel från 11 av våra 14 medlemsförbund. Hela programmet hittar du här på webbplatsen. TCO-landet är också en plats för nätverkande eller bara för att vila. Vi ses i Visby!

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!