Uttalande av TCO:s styrelse med anledningen av strejken vid Svea Exchange

Nyheter 16:04 10 november, 2014

Nu pågår en strejk vid Svea Exchange för att få kollektivavtal.
Det är företrädevis unga anställda och vi stödjer deras vilja att teckna kollektivavtal fullt ut. Tyvärr har många unga sämre trygghet och arbetsvillkor, därför att de jobbar i branscher med sämre täckning av kollektivavtal. Vi tycker att det är självklart att unga också ska ha goda arbetsvillkor! Vi ser också deras strävan efter att teckna kollektivavtal med sin arbetsgivare som viktiga för att upprätthålla bra villkor i arbetslivet i stort.

Kollektivavtal är inget extremt i Sverige utan är en viktig del i den svenska modellen och något som 90 procent av de anställda i Sverige har på sina arbetsplatser. Alltifrån lärare, sjuksköterskor, poliser, till läkare, metallarbetare och bankanställda.

Fördelarna med kollektivavtalet finns både för de anställda och för arbetsgivaren. De anställda får stärkta rättigheter med bland annat tjänstepension, goda semestervillkor samt föräldralön utöver föräldraförsäkringen. Dessutom ger kollektivavtalet de anställda ett större inflytande på arbetsplatsen, skydd mot lönesänkningar och en formell rätt att årligen förhandla om sina löner. Att jobba utan kollektivavtal kan bli väldigt kostsamt för den anställde i längden.

För arbetsgivare betyder kollektivavtalen ordning och reda, givna spelregler för hur förhandlingar och eventuella tvister ska lösas. Dessutom ger kollektivavtalen en konkurrensneutralitet, det vill säga inget företag kan konkurrera med att ge dåliga arbetsvillkor till de anställda. Det innebär samtidigt att företag som inte har kollektivavtal riskerar att slå ut schysta arbetsgivare som sköter sig.

Vi uppmanar nu alla att ge stöd till de unga anställda vid Svea Exchange. I ett större perspektiv handlar detta om den svenska modellen på arbetsmarknaden, där fack och arbetsgivare gör upp om villkoren. Det har varit en win-win situation i stort, både för anställda, arbetsgivare och samhället.

Offentlig upphandling och arbetstagares rättigheter

Ny lag – nya möjligheter för TCO-förbunden. Anmäl dig till vårt eftermiddagsseminarium den 11 september.

image description

Glad sommar!

Almedalsveckan är den sista anhalten innan det politiska Sverige varvar ner och tar sommarledigt. Det har varit en intensiv men otroligt rolig vecka! Vi och våra medlemsförbund har tillsammans haft en helt ny yta i Visby, som vi efter en namntävling döpte till “TCO-landet”. Där har det varit spännande seminarier från morgon till kväll - allt från skattepolitik till karriärväxling och framtiden för partsmodellen har avhandlats.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description