Uttalande av TCO:s styrelse med anledningen av strejken vid Svea Exchange

Nyheter 16:04 10 november, 2014

Nu pågår en strejk vid Svea Exchange för att få kollektivavtal.
Det är företrädevis unga anställda och vi stödjer deras vilja att teckna kollektivavtal fullt ut. Tyvärr har många unga sämre trygghet och arbetsvillkor, därför att de jobbar i branscher med sämre täckning av kollektivavtal. Vi tycker att det är självklart att unga också ska ha goda arbetsvillkor! Vi ser också deras strävan efter att teckna kollektivavtal med sin arbetsgivare som viktiga för att upprätthålla bra villkor i arbetslivet i stort.

Kollektivavtal är inget extremt i Sverige utan är en viktig del i den svenska modellen och något som 90 procent av de anställda i Sverige har på sina arbetsplatser. Alltifrån lärare, sjuksköterskor, poliser, till läkare, metallarbetare och bankanställda.

Fördelarna med kollektivavtalet finns både för de anställda och för arbetsgivaren. De anställda får stärkta rättigheter med bland annat tjänstepension, goda semestervillkor samt föräldralön utöver föräldraförsäkringen. Dessutom ger kollektivavtalet de anställda ett större inflytande på arbetsplatsen, skydd mot lönesänkningar och en formell rätt att årligen förhandla om sina löner. Att jobba utan kollektivavtal kan bli väldigt kostsamt för den anställde i längden.

För arbetsgivare betyder kollektivavtalen ordning och reda, givna spelregler för hur förhandlingar och eventuella tvister ska lösas. Dessutom ger kollektivavtalen en konkurrensneutralitet, det vill säga inget företag kan konkurrera med att ge dåliga arbetsvillkor till de anställda. Det innebär samtidigt att företag som inte har kollektivavtal riskerar att slå ut schysta arbetsgivare som sköter sig.

Vi uppmanar nu alla att ge stöd till de unga anställda vid Svea Exchange. I ett större perspektiv handlar detta om den svenska modellen på arbetsmarknaden, där fack och arbetsgivare gör upp om villkoren. Det har varit en win-win situation i stort, både för anställda, arbetsgivare och samhället.

TCO manar till stor försiktighet om konflikträtten

I dag har regeringen beslutat om den aviserade utredningen om en översyn av rätten att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden. TCO har viss förståelse för att regeringen känt sig föranledd att agera med anledning av hamnkonflikten i Göteborg men manar till stor försiktighet. Eventuella förslag på förändringar måste tas fram i nära samråd med arbetsmarknadens parter.

Välkommen till TCO-landet

Upptäck TCO-landet i Almedalen! I en grönskande trädgård på Strandgatan 19 kan du ladda batterierna och vila fötterna, vi bjuder på gratis wifi och gott kaffe. Men framförallt får du möta våra medlemsförbund. Här samlas vi för att prata om viktiga frågor kring hur vi kan stärka Sverige. Varmt välkommen till TCO-landet!

image description

Ett bra EU-samarbete för fler och bättre jobb

TCO har ägnat mycket tid och kraft åt en europeisk pelare för sociala rättigheter, något som jag bland annat bloggade om i höstas. Det är en fråga som har debatterats, både i Sverige och i resten av Europa.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description