Så öppnar vi högskolan för yrkesverksamma

Debatt 09:47 24 mars, 2017

REPLIK. Ja, dörrarna till högskolan måste öppnas för yrkesverksamma. Ge särskilda anslag till dem som jobbar och höj ersättningen för studenter registrerade för vidareutbildning. Ställ om högskolan så att utbildningarna bättre matchar behoven hos de yrkesverksamma, skriver Eva Nordmark, TCO.

Det ökande behovet av vidareutbildning och kompetensutveckling bland yrkesverksamma är något som TCO har haft som huvudprioritet under de senaste åren. Därför var det med stor glädje jag läste en debattartikel i Ny Teknik, där Sveriges Ingenjörers ordförande Ulrika Lindstrand uppmanade regeringen att öppna dörrarna till högskolan för yrkesverksamma.

Behoven är nämligen stora. TCO har låtit SCB genomföra en undersökning bland yrkesverksamma tjänstemän i åldern 30-55 år. Hela 86 procent uppger att de kommer behöva kompetensutveckling eller vidareutbildning inom ett år eller inom fem år. Av dessa svarar 62 procent att de behöver vidareutbildning på högskolenivå – vilket inte är så konstigt då en majoritet av tjänstemännen har eftergymnasial utbildning.

Men den eftergymnasiala utbildningen är mer stängd för yrkesverksamma i dag än den varit på länge. TCO visade i en rapport redan 2015 att utbildningsutbudet inom både högskolan och yrkeshögskolan blivit mindre tillgängligt för yrkesverksamma de senaste tio åren, och det fortsätter i samma riktning. Allt färre utbildningar är kortare än ett år och även de fristående kurserna minskar. Detsamma gäller utbildningsformer som gör det möjligt att kombinera studier och arbete, som kurser på deltid, distans, kvällar och på sommaren.

Därför är jag överens med Ulrika Lindstrand om att dörrarna till högskolan måste öppnas för yrkesverksamma. Det som saknas i Sveriges Ingenjörers artikel är konkreta förslag. Men det kan TCO bistå med. Vi menar att regeringen bör ge högskolan ett omställningsuppdrag och vi har presenterat tre alternativ på hur en ny resurstilldelning kan se ut, så att lärosätena ges bättre förutsättningar att leverera ett utbildningsutbud som bättre matchar de yrkesverksammas behov:

1. Särskilda anslag till utbildning för yrkesverksamma. En del av lärosätenas anslag öronmärks för utbildningar som till form och innehåll passar för vidareutbildning. Regeringen pekar ut inom vilka ämnen respektive lärosäten som utbildningar ska anordnas.

2. Högre ersättning för studenter registrerade för vidareutbildning. Knyt den särskilda resurstilldelningen till studenterna, snarare än till utbildningens form och inriktning. Studenter som studerar i vidareutbildningssyfte skulle då innebära en högre ersättning för lärosätet än andra studenter.

3. Anslag fördelade efter ansökan från lärosäten. Lärosätena får själva ansöka om att få anordna utbildning – gärna i samarbete med andra aktörer, som branschorganisationer, arbetsmarknadens parter eller Arbetsförmedlingen.

Vi välkomnar alla aktörer som vill delta i diskussionen om hur vi kan skapa ett utbildningssystem som underlättar omställning för yrkesverksamma. Vi måste lyckas med det om Sverige ska vara konkurrenskraftigt även i framtiden. Och det behövs för att vi även fortsatt ska ha råd med den välfärd som gör oss till ett land med möjligheter till klass- och utbildningsresor för alla.

Eva Nordmark 
Ordförande, TCO

Den svenska partsmodellen

Hur fack och arbetsgivarorganisationer tillsammans kommer överens om de bästa villkoren på arbetsmarknaden.

Läs mer och se våra filmer

Staten måste ta ett större ansvar för att rusta upp trygghetssystemen!

Vad säger politiken om ansvarsfördelningen mellan stat och arbetsmarknadens parter? Välkommen till analys och samtal tisdag 22 oktober

Läs mer och anmäl dig här

Så får du familjeveckan att funka, Shekarabi

Vårt förslag är mer rättvist och utgår från familjers behov, skriver Samuel Engblom och Åsa Forsell på Aftonbladet debatt.

Läs mer

Laddar ...

Hitta ditt fackförbund

Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund